68
Łukasz Korolkiewicz | "Imaginatyk", 2011
Estymacja:
80,000 zł - 120,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Łukasz Korolkiewicz (1948)
Wymiary
130 x 190 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 130 x 190 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'ŁUKASZ KOROLKIEWICZ | 2011 | "IMAGINATYK"'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
PERYFERIA KOROLKIEWICZA
Prezentowany w katalogu „Imaginatyk” to wybitny przykład twórczości Łukasza Korolkiewicza – jednego z najważniejszych polskich artystów. Praca należy do serii obrazów powstałych w minionej dekadzie, które swoją treścią, balansując na granicy realności i imaginacji, odwołują się do podświadomości. W pracach z tego okresu tak znamienne dla pędzla artysty niedopowiedzenie ukrywa się w domowych wnętrzach pośród różnego rodzaju przedmiotów oraz zniszczonych zabawek. Nie inaczej jest w przypadku omawianego dzieła. Wzrok widza – oraz malarza oddającego tę scenę – pada na toaletkę z lustrem. Mebel pokryty jest bibelotami. Po lewej stronie znajduje się szklany pojemnik, wewnątrz którego mieszczą się rozłączone elementy lalki: osobno głowa i ręce. Po prawej stronie na błękitnym fotelu siedzi ubrana na czerwono, zamaskowana postać trzymająca szklaną kulę. Charakterystyczna, pozbawiona włosów głowa, która widnieje ponad złotą maską wilka, może sugerować, że jest to autoportret Korolkiewicza. Kolejna zamaskowana postać odbija się w lustrze – to prawdopodobnie z jej perspektywy ukazana jest niniejsza scena. W prezentowanej kompozycji Korolkiewicz w typowy dla swojej twórczości sposób zderza ze sobą pozorną beztroskę z tym, co tajemnicze i niepokojące. Sam zresztą wielokrotnie podkreślał, że bardziej niż to, co widoczne i rozpoznawalne, interesuje go atmosfera. Słowami artysty: „Maluję w taki sposób, że być może właśnie więcej mam wspólnego z malarzami przełomu XIX i XX wieku niż ze współczesnymi, na przykład fotorealistami. Przez to często nie uchodzę w ogóle za tzw. malarza nowoczesnego. Taki malarz z reguły posługuje się dosyć płaskimi formami, bardzo uproszczonymi. To są obrazy trochę planszowe. Ja nie bardzo je lubię, ponieważ one przedstawiają na powierzchni tylko to, co przedstawiają. Nie ma w nich, przynajmniej dla mnie, jakiejś drugiej czy trzeciej warstwy, którą się zauważa dopiero po dłuższej kontemplacji. W moich obrazach takie rzeczy są. Staram się jeszcze w taki ’staroczesny’ sposób patrzeć na świat i moja materia malarska na obrazie jest właściwie bardzo tradycyjna” (Łukasz Korolkiewicz, Prof. Łukasz Korolkiewicz: Staram się patrzeć na świat w sposób „staroczesny”, 16.05.2018, https://www. polskieradio.pl/8/3869/Artykul/2121895,Prof-Lukasz-Korolkiewicz-staram- sie-patrzec-na-swiat-w-sposob-staroczesny, dostęp: 6.09.2021).
„Imaginatyk” został zaprezentowany na wystawie „Łukasz Korolkiewicz. Peryferia” w galerii aTAK w 2013. Dzieła zebrane pod wspólną nazwą „Peryferie” są wyrazem artystycznej postawy malarza, który uważa swoją twórczość za „peryferyjną” w znaczeniu sfery prywatnej, a nierzadko i autobiograficznej. Kinga Kawalerowicz, kuratorka wystawy pisała: „Uważne spojrzenie Korolkiewicza zatrzymuje w kadrze obrazu te wizualne aspekty rzeczywistości wokół nas, które same z siebie wydają się często nieciekawe, pozbawione znaczenia, niekiedy wstydliwe w swym ubóstwie i szarości. Pod pędzlem artysty nabierają nieoczekiwanej ekspresji, uwodzą oko sugestywnością malarskiej magii, jakby na przekór wybranym motywom. Niekiedy scenerią obrazów staje się domowe wnętrze, w którym zaskakujące obiekty: jakieś dziwaczne bibeloty i sterane zabawki wchodzą w sekretne relacje pomiędzy sobą, i z melancholijnym reżyserem tych ironicznych i poetyckich aranżacji, którym jest sam artysta. W tym malarskim świecie kolor i światło kreują całą gamę emocjonalnych klimatów, które składają się na jedyny w swoim rodzaju charakter obrazów Łukasza Korolkiewicza – melancholijny i niejednoznaczny. Obrazy przywoływane przez malarza budzą niepokój poprzez znamienne dla jego sztuki niedopowiedzenie, zatrzymanie wizji na granicy pomiędzy realnością i imaginacją. Odwołują się do sfer podświadomości, do tego, co ukryte, do naszych własnych psychicznych peryferii” (https://www.atak.art.pl/pl/wystawy/archiwum/110-lukasz-korolkiewicz- peryferie.html).
Łukasz Korolkiewicz swoją drogę artystyczną rozpoczął na przełomie lat 60. i 70., w okresie rozkwitu tzw. Nowej Figuracji. W przeciwieństwie do innych twórców realizujących się w tym nurcie Korolkiewicz stronił od ekspresji, egzystencjalizmu oraz nadmiernej symboliki, czerpiąc raczej z nowych prądów w sztuce współczesnej. Charakter poszukiwań został w dużej mierze zdeterminowany przez doświadczenia, jakie twórca wyniósł z zagranicznych podróży po Europie Zachodniej w latach 1973-75. Kluczowe znaczenie miał dlań kontakt z hiperrealizmem, między innymi poznanie malarstwa Davida Hockneya. W swoich kompozycjach Korolkiewicz zdaje się jak najwierniej odwzorowywać otaczającą go rzeczywistość. W warsztacie malarza szczególnie zafascynowała go fotografia. Aparat stał się dla niego rodzajem pamiętnika, który bardzo szybko pozwala, wierniej niżeli ołówek, utrwalić daną chwilę. Na płótnach artysty możemy odnaleźć postaci bliskich mu osób, poruszających go intelektualnie oraz emocjonalnie. Wizerunki swoich bohaterów Korolkiewicz ujmuje w klamry zagadkowości, a nierzadko i seksualnej dwuznaczności, przez co dla wielu malarstwo artysty krasstanowi nie tylko dowód na niebywałą wirtuozerię kunsztu i perfekcyjne opanowanie warsztatu malarskiego, ale także jest zapisem codzienności środowiska artystycznego i queerowego lat 70. i 80. Stale powracającymi tematami w twórczości Korolkiewicza są, podobnie jak w prezentowanej kompozycji, liczne autoportrety we wnętrzach lub ogrodach, sceny z życia codziennego, a także przygnębiające praskie podwórza. Realizacje autora nie są jednak jednoznacznie radosne i beztroskie. Są nasycone osobliwą poetyką, melancholią oraz ogarniającą pustką. Uwodzą, ale jednocześnie budzą niepokój poprzez aurę tajemniczości i niedopowiedzenia.
Łukasz Korolkiewicz to najważniejszy twórca malarstwa hiperrealistycznego w Polsce. Jego prace stanowią dokładne odwzorowanie obrazów zapisanych na kliszy fotograficznej, z pełnym spektrum załamań świetlnych, tak istotnych dla przywoływanego medium. W swoich kompozycjach artysta stara się jak najwierniej odwzorowywać otaczającą go rzeczywistość. Dla wielu jego malarstwo stanowi nie tylko dowód na wirtuozerię kunsztu i perfekcyjne opanowanie warsztatu malarskiego, ale także jest zapisem codzienności środowiska artystycznego i queerowego lat 70. i 80. W latach 70. wraz Andrzejem Bielawskim i Ewą Kuryluk tworzył grupę Śmietanka, zaangażowany był również w ruch artystyczny „O poprawę”. Otrzymał wiele nagród m.in. Nagrodę Komitetu Kultury Niezależnej oraz nagrodę im. Jana Cybisa (1991). W 2002 roku miał retrospektywną wystawę w Galerii Zachęta. Jego obrazy malowane w manierze fotorealizmu charakteryzują się pewną tajemniczością i efemerycznością. Stale powracającymi tematami są liczne autoportrety we wnętrzach lub ogrodach, sceny z życia codziennego własnych znajomych oraz przygnębiające, praskie podwórka.
Description:
"Imaginarian", 2011
oil/canvas, 130 x 190 cm; signed, dated and described on the reverse: 'LUKASZ KOROLKIEWICZ | 2011 | "IMAGINATYK"'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
PERYFERIA KOROLKIEWICZA
Prezentowany w katalogu „Imaginatyk” to wybitny przykład twórczości Łukasza Korolkiewicza – jednego z najważniejszych polskich artystów. Praca należy do serii obrazów powstałych w minionej dekadzie, które swoją treścią, balansując na granicy realności i imaginacji, odwołują się do podświadomości. W pracach z tego okresu tak znamienne dla pędzla artysty niedopowiedzenie ukrywa się w domowych wnętrzach pośród różnego rodzaju przedmiotów oraz zniszczonych zabawek. Nie inaczej jest w przypadku omawianego dzieła. Wzrok widza – oraz malarza oddającego tę scenę – pada na toaletkę z lustrem. Mebel pokryty jest bibelotami. Po lewej stronie znajduje się szklany pojemnik, wewnątrz którego mieszczą się rozłączone elementy lalki: osobno głowa i ręce. Po prawej stronie na błękitnym fotelu siedzi ubrana na czerwono, zamaskowana postać trzymająca szklaną kulę. Charakterystyczna, pozbawiona włosów głowa, która widnieje ponad złotą maską wilka, może sugerować, że jest to autoportret Korolkiewicza. Kolejna zamaskowana postać odbija się w lustrze – to prawdopodobnie z jej perspektywy ukazana jest niniejsza scena. W prezentowanej kompozycji Korolkiewicz w typowy dla swojej twórczości sposób zderza ze sobą pozorną beztroskę z tym, co tajemnicze i niepokojące. Sam zresztą wielokrotnie podkreślał, że bardziej niż to, co widoczne i rozpoznawalne, interesuje go atmosfera. Słowami artysty: „Maluję w taki sposób, że być może właśnie więcej mam wspólnego z malarzami przełomu XIX i XX wieku niż ze współczesnymi, na przykład fotorealistami. Przez to często nie uchodzę w ogóle za tzw. malarza nowoczesnego. Taki malarz z reguły posługuje się dosyć płaskimi formami, bardzo uproszczonymi. To są obrazy trochę planszowe. Ja nie bardzo je lubię, ponieważ one przedstawiają na powierzchni tylko to, co przedstawiają. Nie ma w nich, przynajmniej dla mnie, jakiejś drugiej czy trzeciej warstwy, którą się zauważa dopiero po dłuższej kontemplacji. W moich obrazach takie rzeczy są. Staram się jeszcze w taki ’staroczesny’ sposób patrzeć na świat i moja materia malarska na obrazie jest właściwie bardzo tradycyjna” (Łukasz Korolkiewicz, Prof. Łukasz Korolkiewicz: Staram się patrzeć na świat w sposób „staroczesny”, 16.05.2018, https://www. polskieradio.pl/8/3869/Artykul/2121895,Prof-Lukasz-Korolkiewicz-staram- sie-patrzec-na-swiat-w-sposob-staroczesny, dostęp: 6.09.2021).
„Imaginatyk” został zaprezentowany na wystawie „Łukasz Korolkiewicz. Peryferia” w galerii aTAK w 2013. Dzieła zebrane pod wspólną nazwą „Peryferie” są wyrazem artystycznej postawy malarza, który uważa swoją twórczość za „peryferyjną” w znaczeniu sfery prywatnej, a nierzadko i autobiograficznej. Kinga Kawalerowicz, kuratorka wystawy pisała: „Uważne spojrzenie Korolkiewicza zatrzymuje w kadrze obrazu te wizualne aspekty rzeczywistości wokół nas, które same z siebie wydają się często nieciekawe, pozbawione znaczenia, niekiedy wstydliwe w swym ubóstwie i szarości. Pod pędzlem artysty nabierają nieoczekiwanej ekspresji, uwodzą oko sugestywnością malarskiej magii, jakby na przekór wybranym motywom. Niekiedy scenerią obrazów staje się domowe wnętrze, w którym zaskakujące obiekty: jakieś dziwaczne bibeloty i sterane zabawki wchodzą w sekretne relacje pomiędzy sobą, i z melancholijnym reżyserem tych ironicznych i poetyckich aranżacji, którym jest sam artysta. W tym malarskim świecie kolor i światło kreują całą gamę emocjonalnych klimatów, które składają się na jedyny w swoim rodzaju charakter obrazów Łukasza Korolkiewicza – melancholijny i niejednoznaczny. Obrazy przywoływane przez malarza budzą niepokój poprzez znamienne dla jego sztuki niedopowiedzenie, zatrzymanie wizji na granicy pomiędzy realnością i imaginacją. Odwołują się do sfer podświadomości, do tego, co ukryte, do naszych własnych psychicznych peryferii” (https://www.atak.art.pl/pl/wystawy/archiwum/110-lukasz-korolkiewicz- peryferie.html).
Łukasz Korolkiewicz swoją drogę artystyczną rozpoczął na przełomie lat 60. i 70., w okresie rozkwitu tzw. Nowej Figuracji. W przeciwieństwie do innych twórców realizujących się w tym nurcie Korolkiewicz stronił od ekspresji, egzystencjalizmu oraz nadmiernej symboliki, czerpiąc raczej z nowych prądów w sztuce współczesnej. Charakter poszukiwań został w dużej mierze zdeterminowany przez doświadczenia, jakie twórca wyniósł z zagranicznych podróży po Europie Zachodniej w latach 1973-75. Kluczowe znaczenie miał dlań kontakt z hiperrealizmem, między innymi poznanie malarstwa Davida Hockneya. W swoich kompozycjach Korolkiewicz zdaje się jak najwierniej odwzorowywać otaczającą go rzeczywistość. W warsztacie malarza szczególnie zafascynowała go fotografia. Aparat stał się dla niego rodzajem pamiętnika, który bardzo szybko pozwala, wierniej niżeli ołówek, utrwalić daną chwilę. Na płótnach artysty możemy odnaleźć postaci bliskich mu osób, poruszających go intelektualnie oraz emocjonalnie. Wizerunki swoich bohaterów Korolkiewicz ujmuje w klamry zagadkowości, a nierzadko i seksualnej dwuznaczności, przez co dla wielu malarstwo artysty krasstanowi nie tylko dowód na niebywałą wirtuozerię kunsztu i perfekcyjne opanowanie warsztatu malarskiego, ale także jest zapisem codzienności środowiska artystycznego i queerowego lat 70. i 80. Stale powracającymi tematami w twórczości Korolkiewicza są, podobnie jak w prezentowanej kompozycji, liczne autoportrety we wnętrzach lub ogrodach, sceny z życia codziennego, a także przygnębiające praskie podwórza. Realizacje autora nie są jednak jednoznacznie radosne i beztroskie. Są nasycone osobliwą poetyką, melancholią oraz ogarniającą pustką. Uwodzą, ale jednocześnie budzą niepokój poprzez aurę tajemniczości i niedopowiedzenia.
Łukasz Korolkiewicz to najważniejszy twórca malarstwa hiperrealistycznego w Polsce. Jego prace stanowią dokładne odwzorowanie obrazów zapisanych na kliszy fotograficznej, z pełnym spektrum załamań świetlnych, tak istotnych dla przywoływanego medium. W swoich kompozycjach artysta stara się jak najwierniej odwzorowywać otaczającą go rzeczywistość. Dla wielu jego malarstwo stanowi nie tylko dowód na wirtuozerię kunsztu i perfekcyjne opanowanie warsztatu malarskiego, ale także jest zapisem codzienności środowiska artystycznego i queerowego lat 70. i 80. W latach 70. wraz Andrzejem Bielawskim i Ewą Kuryluk tworzył grupę Śmietanka, zaangażowany był również w ruch artystyczny „O poprawę”. Otrzymał wiele nagród m.in. Nagrodę Komitetu Kultury Niezależnej oraz nagrodę im. Jana Cybisa (1991). W 2002 roku miał retrospektywną wystawę w Galerii Zachęta. Jego obrazy malowane w manierze fotorealizmu charakteryzują się pewną tajemniczością i efemerycznością. Stale powracającymi tematami są liczne autoportrety we wnętrzach lub ogrodach, sceny z życia codziennego własnych znajomych oraz przygnębiające, praskie podwórka.
Description:
"Imaginarian", 2011
oil/canvas, 130 x 190 cm; signed, dated and described on the reverse: 'LUKASZ KOROLKIEWICZ | 2011 | "IMAGINATYK"'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'ŁUKASZ KOROLKIEWICZ | 2011 | "IMAGINATYK"'
Proweniencja
Galeria aTAK, Warszawa; kolekcja prywatna, Polska
Wystawiany
Łukasz Korolkiewicz. Peryferie, Galeria aTAK, Warszawa, 17.05-27.07.2013