Powrót do DESA.PL
39 of Liczba obiektów: 72
39
Irena Hassenberg (Reno) | "Barki w Melun" ("Les chalands à Melun"), 1928
Estymacja:
30,000 zł - 40,000 zł
Sprzedane
45,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Wymiary
50 x 61 cm
Opis
olej/tektura, 50 x 61 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'Reno | 28', opisany autorsko na odwrociu: 'Reno | 220 Bd Raspail | Paris | 14 | Les chalands | à Melun', numer: '127', stempel z numerem: '00683' oraz nalepki aukcyjne

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Twórczość Ireny Hassenberg nadal czeka na akademickie opracowanie, a ostatnio została spopularyzowana przez publikację „Kobiety na Montparnassie” autorstwa Sylwii Zientek (2021). Malarka wyjechała do Paryża już w 1907 roku, stając się jedną z pierwszych profesjonalnych polskich twórczyń nad Sekwaną. Odrębnym wątkiem w jej malarstwie i grafice były widoki miejskie – Paryża, Nowego Jorku, ale też mniejszych miast. W swoich obrazach olejnych malarka posługiwała się swoim rozpoznawalnym stylem bazującym na szerokiej plamie barwnej i użyciu licznych dynamicznie aplikowanych kresek, tworzących wrażenie poruszenia przedstawienia. W 1928 roku Reno przedstawiła Melun w regionie Île-de-France przynajmniej dwukrotnie, w urokliwej akwareli przedstawiającej kolegiatę Notre-Dame od strony Sekwany (DESA Unicum, grudzień 2020) oraz prezentowanej pracy olejnej. Malarka syntetycznie zdjęła industrialny widok z barkami i mostem kolejowym z przejeżdżającym po nim pociągiem. Czy Hassenberg znała „Święto Trąbek” Aleksandra Gierymskiego, gdzie pojawiają się te same motywy? Zapewne tak, lecz jej obraz jest w nastroju zupełnie odmienny – afirmatywnie radosny – i przez to charakterystyczny dla jej œuvre.
Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Od roku 1907 mieszkała i tworzyła w Paryżu, a w 1926 roku uzyskała obywatelstwo francuskie. Uczestniczyła w wielu wystawach od 1907: Salon d'Automne, Salon des Indépendats, Salon des Tuileries. Swoją twórczość prezentowała również na wystawach indywidualnych w paryskich galeriach: Galerie Druet, Galerie d'art Contemporain, Galerie du Portique. Polskim akcentem w jej twórczości we Francji był udział w wystawie sztuki polskiej na Salon de la Société Nationale des Beaux-Arts w 1921. W warszawskiej Zachęcie pokazała swoje prace na Salonie w 1913 roku, w 1915 na wystawie indywidualnej i w 1921 na wystawie artystów żydowskich. Malowała głównie pejzaże miejskie z Paryża i miast francuskich. W 1925 roku odbyła podróż do Nowego Jorku. Zafascynowana nim uwieczniła jego widoki w licznych pracach olejnych, pastelach i litografiach wydanych w albumie "New York". Malowała również nastrojowe martwe natury i pełne wrażliwości portrety.

Description:
"Barges in Melun" ("Les chalands a Melun"), 1928
oil/paperboard, 50 x 61 cm; signed and dated lower right: 'Reno | 28', described by the author on the reverse: 'Reno | 220 Bd Raspail | Paris | 14 | Les chalands | a Melun', number: '127', a stamp with the number: '00683' and auction labels,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/tektura
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'Reno | 28'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Francja; kolekcja prywatna, Polska