38
Abram (Abraham, Albert) Weinbaum (Wenbaum) | Spotkanie talmudyczne
Estymacja:
20,000 zł - 30,000 zł
Sprzedane
18,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Wymiary
38 x 46 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 38 x 46 cm, sygnowany p.d.: 'AWenbaum',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Abraham Weinbaum to artysta pochodzący z Łodzi. Przyszedł na świat w żydowskiej rodzinie przemysłowca i producenta tekstyliów. Decydując o swojej ścieżce kariery, sprzeciwił się ojcu – wybrał zawód artysty oraz wyjechał na studia do Odessy. Następnie przeniósł się do Krakowa, gdzie studiował w latach 1906-14 w Akademii Sztuk Pięknych u Józefa Unierzyskiego, Wojciecha Weissa oraz Józefa Pankiewicza. W tym mieście związał się z lewicowymi żydowskimi organizacjami mającymi wpływ na jego artystyczne œuvre. Przykładem takiej inspiracji jest praca prezentowana w katalogu, w której została ukazana scena dyskusji nad Talmudem. Owo przedstawienie przesycone jest w pełni nastrojem mistycyzmu. Artysta powraca sentymentalnie do religii, jaką poznał już w dzieciństwie. Malarz ukazał w ten sposób, jak osobiste było to przeżycie.
Po ukończeniu edukacji w Krakowie Weinbaum wyjechał bezpośrednio do Paryża. Tam aktywnie uczestniczył w życiu artystycznej bohemy Montparnasse’u. Do jego najsłynniejszych kompozycji należały widoki paryskich uliczek i przedmieść. Zamieszkał w słynnym „La Ruche” – „Ulu”. Swe dzieła wystawiał na Salonie Niezależnych, a jego debiut miał miejsce w 1920. Jego marszandem został jeden z najznakomitszych mecenatów ówczesnego czasu – René Gimpel. Dzieła Weinbauma cechuje realistyczna konwencja oraz graficzny styl. Artysta dbał o precyzyjne wykonanie obrazu, o zaznaczanie konturów, o solidną konstrukcja pracy. Uważa się, że jego twórczość nawiązuje do spuścizny niemieckiej Nowej Rzeczowości.
W latach 1906 - 14 uczył się w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie u J. Unierzyskiego, W. Weissa i J. Pankiewicza. Prawdopodobnie studiował też w Odessie. Od ok. 1908 roku mieszkał i tworzył w Paryżu, gdzie uczestniczył w salonie Niezależnych w 1908 roku i Salonie des Tuileries w 1928 roku. W czasie II wojny światowej mieszkał w Marsylii. Malował widoki miejskie i pejzaże, zajmował się także ilustrowaniem książek.
Description:
Talmudic meeting
oil/canvas, 38 x 46 cm; signed lower right.: 'AWenbaum',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Abraham Weinbaum to artysta pochodzący z Łodzi. Przyszedł na świat w żydowskiej rodzinie przemysłowca i producenta tekstyliów. Decydując o swojej ścieżce kariery, sprzeciwił się ojcu – wybrał zawód artysty oraz wyjechał na studia do Odessy. Następnie przeniósł się do Krakowa, gdzie studiował w latach 1906-14 w Akademii Sztuk Pięknych u Józefa Unierzyskiego, Wojciecha Weissa oraz Józefa Pankiewicza. W tym mieście związał się z lewicowymi żydowskimi organizacjami mającymi wpływ na jego artystyczne œuvre. Przykładem takiej inspiracji jest praca prezentowana w katalogu, w której została ukazana scena dyskusji nad Talmudem. Owo przedstawienie przesycone jest w pełni nastrojem mistycyzmu. Artysta powraca sentymentalnie do religii, jaką poznał już w dzieciństwie. Malarz ukazał w ten sposób, jak osobiste było to przeżycie.
Po ukończeniu edukacji w Krakowie Weinbaum wyjechał bezpośrednio do Paryża. Tam aktywnie uczestniczył w życiu artystycznej bohemy Montparnasse’u. Do jego najsłynniejszych kompozycji należały widoki paryskich uliczek i przedmieść. Zamieszkał w słynnym „La Ruche” – „Ulu”. Swe dzieła wystawiał na Salonie Niezależnych, a jego debiut miał miejsce w 1920. Jego marszandem został jeden z najznakomitszych mecenatów ówczesnego czasu – René Gimpel. Dzieła Weinbauma cechuje realistyczna konwencja oraz graficzny styl. Artysta dbał o precyzyjne wykonanie obrazu, o zaznaczanie konturów, o solidną konstrukcja pracy. Uważa się, że jego twórczość nawiązuje do spuścizny niemieckiej Nowej Rzeczowości.
W latach 1906 - 14 uczył się w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie u J. Unierzyskiego, W. Weissa i J. Pankiewicza. Prawdopodobnie studiował też w Odessie. Od ok. 1908 roku mieszkał i tworzył w Paryżu, gdzie uczestniczył w salonie Niezależnych w 1908 roku i Salonie des Tuileries w 1928 roku. W czasie II wojny światowej mieszkał w Marsylii. Malował widoki miejskie i pejzaże, zajmował się także ilustrowaniem książek.
Description:
Talmudic meeting
oil/canvas, 38 x 46 cm; signed lower right.: 'AWenbaum',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'AWenbaum'
Proweniencja
DESA Unicum, październik 2019; kolekcja prywatna, Polska