Powrót do DESA.PL
24 of Liczba obiektów: 72
24
Antoni Piotrowski | W drodze na polowanie, 1883
Estymacja:
250,000 zł - 350,000 zł
Sprzedane
230,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Wymiary
59 x 92 cm
Opis
olej/płótno, 59 x 92 cm, sygnowany, datowany i opisany l.d.: 'A. Piotrowski. 1883. Paris. | attellage à deux. |.Pologne.', na krośnie malarskim fragmentarycznie zachowana kartka z biografią malarza w języku angielskim, na ramie nalepki aukcyjne

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Monachijski stimmung i paryski sznyt



Antoni Piotrowski wywodził się w warszawskiego środowiska artystycznego. Pierwsze nauki w kierunku malarskim podjął w 1869 roku w Klasie Rysunkowej Wojciecha Gersona. Akademickie wykształcenie odebrał w Akademii Monachijskiej w latach 1875-77 oraz w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, przez kolejne dwa lata u Jana Matejki. Nie poprzestał on jednak tylko na tym. Tak charakteryzował kolejny etap edukacji Piotrowskiego Władysław Prokesch – „Nie mogąc się przejąć wyłącznie ideałami Matejki, który z każdego zdolnego wychowańca krakowskiej szkoły sztuk pięknych chciał uczynić malarza scen historycznych, Piotrowski zapragnął zapoznać się z innymi jeszcze kierunkami zachodniego malarstwa i wyjechał do Paryża. W stolicy Francyi, gdzie przebył lat cztery, nie zmarnował czasu. Wystawił tam kolejno w Salonie obrazy – ‘Chata we mgle’, ‘Ekstrapoczta’ i ‘Przed kuchnią dworską’” (Władysław Prokesch, Antoni Piotrowski, Kraków 1914, s. 5).

Następnie artysta podjął pracę jako korespondent-ilustrator pism angielskich oraz francuskich dokumentując wojnę bułgarsko-serbską. Przebywając w Bułgarii stworzył cykl dla Galerii Narodowej Sofii, a także zasłynął jak portrecista tamtejszej arystokracji. Artysta wiele podróżował. Kolejną jego wyprawą była podróż na Bliski Wschód w 1897 oraz 1903. Tym razem głównym tematem jego prac stała się tocząca się tam wojna grecko-turecka. Piotrowski chętnie podejmował również tematy rodzajowe z życia wsi i motywy historyczne, takie jak sceny z powstania styczniowego. Jednym ze słynniejszych jego zleceń malarskich był współudział w tworzeniu monumentalnej panoramy „Berezyna”.

Obraz „W drodze na polowanie” ukazany w katalogu aukcyjnym to przykład dzieła ilustrującego życie polskiej wsi. Piotrowski miał okazję wraz z przyjaciółmi – Józefem Chełmońskim oraz Stanisławem Witkiewiczem, wyjeżdżać się na studia plenerowe na prowincję. Jego zainteresowanie wzbudziły tam sylwetki koni, postaci chłopów oraz potęga przyrody. Brawurowa kompozycja to także znakomity przykład stylu artysty, który wypracował on podczas studiów nad Izarą. Pomimo że dzieło powstało w roku 1883, czyli w okresie paryskim, to zdradza ono w pełni klimat monachijskiego stimmungu. Rozpędzone sanie zaprzęgnięte zostały w parę czarnych koni. Wybór takiego właśnie tematu dał artyście możliwość do ukazania dynamiki tych zwierząt i popisania się umiejętnością stosowania silnych skrótów perspektywicznych.

Śmiało można tutaj porównać Piotrowskiego z bodaj najwybitniejszym polskim malarzem pędzących koni – Józefem Chełmońskim. Obaj malarze znali się zresztą bardzo dobrze jeszcze z czasów warszawskich. W Paryżu przez pewien czas Piotrowski gościł w tamtejszym atelier Chełmońskiego. Podobnie jak on malował liczne sceny przedstawiające sanny, zaprzęgi i targi. Tego typu kompozycje cieszyły się wówczas w stolicy Francji dużą popularnością. Była to dla wielu artystów świetna okazja zarobkowa, toteż chętnie ściągali oni nad Sekwanę. Zamówienia na monumentalne sceny płynęły zarówno od kolekcjonerów europejskich, jak również i bogatej klienteli amerykańskiej, która poszukiwała takich właśnie przedstawień. Prezentowany w katalogu obraz, znajdujący się niegdyś w zbiorach za oceanem, jest dobrym przykładem zainteresowania twórczością polskich monachijczyków w epoce.
Od 1869 uczył się w warszawskiej Klasie Rysunkowej u Wojciecha Gersona. W latach 1875- 1877 studiował w Akademii Monachijskiej, a w latach 1877 - 1879 był uczniem Jana Matejki w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych. W latach 1885 - 1887 wyjeżdżał do Bułgarii jako korespondent - ilustrator pism angielskich i francuskich dokumentujący wojnę bułgarsko-serbską. Będąc w Bułgarii namalował cykl obrazów dla Galerii Narodowej w Sofii i zrobił karierę jako portrecista arystokracji. W 1897 i 1903 wyjeżdżał na Bliski Wschód, skąd nadsyłał korespondencję i rysunki z wojny grecko-tureckiej. Malował przede wszystkim sceny rodzajowe, często z życia mazowieckiej wsi. Malował także obrazy historyczne, epizody z powstania styczniowego oraz portrety. Brał udział w malowaniu panoramy Berezyna.

Description:
On the way to hunting, 1883
oil/canvas, 59 x 92 cm; signed, dated and described lower left: 'A. Piotrowski. 1883. Paris. | attellage a deux. |.Pologne.', on the stretcher a partially preserved piece of paper with the artist's biography in English, on the frame auction labels,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany l.d.: 'A. Piotrowski. 1883. Paris. | attellage à deux. | .Pologne.'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Stany Zjednoczone; kolekcja prywatna, Polska