Powrót do DESA.PL
36 of Liczba obiektów: 72
36
Bolesław Biegas | "Portret mężczyzny" ("Portrait d'un homme"), 1912
Estymacja:
18,000 zł - 24,000 zł
Sprzedane
15,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Wymiary
60 x 47 cm
Opis
olej/płótno, 60 x 47 cm, sygnowany l.d.: 'B. Biegas',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Twórczość Bolesława Biegasa obejmuje przede wszystkim symbolistyczne malarstwo oraz rzeźbę. Artysta działał głównie w Paryżu, natomiast urodził się w polskiej, chłopskiej rodzinie, nieopodal Ciechanowa. Pierwsze nauki podjął w 1895. Dzięki wstawiennictwu księdza Aleksandra Rzewnickiego młody artysta początkowo uczył się rzeźby. Technikę tę przybliżył mu snycerz Antoni Panasiuk, znany z prowadzenia pracowni sztuki kościelnej w Warszawie. Zafascynowany tym medium, zdecydował się wyjechać do Krakowa, gdzie w latach 1897-1901 rozpoczął studia na Akademii Sztuk Pięknych. Wiedzę zdobywał pod kierunkiem Alfreda Dauna oraz Konstantego Laszczki. W 1901 stworzył obrazoburczą rzeźbę zatytułowaną „Księga życia”, za którą został wydalony z uczelni. W tym samym roku uczestniczył w X wystawie Secesji Wiedeńskiej, gdzie został dostrzeżony przez stołeczną krytykę. Otrzymał także wówczas stypendium warszawskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, które umożliwiło mu wyjazd do Paryża.

Po przybyciu do Francji rozpoczął studia w École des Beaux-Arts, lecz nigdy ich nie ukończył. Wolał skoncentrować się na indywidualnej pracy artystycznej. Takie podejście zaowocowało uczestnictwem w wystawach w Salon des Indépendants, Salon d’Automne oraz Salon Société Nationale des Beaux Arts. Jego indywidualne pokazy odbywały się w paryskich galeriach Andre Seligmanna, Bernheim-Jeune iArts et Artistes Polonais oraz w londyńskiej Arlington Gallery. Do stworzenia pierwszych kompozycji malarskich namówił go około 1900 Stanisław Wyspiański. Początkowo malarstwo Biegasa nawiązywało do symbolistycznych dzieł Gustava Moreau i Arnolda Böcklina, secesyjnej dekoracyjności Wyspiańskiego oraz literackich dzieł Stanisława Przybyszewskiego traktujących o dramacie ludzkiej egzystencji. Jego oryginalny styl wyróżniał się „portretami sferycznymi”, w których łączył ze sobą przestylizowane wizerunki osób z abstrakcyjną ornamentyką.
Jeden z najwybitniejszych modernistycznych rzeźbiarzy polskich. Studiował rzeźbę w latach 1896-1901 w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem A. Dauna i K. Laszczki. W 1901 został wydalony z uczelni za rzeźby "Księga życia", które otaczała atmosfera skandalu. Dzięki stypendium warszawskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych wyjechał do Paryża, gdzie - z przerwami na wyjazdy do kraju - pozostał do końca życia. Wystawiał w Wiedniu - był członkiem tamtejszej Secesji - Petersburgu (1903), Kijowie, a także Rzymie i Amsterdamie. Pod wpływem filozofii Stanisława Przybyszewskiego tworzył alegoryczno - symboliczne rzeźby i obrazy - zaczął malować pod wpływem Stanisława Wyspiańskiego ok. 1900 - o tematyce oddającej dramat ludzkiej egzystencji. Tworzył sceny fantastyczne, popiersia i akty.

Description:
"Man portrait" ("Portrait d'un homme"), 1912
oil/canvas, 60 x 47 cm; signed lower left: 'B. Biegas',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany l.d.: 'B. Biegas'
Proweniencja
dom aukcyjny Hampel, Monachium, marzec 2007; kolekcja prywatna, Europa; DESA Unicum, lipiec 2016; kolekcja prywatna, Polska
Literatura
Bolesław Biegas. Między inspiracją a symbolem, katalog wystawy, tekst Paweł Wojciechowski, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, Warszawa 2011, s. 12 (il.); Xavier Deryng, Bolesław Biegas, Paryż 2011, s. 227 (il.); Bolesław Biegas 1877-1954. Rzeźba, malarstwo, katalog wystawy, red. Katarzyna Budkiewicz, Muzeum Mazowieckie w Płocku, Płock 1997, s. 128, il. 47
Wystawiany
Bolesław Biegas. Między inspiracją a symbolem, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, 14 maja - 31 lipca 2011; Bolesław Biegas 1877-1954. Rzeźba, malarstwo, Muzeum Mazowieckie w Płocku, 1997