Powrót do DESA.PL
45 of Liczba obiektów: 82
45
Henryk Musiałowicz | Z cyklu "Rodzina", 1974/94
Estymacja:
55,000 zł - 80,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
86 x 74 cm
Opis
olej/płyta, 86 x 74 cm, sygnowany l.g.: 'MUSIAŁOWICZ', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Z CYKLU RODZINA | 1979/94 | 86 x 73 | MUSIAŁOWICZ'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Henryk Musiałowicz urodził się w 1914 w Gnieźnie. Studia rozpoczął w 1936 w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych pod okiem profesora Leonarda Pękalskiego. W 1948 otrzymał dyplom w pracowni profesora Felicjana Szczęsnego Kowarskiego. Pierwsza wystawa artysty odbyła się w czasie powstania. Spłonął wtedy cały dorobek artysty, który liczył ponad 100 prac. Wojna wyraźnie naznaczyła twórcę i spowodowała przeobrażenie przeżytego horroru w osobisty wyraz artystyczny. W połowie lat 50. Musiałowicz wyjechał do Holandii, gdzie zaznajomił się ze sztuką niderlandzkich mistrzów, od których zaczerpnął kolorystyczną ascezę. Ograniczenie palety barw i uproszczenie formy widoczne jest także w prezentowanej pracy z cyklu „Rodzina”. Cała seria odnosi niebywały sukces, zdobywa uznanie krytyki oraz międzynarodowej atencji.

Omawiane dzieło intencjonalnie nie zostało datowane przez autora, co jest znamiennym zabiegiem dla twórcy, który sprzeciwiał się wskazywaniu powstania konkretnych ram czasowych realizacji. Malarz tłumaczył ten niekonwencjonalny zabieg jako chęć ponownego powracania do pracy nad obrazami, a co za tym idzie możliwości zdystansowania, ale też odkrycia dzieła na nowo. Niejednoznaczne zarysowanie sylwetki sprawiają, że mamy do czynienia bardziej z człekokształtną istotą niżeli ze zdefiniowaną postacią. Znieruchomiałe przedstawienie nadaje surowości wyrazu, a osadzone w mrocznej, obfitej w ornamenty scenerii miesza prostotę z bogactwem oraz surowość z kosztownością. Ozdobne tło nawiązuje do sztuki wczesnochrześcijańskiej, w której zdobienia i dekoracyjność były jednym z kluczowych elementów. Barwy ograniczone są do czerni, czerwieni oraz złocistych przebłysków. Wybór owej kolorystyki pozwolił na dynamiczne wydobycie sylwetki z szerzącej się na obrazie czerni. Plama barwna przywodzi na myśl bizantyjską mozaikę, a sposób jej nałożenia budzi konotacje z przedstawieniami ognia, światła oraz świętości. Wytworzone na obrazach znaki, medaliony czy symetryczne punkty koncentracji wynikają z inspiracji ikonami czy relikwiarzami. Musiałowicz używa kształtów na wzór archaicznych przedstawień, uzyskując w ten sposób oryginalność stylistyczną oraz dochodzi do zestawienia aspektów duchowo-egzystencjonalnych z wyodrębnieniem natury bytu. Często stosowanym motywem staje się również dekoracyjny krzyż. Za pomocą symbolicznych odniesień do niekończącego się cierpienia autor sięga po krzyż jako wymowę transcendentnej rzeczywistości.

Malarstwo artysty zachowane jest w naturze abstrakcyjnej, jednak poprzez integracje wątku dekoracyjnego artysta eksponuje unikalną wrażliwość oraz przemyślaną indywidualizację. Mimo iż do każdego fragmentu pracy Musiałowicz tworzy szeroki kontekst znaczeniowy, nie wymaga on od widza spójnej ścieżki interpretacyjnej, lecz otwiera przed nim przestrzeń dla wyobraźni oraz swobodnego odczytania dzieła. Dzięki temu realizacja zostaje pozbawiona cech indywidualnych, zaś wyeksponowana prostota wskazuje na kluczowe elementy i tworzy środek przekazu, który umiejętnie wytwarza odmienne konotacje.

Twórczość Musiałowicza była pokazywana na wielu wystawach indywidualnych w Europie, Stanach Zjednoczonych oraz Japonii. Prace artysty znajdują się w licznych kolekcjach prywatnych i państwowych, m.in. w Muzeum Narodowym w Krakowie, Poznaniu, Szczecinie i Wrocławiu oraz Muzeum Okręgowe w Toruniu. W kontekście sceny międzynarodowej prace zostały wystawione m.in. w Muzeum Sztuki i Historii w Genewie, Muzeum Sztuk Pięknych w Szwajcarii, The Society for Arts w Chicago. Artysta był również członkiem Accademii Tyberina w Rzymie, Accademii Italiana dell’Arte e del Lavoro, Accademii Europea, Accademii Bedriacense.
W 1939 ukończył warszawska ASP, gdzie studiował pod kierunkiem Feliksa Szczęsnego Kowarskiego oraz Leonarda Pękalskiego. Należał do grupy „Warszawa”. Malarz, grafik i rysownik nie związany z żadną grupą ani orientacją artystyczną. Używa różnych technik (pędzel, pióro, techniki graficzne, tusz) stworzył monotematyczne serie, m.in. „Dno morskie”, „Wojna przeciw człowiekowi”, „Portrety z wyobraźni”, cykle „Reminiscencje”, „Epitafia”, „Rodzina”. Maluje obrazy z syntetycznie ujętymi formami i postaciami, o bogatym tle i fakturze reliefowej, zajmuje się też malarstwem ściennym i witrażownictwem (projekt witraża do Mauzoleum Walki i Męczeństwa w Alei Szucha w Warszawie).

Description:
From the "Family" series, 1974/94
oil/board, 86 x 74 cm; signed upper left: 'MUSIALOWICZ', signed, dated and described on the reverse: 'Z CYKLU RODZINA | 1979/94 | 86 x 73 | MUSIALOWICZ'

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
olej/płyta
Sygnatura
sygnowany l.g.: 'MUSIAŁOWICZ'
Wystawiany
Henryk Musiałowicz, Galeria Sztuki w Legnicy, 1999; Henryk Musiałowicz, Steps Gallery, Nowy Jork, 2004; Henryk Musiałowicz, Galeria BWA im. Jana Tarasina, Kalisz, 2012; Henryk Musiałowicz, Galeria Miejska we Wrocławiu, 2013