Powrót do DESA.PL
50 of Liczba obiektów: 72
50
Eugeniusz Arct | Podwórko w Kazimierzu Dolnym nad Wisłą, 1934
Estymacja:
10,000 zł - 15,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Artysta
Eugeniusz Arct (1899 - 1974)
Wymiary
44 x 49 cm
Opis
olej/sklejka, 44 x 49 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'Eugenjusz Arct | 1934',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Niewątpliwie najciekawszym momentem w artystycznej historii Kazimierza był okres dwudziestolecia międzywojennego. To wówczas ośrodek ten stał się prawdziwą kolonią artystyczną. Do miasta w ślad za wybitnym, warszawskim profesorem, Tadeuszem Pruszkowskim, ściągali jego równie genialni uczniowie. Kazimierz stał się sceną dla ich poczynań, które niejednokrotnie przeradzały się w spektakularny spektakl. Wymienić wystarczy tu nazwiska tak uznanych twórców jak Bolesław Cybis, Antoni Michalak, Aleksander Jędrzejewski, Jerzy Jełowicki czy Teresa Roszkowska, ulubienica Pruszkowskiego i gwiazda legendarnych już z perspektywy czasu kazimierskich plenerów.

Przyjeżdżał tutaj również Eugeniusz Arct. Malarz ten, co oczywiste, także zetknął się z nietuzinkową osobowością „Prusza”. Związany był ze „Szkołą Warszawską”, artystycznym ugrupowaniem działającym w orbicie wybitnego pedagoga. Wydaje się, że już na wczesnym etapie swojej kariery twórca upatrzył sobie szczególnie charakterystyczny format kompozycji zbliżonej do kwadratu. Tego typu prace powstawały zarówno w okresie międzywojnia, jak i później, w latach 50. i 60. W katalogu aukcyjnym prezentujemy niezwykle interesujący pejzaż powstały w latach 30. Arct namalował go zapewne podczas jednego z letnich plenerów w Kazimierzu Dolnym nad Wisłą. Artysta z ciekawością przyglądał się otaczającej go przestrzeni. Spacerował wąskimi uliczkami miasteczka i zaglądał w jego zakamarki. Przedstawienie kazimierskiego podwórka to typowe ujęcie mniej reprezentacyjnego fragmentu zabudowy tkanki miejskiej. To także obraz nieistniejącego już świata, któremu kres położyła II wojna światowa. Wedle licznych przekazów, w okresie dwudziestolecia międzywojennego, specyficzny klimat miastu nadawała przede wszystkim jego zróżnicowana kulturalnie i wyznaniowo ludność. Zaraz obok wspaniałych zabytków i przyrody otaczającej Kazimierz, to właśnie ludzie przyciągali do miasta tak liczną rzeszę artystów, urzeczonych mistyczną wręcz atmosferą tego miejsca.
Studia artystyczne odbywał w Kunstgewerbeschule w Lucernie w latach 1918-1920 pod kierunkiem van Moosa oraz w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych w latach 1923-1930, w pracowni Tadeusza Pruszkowskiego. W 1946 roku został mianowany profesorem Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Od 1930 wystawiał ze Szkołą Warszawską, której był współzałożycielem. Prace członków tej grupy charakteryzowały się nawiązywaniem do późnego impresjonizmu francuskiego, jasnymi, prześwietlonymi kolorami i czerpaniem tematów ze współczesnego życia. Arct należał także do ugrupowania Blok oraz ZPAP. Brał udział w salonach Instytutu Propagandy Sztuki, wystawach Bloku oraz w wielu pokazach polskiej sztuki za granicą, zdobywając nagrody i wyróżnienia. Malował martwe natury, a przede wszystkim barwne, rozedrgane, bliskie impresjonizmowi pejzaże (często z Kazimierza Dolnego i Szczawnicy) oraz krajobrazy miejskie, których tematem była głównie Warszawa. Stolica i jej wygląd stał się naczelnym motywem jego twórczości powojennej.

Description:
Backyard in Kazimierz Dolny by the Vistula River, 1934
oil/plywood, 44 x 49 cm; signed and dated lower right: 'Eugenjusz Arct | 1934',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/sklejka
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'Eugenjusz Arct | 1934'