109
Stanisław Dróżdż | "Pojęciokształty"
Estymacja:
60,000 zł - 80,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Fotografia Kolekcjonerska. Klasyka i awangarda artystyczna. Sławy, gwiazdy, osobowości.
Artysta
Stanisław Dróżdż (1939 - 2009)
Wymiary
18 x 21 cm
Kategoria
Opis
odbitka żelatynowo-srebrowa/papier fotograficzny, 18 x 21 cm, datowany i opisany na odwrociu na dwóch odbitkach: 'Stanisław Dróżdż, człowiek, ludzie, 1971-1974 | za zgodność z oryginałem | Anna Drożdż.'' oraz na jednej odbitce:
'St. Dróżdż, pojęciokształty, | (Ludzie, człowiek), 1971-1974'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„Utwory Drożdża bez początku i bez końca – wskazujące swoją budową, że zostały wyjęte ze środka tekstu, który „pisze się” gdzieś dalej, niewidzialnie – poprzez ten ewidentny brak zwracają właśnie uwagę na nieobecny w nich początek i koniec”.
Elżbieta Łubowicz
Twórczość Stanisława Drożdża funkcjonuje w dziedzinie sztuki i jest zaliczana do konceptualizmu. Jednak sam autor uważał się za poetę. Zajmował się poezją konkretną. Kierunkiem artystycznym, który pojawił się w 1953 roku na Zachodzie. To poezja wizualna, charakteryzująca się tym, że poematy mają postać kompozycji wizualnych zbudowanych z układów liter i znaków typograficznych, niepodporządkowanych żadnym związkom semantycznym czy syntaktycznym. Praca „Bez tytułu (człowiek – ludzie)” z 1971-1974 przedstawia dwa słowa: ludzie i człowiek – zakomponowane i odbite na papierze fotograficznym. Słowa, które współistnieją i są równocześnie i tekstem, i obrazem. Dające widzowi swobodę odczytania lub zobaczenia, tego co dla niego ważniejsze, położenia własnych akcentów. Podstawowym źródłem inspiracji Stanisława Drożdża był język. „Pojęciokształty są merytoryczno-formalnymi, samoanalizującymi kodyfikatorami rzeczywistości, integrującymi naukę i sztukę, poezję i plastykę” – wyjaśniał Stanisław Drożdż odnosząc się do swoich prac. „Pojęciokształty” zaczął tworzyć w 1967 roku. Swojej artystycznej wizji pozostał wierny przez ponad 40 lat.
Należy do grona najwybitniejszych przedstawicieli poezji konkretnej. Absolwent filologii polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, gdzie studiował w latach 1959-64. W 1964 roku zadebiutował jako poeta wierszami tradycyjnymi w "Arce. Informatorze Klubu Młodzieży Artystycznej ZSP", a w roku 1967 zaczął pisać pierwsze teksty konkretne. Jego prace są prezentowane na wystawach w kraju i za granicą od 1968 roku. W 1979 roku opracował i opublikował książkę Poezja konkretna. Wybór tekstów polskich oraz dokumentacja z lat 1967-77.
Description:
"Concepts" (People, human) - 6 photographs, 1971-1974
gelatin-silver print/photographic paper, 18 x 21 cm; dated and described on the reverse on two prints: 'Stanislaw Drozdz, czlowiek, ludzie, 1971-1974 | za zgodnosc z oryginalem | Anna Drozdz.' and on one print:
'St. Drozdz, pojecioksztalty, | (Ludzie, czlowiek), 1971-1974'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
'St. Dróżdż, pojęciokształty, | (Ludzie, człowiek), 1971-1974'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„Utwory Drożdża bez początku i bez końca – wskazujące swoją budową, że zostały wyjęte ze środka tekstu, który „pisze się” gdzieś dalej, niewidzialnie – poprzez ten ewidentny brak zwracają właśnie uwagę na nieobecny w nich początek i koniec”.
Elżbieta Łubowicz
Twórczość Stanisława Drożdża funkcjonuje w dziedzinie sztuki i jest zaliczana do konceptualizmu. Jednak sam autor uważał się za poetę. Zajmował się poezją konkretną. Kierunkiem artystycznym, który pojawił się w 1953 roku na Zachodzie. To poezja wizualna, charakteryzująca się tym, że poematy mają postać kompozycji wizualnych zbudowanych z układów liter i znaków typograficznych, niepodporządkowanych żadnym związkom semantycznym czy syntaktycznym. Praca „Bez tytułu (człowiek – ludzie)” z 1971-1974 przedstawia dwa słowa: ludzie i człowiek – zakomponowane i odbite na papierze fotograficznym. Słowa, które współistnieją i są równocześnie i tekstem, i obrazem. Dające widzowi swobodę odczytania lub zobaczenia, tego co dla niego ważniejsze, położenia własnych akcentów. Podstawowym źródłem inspiracji Stanisława Drożdża był język. „Pojęciokształty są merytoryczno-formalnymi, samoanalizującymi kodyfikatorami rzeczywistości, integrującymi naukę i sztukę, poezję i plastykę” – wyjaśniał Stanisław Drożdż odnosząc się do swoich prac. „Pojęciokształty” zaczął tworzyć w 1967 roku. Swojej artystycznej wizji pozostał wierny przez ponad 40 lat.
Należy do grona najwybitniejszych przedstawicieli poezji konkretnej. Absolwent filologii polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, gdzie studiował w latach 1959-64. W 1964 roku zadebiutował jako poeta wierszami tradycyjnymi w "Arce. Informatorze Klubu Młodzieży Artystycznej ZSP", a w roku 1967 zaczął pisać pierwsze teksty konkretne. Jego prace są prezentowane na wystawach w kraju i za granicą od 1968 roku. W 1979 roku opracował i opublikował książkę Poezja konkretna. Wybór tekstów polskich oraz dokumentacja z lat 1967-77.
Description:
"Concepts" (People, human) - 6 photographs, 1971-1974
gelatin-silver print/photographic paper, 18 x 21 cm; dated and described on the reverse on two prints: 'Stanislaw Drozdz, czlowiek, ludzie, 1971-1974 | za zgodnosc z oryginalem | Anna Drozdz.' and on one print:
'St. Drozdz, pojecioksztalty, | (Ludzie, czlowiek), 1971-1974'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
odbitka żelatynowo-srebrowa/papier fotograficzny
Sygnatura
datowany i opisany na odwrociu na dwóch odbitkach: 'Stanisław Dróżdż, człowiek, ludzie, 1971-1974 | za zgodność z oryginałem | Anna Drożdż.'' oraz na jednej odbitce: 'St. Dróżdż, pojęciokształty, | (Ludzie, człowiek), 1971-1974'