61
Stanisław Gałek | "Z Hali Gąsienicowej", przed/lub 1931
Estymacja:
6,000 zł - 8,000 zł
Sprzedane
20,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Artysta
Stanisław Gałek (1876 - 1961)
Wymiary
34,5 x 49,5 cm
Kategoria
Opis
olej/tektura, 34,5 x 49,5 cm, sygnowany l.d.: 'ST. GAŁEK', na odwrociu papierowa nalepka wystawowa Podhalańskiego Związku Plastyków w Zakopanem (dawnego Towarzystwa Sztuka Podhalańska)
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Tatrzańskie krajobrazy to zdecydowanie najważniejszy motyw w malarstwie Stanisława Gałka. Artysta rozpoczynający swoją karierę w epoce Młodej Polski, uznawany był w okresie międzywojennym za jednego z najlepszych ilustratorów polskich gór. Malarz kształcił się w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie u takich profesorów jak Jacek Malczewski oraz Jan Stanisławski. Po 1900 wyjechał do Monachium, gdzie kontynuował naukę w tamtejszej Kunstgewerbeschule, a następnie w École Nationale des Beaux-Arts w Paryżu. Po powrocie do kraju osiadł w Zakopanem. Włączył się aktywnie w działalność Towarzystwa Sztuka Podhalańska. Nadal odbywał podróże artystyczne do Paryża, Włoch i na Krym. Po II wojnie światowej wciąż wystawiał swe prace w Zakopanem. W 1960 zorganizowano jego jubileuszową wystawę w tym mieście, a następnie w warszawskiej Zachęcie. Widok na Halę Gąsienicową stanowi jeden z ulubionych motywów zakopiańskich Gałka. Widzimy tu górski krajobraz z drzewami oraz skałami na pierwszym planie. Ponad nimi kłębią się szare, burzowe chmury. Artysta wielokrotnie uwieczniał na swoich obrazach zmiany pogodowe z górskimi masywami w tle. Zmienność przyrody i jej zjawiska fascynowały go na tyle, iż cała jego twórczość została im w pełni podporządkowana. Pejzaże tatrzańskie w jego wydaniu oddają znakomicie malowniczość tych gór, ich monumentalność, a także bezmiar i ulotność uchwyconego światła.
W latach 1899 - 1900 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie pod kierunkiem J. Malczewskiego i J. Stanisławskiego. Naukę kontynuował w Kunstgewerbeschule w Monachium oraz w École Nationale des Beaux-Arts w Paryżu. Po przyjeździe do kraju mieszkał w Zakopanem. Należał do Towarzystwa Sztuka Podhalańska. Odbywał liczne podróże artystyczne m.in. do Paryża, do Włoch i na Krym. Po 1945 wystawiał w Zakopanem, gdzie w 1960 odbyła się jego wystawa jubileuszowa oraz z grupą 'Zachęta' w Warszawie. Malował głównie widoki tatrzańskie; w dwudziestoleciu międzywojennym uchodził za najlepszego pejzażystę Tatr. Malował także portrety.
Description:
"View from Hala Gasienicowa", przed/lub 1931
oil/paperboard, 34.5 x 49.5 cm; signed lower left: 'ST. GALEK', on the reverse a paper, exhibition label of Podhalanski Zwiazek Plastykow w Zakopanem (previously Towarzystwo Sztuka Podhalanska),
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Tatrzańskie krajobrazy to zdecydowanie najważniejszy motyw w malarstwie Stanisława Gałka. Artysta rozpoczynający swoją karierę w epoce Młodej Polski, uznawany był w okresie międzywojennym za jednego z najlepszych ilustratorów polskich gór. Malarz kształcił się w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie u takich profesorów jak Jacek Malczewski oraz Jan Stanisławski. Po 1900 wyjechał do Monachium, gdzie kontynuował naukę w tamtejszej Kunstgewerbeschule, a następnie w École Nationale des Beaux-Arts w Paryżu. Po powrocie do kraju osiadł w Zakopanem. Włączył się aktywnie w działalność Towarzystwa Sztuka Podhalańska. Nadal odbywał podróże artystyczne do Paryża, Włoch i na Krym. Po II wojnie światowej wciąż wystawiał swe prace w Zakopanem. W 1960 zorganizowano jego jubileuszową wystawę w tym mieście, a następnie w warszawskiej Zachęcie. Widok na Halę Gąsienicową stanowi jeden z ulubionych motywów zakopiańskich Gałka. Widzimy tu górski krajobraz z drzewami oraz skałami na pierwszym planie. Ponad nimi kłębią się szare, burzowe chmury. Artysta wielokrotnie uwieczniał na swoich obrazach zmiany pogodowe z górskimi masywami w tle. Zmienność przyrody i jej zjawiska fascynowały go na tyle, iż cała jego twórczość została im w pełni podporządkowana. Pejzaże tatrzańskie w jego wydaniu oddają znakomicie malowniczość tych gór, ich monumentalność, a także bezmiar i ulotność uchwyconego światła.
W latach 1899 - 1900 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie pod kierunkiem J. Malczewskiego i J. Stanisławskiego. Naukę kontynuował w Kunstgewerbeschule w Monachium oraz w École Nationale des Beaux-Arts w Paryżu. Po przyjeździe do kraju mieszkał w Zakopanem. Należał do Towarzystwa Sztuka Podhalańska. Odbywał liczne podróże artystyczne m.in. do Paryża, do Włoch i na Krym. Po 1945 wystawiał w Zakopanem, gdzie w 1960 odbyła się jego wystawa jubileuszowa oraz z grupą 'Zachęta' w Warszawie. Malował głównie widoki tatrzańskie; w dwudziestoleciu międzywojennym uchodził za najlepszego pejzażystę Tatr. Malował także portrety.
Description:
"View from Hala Gasienicowa", przed/lub 1931
oil/paperboard, 34.5 x 49.5 cm; signed lower left: 'ST. GALEK', on the reverse a paper, exhibition label of Podhalanski Zwiazek Plastykow w Zakopanem (previously Towarzystwo Sztuka Podhalanska),
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/tektura
Sygnatura
sygnowany l.d.: 'ST. GAŁEK'
Wystawiany
Wystawa letnia, Podhalański Związek Plastyków w Zakopanem (dawne Towarzystwo Sztuka Podhalańska), 1931