Powrót do DESA.PL
121 of Liczba obiektów: 159
121
Łódź Kaliska | Janina Kochanowska - zainscenizowana ilustracja do utworu "Odprawa posłów greckich", październik 1577 roku, 2012
Estymacja:
15,000 zł - 25,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Fotografia Kolekcjonerska. Klasyka i awangarda artystyczna. Sławy, gwiazdy, osobowości.
Artysta
Łódź Kaliska (1979)
Wymiary
105 x 105 cm
Kategoria
Opis
wydruk pigmentowy/papier archiwalny, pianka PCV, 105 x 105 cm, sygnowany, datowany, numerowany i opisany na nalepce na odwrociu, ed. AP 1/1

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Podejrzenia, iż Jan Kochanowski (1530-1584) był płci żeńskiej, krążyły w środowisku naukowym od dawna. Oparte były na badaniach antropologicznych i genetycznych czaszki z grobu poety, która okazała się, bez wątpienia, czaszką kobiety. Przy braku innych dowodów powyższe fakty pozostały asekuracyjnie w tzw. ‘obszarze podejrzeń i hipotez’ i nie weszły do kanonu ‘wiedzy wymaganej w szkołach’. Dobitnie świadczy to o ksenofobii środowisk naukowych i ich uprzedzeniu do płci pięknej” – piszą artyści grupy Łódź Kaliska, przedstawiając swój projekt poświęcony Janinie Kochanowskiej. Opisując jego historię powołują się na rzekomo odnalezioną w 2002 roku kolekcję „fotografii solankowych”, pochodzących z bliskiego kręgu rodziny Kochanowskich. „Miniatury te są rodzajem zapisu autorskiego – to cykl autoportretów wykonywanych w szczególnych momentach życia. Biorąc pod uwagę stopień ówczesnej tolerancji i zakres wiedzy na temat problemu płciowości – były to rejestracje bardzo odważne, z całą pewnością nie przeznaczone do prezentacji współczesnym Kochanowskiej. Należy przypuszczać, iż były przesłaniem ‘dla potomności’, które miało zyskać społeczne życie w odległej przyszłości, gdy będzie mogło spotkać się ze zrozumieniem i właściwą interpretacją” – wyjaśniają artyści. Mając poczucie misji, a jednocześnie obawiając się, jak zostanie przyjęta prawda o tożsamości poetki, postanawiają jednak udostępnić odkryty zbiór fotograficzny szerokiej publiczności. „Ze zbioru kilkuset fotografii Kochanowskiej, odnalezionych w 2002 roku, udostępniamy dwanaście najbardziej reprezentatywnych, odnoszących się do szczególnych momentów życia poetki. Obrazy te są owocem dziesięciu z górą lat intensywnych prac konserwatorskich, a właściwie odtworzeniowych. Zniszczone zapisy pierwotne zostały poddane skomplikowanej obróbce chemiczno-elektrostatycznej, a następnie warstwowemu odzyskiwaniu zawartości metodami cyfrowymi. Ostateczna forma fotogramów jest kompromisem pomiędzy współczesnymi możliwościami stworzenia idealnego obrazu nawet ze śladowego zapisu pierwotnego, a pozostawieniem pewnego poziomu szumów i zanieczyszczeń (wynikających ze stanu oryginału). Zależało nam na tym, by prezentowane zapisy swoją formą przypominały odbiorcy o renesansowym rodowodzie”. Fotografia znajdująca się w ofercie aukcyjnej jest właśnie jednym z odnalezionych i zrekonstruowanych zdjęć.
Grupę tworzą Marek Janiak, Andrzej Kwietniewski, Adam Repecki, Andrzej Świetlik i Makary (Andrzej Wielogórski). Powstała w 1979 roku w atmosferze skandalu, jako formacja neoawangardowa mająca na celu badanie aspektu widzenia i rejestracji o charakterze fotomedialnym, wywodzącym się z tradycji konceptualizmu, przede wszystkim w zakresie fotografii, filmu eksperymentalnego i performance. W latach 1980-81 zmieniła swój program artystyczny na zdecydowanie bardziej dadaistyczno-surrealistyczny (w wyrazie happeningowy i anarchistyczny), atakując i ośmieszając polską formację neoawangardy oraz przedstawiając absurdalność życia w PRL-u. Kwietniewski i Janiak pisali w tym czasie dużo manifestów, w tym np. istotny dla lat 90. manifest "Sztuki żenującej" Janiaka. Od drugiej połowy lat 90., m.in. dzięki telewizyjnym realizacjom filmowym (tryptyk Pamiętam, pamiętam, pamiętam...), Łódź Kaliska weszła w establishment mass-mediów i polityki. Ale wszystko w ich twórczości, włącznie z samymi artystami i ich muzami (modelkami), stało się elementem i przedmiotem niekończącej się zabawy o hedonistycznym przesłaniu.

Description:
Janina Kochanowska - staged illustration to the piece "Odprawa poslow greckich", October 1577, 2012
pigment print/archival paper, pianka PCV, 105 x 105 cm; signed, dated, numbered and described on the sticker on the reverse, ed. AP 1/1

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
wydruk pigmentowy/papier archiwalny, pianka PCV
Sygnatura
sygnowany, datowany, numerowany i opisany na nalepce na odwrociu
Proweniencja
zakup od artysty; kolekcja prywatna, Polska
Literatura
Dwanaście kalendarzy, dwunastu artystów 2010-2021, Fundacja Nowa Przestrzeń Sztuki, 2020; Łódź Kaliska, Album, Łódź 2022
Wystawiany
„Dwanaście kalendarzy, dwunastu artystów 2010-2021”, wystawa zbiorowa, Galeria Górna, Galeria Dolna, 13.02-12.03.2021; Łódź Kaliska, „Czkawka”, Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia, Radom, 24.01-15.03.2020; Łódź Kaliska, „Heroizm niewieści w sztuce niezwykłej artystki, zwanej dotychczas jako Jan Kochanowski”, Leica Gallery, Warszawa, 22.11 2019-19.01.2020; Łódź Kaliska, „Heroizm niewieści – Janina Kochanowska”, Muzeum Kinematografii, Łódź, maj 2014;