Powrót do DESA.PL
15 of Liczba obiektów: 82
15
Tadasuke Kuwayama / Tadasky | "C-200", 1965
Estymacja:
300,000 zł - 500,000 zł
Sprzedane
260,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
152 x 152 cm
Opis
akryl/płótno, 152 x 152 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'C-200 1965 | Tadasky | Tadasuke Kuwayama'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


WYŻSZY POZIOM PERCEPCJI

Tadasky, czyli Tadasuke Kuwayama, to jeden z najważniejszych twórców sztuki optycznej. A lata 60. stanowią dla kolekcjonerów najważniejszy okres jego twórczości. To właśnie z tej dekady, a dokładnie z 1965 pochodzi kompozycja „C-200”, prezentowana w niniejszym katalogu. Choć przez krytykę i historię sztuki jest kwalifikowana do szalenie popularnego w latach 60. i 70. kierunku, jakim był op-art, „C-200” to doskonała ilustracja tego, jak dalece dystynktywnym i osobnym artystą jest jej autor. Co więcej, obraz stanowi punkt zwrotny w twórczości tego malarza. Tadasky tworzył z myślą o dziełach uniwersalnych i ponadczasowych. Dzięki temu jego malarstwo nie tylko przetrwało próbę czasu, ale również doprowadziło Tadasky’ego na szczyt sławy sięgającej od Tokio do Nowego Jorku.

Po przybyciu do Nowego Jorku w 1961 Japończyk namalował około stu obrazów, zanim komukolwiek pokazał swoją twórczość. Jednym z pierwszych, którzy mogli obejrzeć prace Kuwayamy, był Ivan Karp w 1964. Szybko podzielił się swoim odkryciem, co zaowocowało gigantycznym zainteresowaniem ze strony nowojorskiego środowiska artystów i marszandów. Japończyk zdecydował się na współpracę z amerykańskim marszandem Picassa, czyli Samem Kootzem. W krótkim czasie obrotny marszand sprzedał osiemdziesiąt obrazów Tadasky’ego, dzięki czemu trafiły do najważniejszych kolekcjonerów sztuki współczesnej na świecie, takich jak Larry Aldrich, David Rockefeller, Frederick Wiseman czy James Michener.

W 1965 Tadasky na zaproszenie kuratora Williama Seitza wziął udział w założycielskiej wystawie nurtu op-art, czyli „The Responsive Eye”. Malarza doceniono za interaktywny charakter jego obrazów, które bazowały na nowym modelu wyobrażania przestrzeni. To właśnie percepcja przestrzeni jest kluczem interpretacji obrazów Tadasky’ego. Artysta badał, jak relacje koloru i plamy wpływają na iluzję ruchu. Celem było to, by widzowie osiągnęli wyższy poziom zrozumienia zjawiska postrzegania.

Tadasky stworzył nową technikę malarską, która pozwoliła mu na osiągnięcie formalnej perfekcji. Zainspirowany kołem garncarskim malarz zbudował obrotową sztalugę, dzięki której mógł tworzyć idealne okręgi. Do nakładania kolejnych warstw farby posługiwał się pędzlami do tradycyjnej japońskiej kaligrafii. Za sprawą nietypowej techniki sam proces malarski nabierał cech medytacji. W okresie powstania „C-200”, Tadasky samodzielnie tworzył swoje farby, mieszając pigmenty z nowopowstałą emulsją akrylową. Posługiwał się 10 kolorami.

„C-200” to moment przełomowy w dorobku Kuwayamy. W serii tytułowanej literą A, malarz posługiwał się czystymi barwami – tony pośrednie miały mieć charakter optycznej iluzji. W obrazach „B-181” z 1964 i „C-162” z 1965 artysta powtarzał wzór czterech pasów o takiej samej szerokości i intensywności, co dało efekt wibracyjnego ruchu. „C-200” to moment rozpoczęcia nowego etapu. Czerwień, błękit i żółcień powtarzają się w przypadkowej konfiguracji, zaś między poszczególnymi pasami artysta pozostawił przerwę. Za sprawą tego zabiegu płaskie płótno nabiera cech przestrzennych – wydaje się pulsować do wnętrza lub zewnętrza, w zależności od subiektywnej percepcji widza. Od stworzenia „C-200” Tadasky rozpoczął nowy etap poszukiwań wyobrażonej przestrzeni.

Tadasuke Kuwayama dorastał w miejscowości Nagoya w Japonii. Jego ojciec przez lata pracował jako budowniczy świątyń Shinto, co zaważyło zarówno na twórczości malarza, jak i sposobie postrzegania sztuki i samego procesu tworzenia. Po relokacji do USA rozpoczął studia artystyczne – początkowo w Art Students League w Nowym Jorku, a później w Brooklyn Museum Art School. W wywiadzie udzielonym stacji telewizyjnej Hallmark Tadasky przyznaje, że dla niego malarstwo jest formą medytacji, odpoczynku i relaksu. Gdy maluje, czuje się najbliżej swojego wewnętrznego „ja”. Nie rozumie zaś twórców, dla których sztuka jest walką i ciągłym zmaganiem się z własnymi słabościami. Kuwayama zaznaczał, że jego fascynacja prostotą i geometrią wywodziła się ze środowiska, w którym wzrastał. Świątynie Shinto – z którymi obcował ze względu na profesję ojca – były niezwykle proste, oparte na symetrycznych układach pionów i poziomów. „Ich kształt był wypracowywany i redefiniowany przez kolejne generacje. Wywarło to na mnie wielkie wrażenie. Niezwykle cenię japońską tradycję za respektowanie umiejętności i szanowanie rzemiosła. To jest również bardzo ważna część mojej pracy i osobowości” – mówił Tadasky.
Tadasuke Kuwayama, znany szerzej jako Tadasky, dorastał w miejscowości Nagoya w Japonii. Jego ojciec przez lata pracował jako budowniczy świątyń Shinto, co zawarzyło zarówno na twórczości malarza, jak i sposobie postrzegania sztuki i samego procesu tworzenia. Do Stanów Zjednoczonych po raz pierwszy przyjechał w 1961 roku. Wówczas rozpoczął studia artystyczne – początkowo w Art Students League w Nowym Jorku, a później w Brooklyn Museum of Art School. Od lat 60. Tadasky rozwijał swój własny, indywidualny język artystyczny w obrębie rodzącego się nurtu sztuki optycznej. Jego pierwsza indywidualna wystawa odbyła się w Kootz Gallery w Nowym Jorku w 1965 roku I w tym samym roku jego prace zostały zaprezentowane podczas słynnej ekspozycji The Responsive Eye w Museum of Modern Art. Nowojorska instytucja zakupiła do swojej stałej kolekcji dwa płótna Japończyka i od tego momentu jego kariera potoczyła się w zaskakująco szybkim tempie. Po wystawie Kinetic and Optic Art Today w Galerii Albright-Knox prace Tadasky’ego zaczęły być jednym z najbardziej pożądanych obiektów artystycznych w wielu prestiżowych, prywatnych I instytucjonalnych kolekcjach sztuki. Dziś jego koncentryczne, pulsujące wielobarwnymi liniami koła znajdują się między innymi w Baltimore Museum na Floridzie, Boca Raton Museum of Art, Lowe Art Museum na Uniwersytecie w Miami, Columbus Museum of Art w Massachusetts, Harvard Art Museums w Cambridge, Indianapolis Museum of Art, Krannert Art Museum na Uniwersytecie w Illinois, Museum of Fine Arts w Houston, University of Iowa Museum of Art, University of Virginia Art Museum, Yale University Art Gallery, Museo de Arte Contemporáneo w Buenos Aires oraz w licznych galeriach w Japonii.

Description:
"C-200", 1965
acrylic/canvas, 152 x 152 cm; signed, dated and described on the reverse: 'C-200 1965 | Tadasky | Tadasuke Kuwayama'

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'C-200 1965 | Tadasky | Tadasuke Kuwayama'
Proweniencja
D. Wigmore Fine Art, Inc., Nowy Jork; kolekcja prywatna, USA; kolekcja instytucjonalna, Polska