122
Łódź Kaliska | "Tramwaj zawany pożądaniem", 2001
Estymacja:
20,000 zł - 30,000 zł
Sprzedane
17,000 zł
Aukcja na żywo
Fotografia Kolekcjonerska. Klasyka i awangarda artystyczna. Sławy, gwiazdy, osobowości.
Artysta
Łódź Kaliska (1979)
Wymiary
30 x 200 cm
Kategoria
Opis
wydruk pigmentowy/papier archiwalny, dibond, 30 x 200 cm, sygnowany, datowany, numerowany i opisany na nalepce na odwrociu, ed. 6/6
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
DWA METRY POŻĄDANIA
„Marzeniem każdego mężczyzny jest wsiąść do tramwaju pełnego takich kobiet”.
Marek Janiak
„Tramwaj zwany pożądaniem” to dwumetrowa, czarno-biała kompozycja fotograficzna z 2001 autorstwa kolektywu Łódź Kaliska. W założeniu twórców dzieło przedstawia nierozpoznawalne, wskutek poruszenia, nagie kobiety wzdłuż rzędu krzeseł. Większość powtarza pozę stojącą – tyłem do widza, z jedną nogą na krześle. Fotografia reprezentuje wielość cech i różnorodność charakterów przypadkowych kobiet jadących tramwajem. „To symbol wielobranżowości miłości. Najważniejsze jest to, że jest to niekończąca się opowieść” – dodał Marek Janiak. Fotografia powstała na potrzeby wystawy, której towarzyszył performance pod tym samym tytułem, będący wynikiem castingu, jaki grupa przeprowadziła w pubie Łódź Kaliska w Łodzi.
„Była tajemnica, napięcie, tłumy przyjaciół i sympatyków i gołe babki o obfitych kształtach – jak zwykle na wystąpieniach Łodzi Kaliskiej. Wczoraj wieczorem przed Małą Galerią ZPAF-CSW tłum gęstniał. Minęła godz. 18, kiedy wernisaż miał się rozpocząć, a galeria wciąż była zamknięta. Przypadkowi przechodnie, widząc dziesiątki ludzi, spekulowali, kto sławny bierze ślub (obok znajduje się Pałac Ślubów).
Mało kto zauważył przejazd dużej taksówki z nagimi paniami wewnątrz. Auto zatrzymało się na chwilę, pojechało dalej, wróciło, a wszyscy niewzruszeni wciąż stali i czekali na otwarcie drzwi galerii. Kiedy wreszcie Marek Grygiel przekręcił klucz w zamku, tłum wepchnął się gęsto do środka i kontemplował najnowsze czarno-białe fotografie Łodzi Kaliskiej (…)”.
Łódź Kaliska w Małej Galerii ZPAF-CSW, „Gazeta Stołeczna”, 3.08.2001
Choć tytuł wystawy pokrywa się z tytułem słynnej sztuki teatralnej Tennessee Williamsa, ale zdaniem Marka Janiaka zbieżność ta jest przypadkowa. „Wszystko dzieje się samo, nikt się na nic nie umawia. Świetlik wszystko dokumentuje na zdjęciach i filmach. Każdy coś wnosi do grupy. Ja czasem lubię coś rozpieprzyć, a Kwiecień robi coś konstruktywnego” (ibid.).
Przy okazji wystawy wyświetlono też film „Buty” z 1999. Produkcja powstała w Wólce Kuligowskiej nad Pilicą. „Film jest nasyconą symbolami opowieścią o krótkim i enigmatycznym pobycie Janiaka i Kwietniewskiego nad Pilicą. Obaj obserwują życie wokół przez teatralną lornetkę i kamerę video – sprzeczając się o wyższości swoich oglądów świata i ignorując widzenie bezpośrednie. Problem butów jest tematem zastępczym” – tak artyści opisali swój obraz (Dziesięć metrów pożądania, Wiadomości Łódź, 31.07.2001, < https://lodz.naszemiasto.pl/dziesiec-metrow-pozadania/ar/c13-5366665>).
Grupę tworzą Marek Janiak, Andrzej Kwietniewski, Adam Repecki, Andrzej Świetlik i Makary (Andrzej Wielogórski). Powstała w 1979 roku w atmosferze skandalu, jako formacja neoawangardowa mająca na celu badanie aspektu widzenia i rejestracji o charakterze fotomedialnym, wywodzącym się z tradycji konceptualizmu, przede wszystkim w zakresie fotografii, filmu eksperymentalnego i performance. W latach 1980-81 zmieniła swój program artystyczny na zdecydowanie bardziej dadaistyczno-surrealistyczny (w wyrazie happeningowy i anarchistyczny), atakując i ośmieszając polską formację neoawangardy oraz przedstawiając absurdalność życia w PRL-u. Kwietniewski i Janiak pisali w tym czasie dużo manifestów, w tym np. istotny dla lat 90. manifest "Sztuki żenującej" Janiaka. Od drugiej połowy lat 90., m.in. dzięki telewizyjnym realizacjom filmowym (tryptyk Pamiętam, pamiętam, pamiętam...), Łódź Kaliska weszła w establishment mass-mediów i polityki. Ale wszystko w ich twórczości, włącznie z samymi artystami i ich muzami (modelkami), stało się elementem i przedmiotem niekończącej się zabawy o hedonistycznym przesłaniu.
Description:
"A Tram called desire", 2001
pigment print/archival paper, dibond, 30 x 200 cm; signed, dated, numbered and described on the sticker on the reverse, ed. 6/6
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
DWA METRY POŻĄDANIA
„Marzeniem każdego mężczyzny jest wsiąść do tramwaju pełnego takich kobiet”.
Marek Janiak
„Tramwaj zwany pożądaniem” to dwumetrowa, czarno-biała kompozycja fotograficzna z 2001 autorstwa kolektywu Łódź Kaliska. W założeniu twórców dzieło przedstawia nierozpoznawalne, wskutek poruszenia, nagie kobiety wzdłuż rzędu krzeseł. Większość powtarza pozę stojącą – tyłem do widza, z jedną nogą na krześle. Fotografia reprezentuje wielość cech i różnorodność charakterów przypadkowych kobiet jadących tramwajem. „To symbol wielobranżowości miłości. Najważniejsze jest to, że jest to niekończąca się opowieść” – dodał Marek Janiak. Fotografia powstała na potrzeby wystawy, której towarzyszył performance pod tym samym tytułem, będący wynikiem castingu, jaki grupa przeprowadziła w pubie Łódź Kaliska w Łodzi.
„Była tajemnica, napięcie, tłumy przyjaciół i sympatyków i gołe babki o obfitych kształtach – jak zwykle na wystąpieniach Łodzi Kaliskiej. Wczoraj wieczorem przed Małą Galerią ZPAF-CSW tłum gęstniał. Minęła godz. 18, kiedy wernisaż miał się rozpocząć, a galeria wciąż była zamknięta. Przypadkowi przechodnie, widząc dziesiątki ludzi, spekulowali, kto sławny bierze ślub (obok znajduje się Pałac Ślubów).
Mało kto zauważył przejazd dużej taksówki z nagimi paniami wewnątrz. Auto zatrzymało się na chwilę, pojechało dalej, wróciło, a wszyscy niewzruszeni wciąż stali i czekali na otwarcie drzwi galerii. Kiedy wreszcie Marek Grygiel przekręcił klucz w zamku, tłum wepchnął się gęsto do środka i kontemplował najnowsze czarno-białe fotografie Łodzi Kaliskiej (…)”.
Łódź Kaliska w Małej Galerii ZPAF-CSW, „Gazeta Stołeczna”, 3.08.2001
Choć tytuł wystawy pokrywa się z tytułem słynnej sztuki teatralnej Tennessee Williamsa, ale zdaniem Marka Janiaka zbieżność ta jest przypadkowa. „Wszystko dzieje się samo, nikt się na nic nie umawia. Świetlik wszystko dokumentuje na zdjęciach i filmach. Każdy coś wnosi do grupy. Ja czasem lubię coś rozpieprzyć, a Kwiecień robi coś konstruktywnego” (ibid.).
Przy okazji wystawy wyświetlono też film „Buty” z 1999. Produkcja powstała w Wólce Kuligowskiej nad Pilicą. „Film jest nasyconą symbolami opowieścią o krótkim i enigmatycznym pobycie Janiaka i Kwietniewskiego nad Pilicą. Obaj obserwują życie wokół przez teatralną lornetkę i kamerę video – sprzeczając się o wyższości swoich oglądów świata i ignorując widzenie bezpośrednie. Problem butów jest tematem zastępczym” – tak artyści opisali swój obraz (Dziesięć metrów pożądania, Wiadomości Łódź, 31.07.2001, < https://lodz.naszemiasto.pl/dziesiec-metrow-pozadania/ar/c13-5366665>).
Grupę tworzą Marek Janiak, Andrzej Kwietniewski, Adam Repecki, Andrzej Świetlik i Makary (Andrzej Wielogórski). Powstała w 1979 roku w atmosferze skandalu, jako formacja neoawangardowa mająca na celu badanie aspektu widzenia i rejestracji o charakterze fotomedialnym, wywodzącym się z tradycji konceptualizmu, przede wszystkim w zakresie fotografii, filmu eksperymentalnego i performance. W latach 1980-81 zmieniła swój program artystyczny na zdecydowanie bardziej dadaistyczno-surrealistyczny (w wyrazie happeningowy i anarchistyczny), atakując i ośmieszając polską formację neoawangardy oraz przedstawiając absurdalność życia w PRL-u. Kwietniewski i Janiak pisali w tym czasie dużo manifestów, w tym np. istotny dla lat 90. manifest "Sztuki żenującej" Janiaka. Od drugiej połowy lat 90., m.in. dzięki telewizyjnym realizacjom filmowym (tryptyk Pamiętam, pamiętam, pamiętam...), Łódź Kaliska weszła w establishment mass-mediów i polityki. Ale wszystko w ich twórczości, włącznie z samymi artystami i ich muzami (modelkami), stało się elementem i przedmiotem niekończącej się zabawy o hedonistycznym przesłaniu.
Description:
"A Tram called desire", 2001
pigment print/archival paper, dibond, 30 x 200 cm; signed, dated, numbered and described on the sticker on the reverse, ed. 6/6
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
wydruk pigmentowy/papier archiwalny, dibond
Sygnatura
sygnowany, datowany, numerowany i opisany na nalepce na odwrociu
Proweniencja
zakup od artysty; kolekcja prywatna, Polska
Literatura
NEW POP, praca zbiorowa, Stowarzyszenie Artystyczne Łódź Kaliska, Łódź 2004; Łódź Kaliska Album, Łódź 2022
Wystawiany
Łódź Kaliska, Czkawka, Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia, Radom, 24.01-15.03.2020; Łódź Kaliska, Mała Galeria ZPAF-CSW, Warszawa, 2001;