51
Marian Wawrzeniecki | "Fragment raju" ("W raju"), około 1905
Estymacja:
15,000 zł - 25,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Wymiary
43 x 30 cm
Kategoria
Opis
olej/tektura, 43 x 30 cm, na odwrociu papierowa nalepka Salonu Artystycznego Feliksa Richlinga w Warszawie oraz papierowa nalepka z opisem obrazu: 'W Raju | MWawrzeniecki', opisany: '„W Raju” | 17/V 1905 | Raj I/I 1906R. | 10Rea(nieczytelnie)', '„W Raju” | (nieczytelnie) | 1906' oraz '125 m.'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Marian Wawrzeniecki to artysta wywodzący się z warszawskiego środowiska artystycznego. Początkowo kształcił się w Klasie Rysunkowej u Wojciecha Gersona, a następnie podjął studia w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych. W latach 1881-84 zgłębiał tajniki malarstwa pod kierunkiem Leopolda Löfflera oraz Władysława Łuszczkiewicza. Po ukończeniu szkoły wybrał się do Monachium, gdzie około 1890 podjął studia. Podróżował po bezdrożach Italii oraz odwiedził Paryż. Jego początkowe malarstwo cechowało się nawiązaniem do sztuki stimmungu monachijskiego. Na późniejszym etapie kariery Wawrzeniecki wykreował już własny i dalece zindywidualizowany styl malarski. W jego ramach posługiwał się płaską plamą barwną i kształtami poddanymi daleko idącej stylizacji. W dziełach początkowo dostrzegalne są wpływy francuskiego i niemieckiego malarstwa symbolicznego oraz inspiracje sztuką takich malarzy jak chociażby Gustave Moreau oraz Arnold Böcklin. W momencie gdy Wawrzeniecki osiągnął dojrzałość artystyczną, krytyka zauważała jego fascynacje mistrzami symbolizmu europejskiego. Twórca podejmował w swojej działalności artystycznej tematykę pogańsko-słowiańską, która nawiązywała do polskiej historii. Często przedstawiał wyzywające akty, które budziły kontrowersje publiczności. Artysta czerpał wiedzę z innych dziedzin, takich jak archeologia oraz teologia. Cieszył się opinią indywidualisty oraz ekscentryka. Jego ilustracje zdobiły między innymi karty warszawskiego czasopisma „Chimera”. Prezentowany w katalogu aukcyjnym obraz tytułowany romantycznie już w epoce jako „Raj” lub „Fragment Raju” odnosi widza do znanej dobrze biblijnej historii. Monumentalne sylwetki drzew wyłaniających się niczym kolumnada antycznej świątyni wyznaczają silny rytm kompozycji. U dołu można zauważyć dwie niknące w pejzażu postaci, najprawdopodobniej leżącego Adama i Ewę z jabłkiem na dłoni.
W latach 80. XIX w. studiował w Warszawie u Wojciecha Gersona, a następnie w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Jana Matejki, L. Loefflera, F. Cynka. Kształcił się ponadto w Monachium, Paryżu i we Włoszech. Wiele podróżował, w tym na Wschód. Mieszkał na stałe w Warszawie. Wykonywał ilustracje do pism m.in.: "Chimery". Był członkiem Stowarzyszenia Artystów "Odłam". Publikował artykuły z zakresu historii sztuki oraz pracował jako archeolog. Malarska twórczość Wawrzenieckiego charakteryzuje się upodobaniem do mistyczno - symbolicznych motywów. Artysta często podejmował alegoryczną tematykę zainspirowaną słowiańskimi mitami i legendami oraz przedchrześcijańskimi dziejami Polski.
Description:
"Part of the Paradise" ("In the Paradise"), circa 1905
oil/paperboard, 43 x 30 cm; on the reverse a paper label of Salon Artystyczny of Feliks Richling in Warsaw and a paper label with painting's description: 'W Raju | MWawrzeniecki', described: '„W Raju” | 17/V 1905 | Raj I/I 1906R. | 10Rea(illegible)', '„W Raju” | (illegible) | 1906 r.' and '125 m.',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Marian Wawrzeniecki to artysta wywodzący się z warszawskiego środowiska artystycznego. Początkowo kształcił się w Klasie Rysunkowej u Wojciecha Gersona, a następnie podjął studia w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych. W latach 1881-84 zgłębiał tajniki malarstwa pod kierunkiem Leopolda Löfflera oraz Władysława Łuszczkiewicza. Po ukończeniu szkoły wybrał się do Monachium, gdzie około 1890 podjął studia. Podróżował po bezdrożach Italii oraz odwiedził Paryż. Jego początkowe malarstwo cechowało się nawiązaniem do sztuki stimmungu monachijskiego. Na późniejszym etapie kariery Wawrzeniecki wykreował już własny i dalece zindywidualizowany styl malarski. W jego ramach posługiwał się płaską plamą barwną i kształtami poddanymi daleko idącej stylizacji. W dziełach początkowo dostrzegalne są wpływy francuskiego i niemieckiego malarstwa symbolicznego oraz inspiracje sztuką takich malarzy jak chociażby Gustave Moreau oraz Arnold Böcklin. W momencie gdy Wawrzeniecki osiągnął dojrzałość artystyczną, krytyka zauważała jego fascynacje mistrzami symbolizmu europejskiego. Twórca podejmował w swojej działalności artystycznej tematykę pogańsko-słowiańską, która nawiązywała do polskiej historii. Często przedstawiał wyzywające akty, które budziły kontrowersje publiczności. Artysta czerpał wiedzę z innych dziedzin, takich jak archeologia oraz teologia. Cieszył się opinią indywidualisty oraz ekscentryka. Jego ilustracje zdobiły między innymi karty warszawskiego czasopisma „Chimera”. Prezentowany w katalogu aukcyjnym obraz tytułowany romantycznie już w epoce jako „Raj” lub „Fragment Raju” odnosi widza do znanej dobrze biblijnej historii. Monumentalne sylwetki drzew wyłaniających się niczym kolumnada antycznej świątyni wyznaczają silny rytm kompozycji. U dołu można zauważyć dwie niknące w pejzażu postaci, najprawdopodobniej leżącego Adama i Ewę z jabłkiem na dłoni.
W latach 80. XIX w. studiował w Warszawie u Wojciecha Gersona, a następnie w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Jana Matejki, L. Loefflera, F. Cynka. Kształcił się ponadto w Monachium, Paryżu i we Włoszech. Wiele podróżował, w tym na Wschód. Mieszkał na stałe w Warszawie. Wykonywał ilustracje do pism m.in.: "Chimery". Był członkiem Stowarzyszenia Artystów "Odłam". Publikował artykuły z zakresu historii sztuki oraz pracował jako archeolog. Malarska twórczość Wawrzenieckiego charakteryzuje się upodobaniem do mistyczno - symbolicznych motywów. Artysta często podejmował alegoryczną tematykę zainspirowaną słowiańskimi mitami i legendami oraz przedchrześcijańskimi dziejami Polski.
Description:
"Part of the Paradise" ("In the Paradise"), circa 1905
oil/paperboard, 43 x 30 cm; on the reverse a paper label of Salon Artystyczny of Feliks Richling in Warsaw and a paper label with painting's description: 'W Raju | MWawrzeniecki', described: '„W Raju” | 17/V 1905 | Raj I/I 1906R. | 10Rea(illegible)', '„W Raju” | (illegible) | 1906 r.' and '125 m.',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/tektura