Powrót do DESA.PL
37 of Liczba obiektów: 72
37
Ludwik Lille | Spotkanie
Estymacja:
18,000 zł - 24,000 zł
Sprzedane
16,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Artysta
Ludwik Lille (1897 - 1957)
Wymiary
53,4 x 64 cm
Opis
olej/płótno, 53,4 x 64 cm, na ramie nalepka pracowni ramiarskiej

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Surrealizm oraz sztuka metaforyczna to dwa główne nurty, które reprezentował malarz Ludwik Lille. Na początku swej akademickiej edukacji studiował medycynę we Lwowie. Po zakończeniu Iwojny światowej związał się z grupą ekspresjonistów działających wokół czasopisma „Zdrój” w Poznaniu oraz z formistami w Krakowie. Zaprzyjaźnił się z Leonem Chwistkiem, a ich znajomość rezonowała na jego sztukę. W 1921 postanowił wyjechać do Berlina, gdzie uczył się w weimarskim Bauhausie, uczęszczając m.in. na wykłady Paula Klee. Po ukończeniu studiów powrócił do Lwowa. Pasjonował się ilustratorstwem, scenografią, tworzeniem dekoracji teatralnych. W 1930 wstąpił do zrzeszenia „Artes” oraz do Związku Zawodowego Artystów Plastyków. W 1934 dzięki jego zaangażowaniu powstało muzeum Żydowskiej Gminy Wyznaniowej. Od 1937 do końca życia mieszkał w Paryżu.

Kompozycja zatytułowana „Spotkanie” ukazana w katalogu to przykład dojrzałej twórczości artysty, w której traktował on formę malarską syntetycznie i lapidarnie. Bohaterowie jego dzieła są pozbawieni rysów twarzy. Ich sylwetki przywołują na myśl marionetki. Świat kreowany przez Lillego wydaje się nie być poddany upływowi czasu. Malarz wprowadza do sceny mistyczne światło – w centrum obrazu, stanowi ono element symboliczny. Kolorystyka dzieła została zawężona do srebrzystych błękitów, ugrów, szarości oraz fioletów
W okresie międzywojennym reprezentant nurtu surrealistycznego, a w powojennych sztuki metaforycznej. Studiował medycynę we Lwowie. W latach 1918-19 nawiązał kontakty z grupą ekspresjonistów skupionych wokół czasopisma "Zdrój" z Poznania oraz podjął współpracę z czasopismem "Formiści" z Krakowa. W 1920 wraz z formistami eksponował swe prace we Lwowie, Krakowie i Warszawie. W 1921 wyjechał do Berlina. Podjął naukę w weimarskim Bauhausie po czym powrócił do Lwowa. Zajmował się ilustratorstwem, scenografią, wykonywał projekty dekoracji dla eksperymentalnych teatrów lwowskich. Od 1930 należał do zrzeszenia "Artes" a także do Związku Zawodowego Artystów Plastyków. Lille zajmował się popularyzacją i krytyką sztuki między innymi prowadząc audycje radiowe o tej tematyce. Opracowywał scenografię dla lwowskiego baletu Beli Katz, Trupy Wileńskiej i Lwowskiej Opery. W roku 1934 zorganizował muzeum Żydowskiej Gminy Wyznaniowej we Lwowie i został jego kierownikiem. W 1937 wyjechał na stałe do Paryża. W czasie okupacji działał w strukturach polskiego ruchu oporu we Francji. Po wojnie pełnił funkcję prezesa Związku Artystów Polskich we Francji oraz był członkiem Société des Peintres-Graveurs.

Description:
Meeting
oil/canvas, 53.4 x 64 cm; on the frame a label of the framing studio,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Proweniencja
DESA Unicum, październik 2016; kolekcja prywatna, Polska