Powrót do DESA.PL
108 of Liczba obiektów: 159
108
Mikołaj Smoczyński | Teka 43 fotografii, lata 80. XX w.
Estymacja:
90,000 zł - 120,000 zł
Sprzedane
110,000 zł
Aukcja na żywo
Fotografia Kolekcjonerska. Klasyka i awangarda artystyczna. Sławy, gwiazdy, osobowości.
Wymiary
45 x 34 cm (arkusz 41 fotografii)
40 x 30 cm (arkusz 2 fotografie)
Kategoria
Opis
odbitka żelatynowo-srebrowa/papier fotograficzny, 45 x 34 cm (arkusz 41 fotografii)
40 x 30 cm (arkusz 2 fotografie)

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Powtarzam wciąż to samo i w podobny sposób. Nie dlatego, żeby czegoś dowieść i nie po to, aby odkrywać. Powtarzam, ponieważ oczekuję, żeby to, czego istnienie przeczuwam lub raczej, co w moim oczekiwaniu istnieje, mogło ujawnić się samo”.
Mikołaj Smoczyński

Mikołaj Smoczyński mówił o sobie , że jest „byłym malarzem”. Swoje konceptualne prace tworzył używając fotografii. Jako temat fotografii interesowała go jedynie wykreowana rzeczywistość. Był bardzo skrupulatny w swoim procesie twórczym, najpierw aranżując przestrzeń, następnie wykonując fotografię, a na końcu samodzielnie robiąc powiększenia w fotograficznej ciemni. Na fotografiach widzimy zakomponowane na tle białych ścian geometryczne obiekty, zawieszone na ścianach i starannie udrapowane tkaniny, odpowiednio zauważone i włączone w kompozycję obrazu fragmenty cieni czy elementów fotografowanej przestrzeni.
Najbardziej znanym cyklem prac Mikołaja Smoczyńskiego jest „The Secret Performance”. Cykl powstawał w latach 1983 do 1993 w pracowni artysty w Lublinie. Składał się z czarno-białych fotografii, na których artysta rejestrował „swoje przedstawienie” dziejące się na pustej podłodze i w pustej przestrzeni. Po zakończeniu tego cyklu, w latach 90. Smoczyński skupił się na nowych działaniach artystycznych w przestrzeniach różnych galerii. Miejsce przedmiotów zajmowały efekty czynności wykonywane przez artystę, takie jak usuwanie tynku ze ścian, naklejanie na ściany płótna, a później zrywanie go razem z fragmentami ściany. Powstałe w ten sposób etapy – ściana oklejona i ściana zdarta były dla Smoczyńskiego równorzędnymi i pełnoprawnymi dziełami sztuki. Seria „Zdjęć” była w zamyśle artysty kontynuacją pracy rozpoczętej w lubelskiej pracowni.
Obiekt prezentowany na aukcji to wyjątkowa pozycja w katalogu aukcyjnym. Teka oryginalnych fotografii w formie odbitek wykonanych przez autora i podarowanych w latach 90. do prywatniej kolekcji.




Malarz, fotograf, rysownik, performer i twórca instalacji. Studiował na UMCS w Lublinie i w ASP w Warszawie. Od roku 1979 jest pedagogiem w Instytucie Wychowania Plastycznego UMCS. Artysta koncentruje się na analizie używanego materiału oraz zgłębianiu zagadnień związanych z miejscem, płaszczyzną i przestrzenią. Jest autorem tzw. obrazów prawdziwych – reliefów odciśniętych w pokrytych farbą płótnach. Malarskie piękno surowego materiału jest także dostrzegalne w jego pracach fotograficznych, przedstawiających odizolowane fragmenty rzeczywistości, na przykład fragmenty ściany, betonowej podłogi lub osypujący się tynk.

Description:
Portfolio of 43 photographs, lata 80. XX w.
gelatin-silver print/photographic paper, 45 x 34 cm (sheet of 41 photographs)
40 x 30 cm (sheet of 2 photographs)

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
odbitka żelatynowo-srebrowa/papier fotograficzny
Proweniencja
dar od artysty; kolekcja prywatna, Francja