Powrót do DESA.PL
47 of Liczba obiektów: 59
47
Ryszard Woźniak | "Hybris", 1990
Estymacja:
70,000 zł - 90,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Ryszard Woźniak (1956)
Wymiary
140 x 180 cm
Opis
olej/płótno, 140 x 180 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'RYSZARD WOŹNIAK | HYBRIS | 1990 | OLEJ, 140 x 180 cm'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


„Obrazy przedstawiające meble malowałem w latach 1989, 1990, 1991. Seria liczy 21 prac. Mebel traktowany jako podstawowy środek wyrazu i główny jego temat jest moją odpowiedzią na obserwowane w tamtym czasie coraz bardziej konserwatywne i drobnomieszczańskie postawy miłośników sztuki. Już nie byli oni zainteresowani wystąpieniami o charakterze ekspresyjnym, którym mogły towarzyszyć różnego rodzaju energie i niepokoje. Wyczuwałem narastającą społeczną potrzebę stabilizacji, równowagi i spokoju. Zaspokojenie tych potrzeb w życiu oferują nam między innymi wygodne i ładne meble. Stąd pomysł, by nieco przewrotnie użyć mebla jako figury symbolicznej. Chociaż wizerunki mebli najczęściej dominują na tych płótnach, występują tam jeszcze inne elementy przedstawienia, takie jak: zwierzęta, drobne przedmioty, obrazy lub napis, tak jak ma to miejsce właśnie w obrazie Hybris. Każdy z obrazów powstał jako kompletna całość i każdemu odpowiada odrębna inspiracja. Tytuł obrazu odwołuje się do pojęcia łacińskiego oznaczającego ’wyzwanie rzucone bogom’, będącego źródłosłowem pojęcia HYBRYDA (mieszaniec) i HYBRYDYCZNY powstały w wyniku pomieszania różnych porządków, a więc NIEREGULARNY, czyli taki jak cała tworzona przez człowieka cywilizacja i kultura. Hybrydy to postaci niejednorodne pod względem pochodzenia i anatomicznej budowy, takie, które wyglądają i zachowują się w sposób odbiegający od powszechnie akceptowanej normy. W różnych kulturach hybrydy pełniły funkcję pośredników między światem bogów i ludzi. Prawdopodobnie wygodna do siedzenia, intensywnie żółta sofa, okazuje się być potencjalnym polem konfliktu pomiędzy miejscem realizacji naturalnej potrzeby odpoczynku a konfrontacji z czymś dziwnym lub obcym. Jako malarz uważam, że udało mi się w tym obrazie osiągnąć ’boski blask’ bez używania złotej barwy czy bezpośrednio złota”.

Ryszard Woźniak
Studiował w warszawskiej ASP w pracowni malarstwa S. Gierowskiego (dyplom w 1981). Od 1982 związany z Gruppą brał udział w niemal wszystkich jej wystawach i akcjach, współredagował jej pismo “Oj dobrze już”. W 1987 zdobył I nagrodę na II Biennale Młodych “Droga i Prawda” we Wrocławiu. W latach 1985-1989 (z przerwami) wraz z M. Sobczykiem pracował przy polichromii cerkwi neo-unickiej w Kostomłotach na Podlasiu. W 1986 wraz z Grzybem przebywał na stypendium w Berlinie Zachodnim. W 1991/92 wykładał w prywatnej Szkole Sztuki w Warszawie, założonej i prowadzonej przez J. Modzelewskiego i M. Sobczyka. Od 1992 prowadzi pracownię malarstwa w Instytucie Wychowania Plastycznego WSP w Zielonej Górze. W twórczości z lat 80. odnaleźć można komentarz do rzeczywistości PRL-u („Nowa fala popierdala”), tworzy też ekspresyjne prace w mocnej kolorystyce. Pod koniec lat 80-tych w jego malarstwie ujawnia się nurt symboliczny i metaforyczny. W latach 90-tych bierze udział w licznych performansach i instalacjach.

Description:
"Hybris", 1990
oil/canvas, 140 x 180 cm; signed, dated and described on the reverse: 'RYSZARD WOzNIAK | HYBRIS | 1990 | OLEJ, 140 x 180 cm'

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'RYSZARD WOŹNIAK | HYBRIS | 1990 | OLEJ, 140 x 180 cm'