21
Alfons Karny | Głowa kobiety, 1957
Estymacja:
15,000 zł - 25,000 zł
Sprzedane
15,000 zł
Aukcja na żywo
Rzeźba i Formy Przestrzenne
Artysta
Alfons Karny (1901 - 1989)
Wymiary
47 x 27 x 21 cm
Kategoria
Opis
ceramika szkliwiona, 47 x 27 x 21 cm, sygnowana i datowana z tyłu w odbiciu lustrzanym: 'Karny | 1957',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„Robiłem portrety albo głowy. Portret wiadomo czym jest, natomiast głową nazywam własną kompozycję na temat wybranej osoby, oglądanej chwilę, widzianej z daleka lub znanej tylko z fotografii. To suma tyle samo rzeczywistości co pracy wyobraźni, czasem może z przewagą tej drugiej” (Alfons Karny. Rzeźby, katalog wystawy, Centralne Biuro Wystaw Artystycznych Zachęta w Warszawie, Warszawa 1972). Te słowa samego artysty najlepiej określają charakter jego twórczości. Zdecydowanie w jego plastycznym oeuvre dominują kompozycje portretowe. Karny rozróżniając wśród wizerunków „portrety” i „głowy” zaakcentował jednocześnie swoje podejście do formy. Prezentowana w katalogu aukcyjnym „Głowa kobiety” jest ewidentnie studium, które pomimo indywidualnych rysów może być także autorską fantazją na temat fizjonomii. Owa twarz sprawia wrażenie jakby wyłaniała się z surowej, nieopracowanej warstwy materiału. Wypolerowane elementy silnie kontrastują z chropowatą powierzchnią otulającą twarz niczym nimb. W sposobie myślenia o formie i opracowaniu materii artysta zbliżył się do mistrza rzeźby – Michała Anioła. Podobnie jak on, kontrastując przestrzenie opracowane i surowe, ukazał sedno procesu twórczego.
Polski rzeźbiarz. Portretował wybitne postacie polskie (Mikiłaj Kopernik, Aadam Mickiewicz, Józef Piłsudski) i obce. Jego granitowe i brązowe rzeźby otrzymały złote medale na wystawach w Paryżu i Brukseli. W 1920 zaciągnął się do armii gen. Józefa Hallera. W 1923 roku osiedlił się Warszawie. W 1924 roku rozpoczął studia w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Tadeusza Breyera. W 1925 roku rzeźby Karnego zostały zaprezentowane na wystawie prac uczniów wyższych szkół artystycznych w ramach Międzynarodowej Wystawy Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu. Po ukończeniu nauki, w 1930 roku, artysta otrzymał stypendium na wyjazd do Francji, Niemiec i Belgii. W 1939 roku rzeźby Karnego wystawiane były w Londynie, a potem w Nowym Jorku - skąd już nie powróciły z powodu wybuchu II wojny światowej. We wrześniu 1939 roku podczas bombardowania Warszawy spłonęła pracownia artysty wraz z dziełami rzeźbiarskimi. Po wojnie Karny tworzył w duchu polskiego socrealizmu. Jednak jego prace z tego okresu, choć podejmowały pożądane wówczas tematy, pod względem stylistycznym nie odbiegały daleko od form, które ukonstytuowały się w twórczości artysty w latach trzydziestych. W 1949 roku otrzymał pracownię w Warszawie przy ul. Wiejskiej. W 1960 roku rzeźbiarz urządził sobie wakacyjną pracownię w Gdańsku, dokąd wyjeżdżał rokrocznie w okresie letnim. W 1963 roku odbyła się pierwsza indywidualna wystawa prac Alfonsa Karnego - objazdowy pokaz jego rzeźb.
Description:
Woman's Head, 1957
glazed ceramics, 47 x 27 x 21 cm; signed and dated on the back in the mirror view: 'Karny | 1957',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„Robiłem portrety albo głowy. Portret wiadomo czym jest, natomiast głową nazywam własną kompozycję na temat wybranej osoby, oglądanej chwilę, widzianej z daleka lub znanej tylko z fotografii. To suma tyle samo rzeczywistości co pracy wyobraźni, czasem może z przewagą tej drugiej” (Alfons Karny. Rzeźby, katalog wystawy, Centralne Biuro Wystaw Artystycznych Zachęta w Warszawie, Warszawa 1972). Te słowa samego artysty najlepiej określają charakter jego twórczości. Zdecydowanie w jego plastycznym oeuvre dominują kompozycje portretowe. Karny rozróżniając wśród wizerunków „portrety” i „głowy” zaakcentował jednocześnie swoje podejście do formy. Prezentowana w katalogu aukcyjnym „Głowa kobiety” jest ewidentnie studium, które pomimo indywidualnych rysów może być także autorską fantazją na temat fizjonomii. Owa twarz sprawia wrażenie jakby wyłaniała się z surowej, nieopracowanej warstwy materiału. Wypolerowane elementy silnie kontrastują z chropowatą powierzchnią otulającą twarz niczym nimb. W sposobie myślenia o formie i opracowaniu materii artysta zbliżył się do mistrza rzeźby – Michała Anioła. Podobnie jak on, kontrastując przestrzenie opracowane i surowe, ukazał sedno procesu twórczego.
Polski rzeźbiarz. Portretował wybitne postacie polskie (Mikiłaj Kopernik, Aadam Mickiewicz, Józef Piłsudski) i obce. Jego granitowe i brązowe rzeźby otrzymały złote medale na wystawach w Paryżu i Brukseli. W 1920 zaciągnął się do armii gen. Józefa Hallera. W 1923 roku osiedlił się Warszawie. W 1924 roku rozpoczął studia w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Tadeusza Breyera. W 1925 roku rzeźby Karnego zostały zaprezentowane na wystawie prac uczniów wyższych szkół artystycznych w ramach Międzynarodowej Wystawy Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu. Po ukończeniu nauki, w 1930 roku, artysta otrzymał stypendium na wyjazd do Francji, Niemiec i Belgii. W 1939 roku rzeźby Karnego wystawiane były w Londynie, a potem w Nowym Jorku - skąd już nie powróciły z powodu wybuchu II wojny światowej. We wrześniu 1939 roku podczas bombardowania Warszawy spłonęła pracownia artysty wraz z dziełami rzeźbiarskimi. Po wojnie Karny tworzył w duchu polskiego socrealizmu. Jednak jego prace z tego okresu, choć podejmowały pożądane wówczas tematy, pod względem stylistycznym nie odbiegały daleko od form, które ukonstytuowały się w twórczości artysty w latach trzydziestych. W 1949 roku otrzymał pracownię w Warszawie przy ul. Wiejskiej. W 1960 roku rzeźbiarz urządził sobie wakacyjną pracownię w Gdańsku, dokąd wyjeżdżał rokrocznie w okresie letnim. W 1963 roku odbyła się pierwsza indywidualna wystawa prac Alfonsa Karnego - objazdowy pokaz jego rzeźb.
Description:
Woman's Head, 1957
glazed ceramics, 47 x 27 x 21 cm; signed and dated on the back in the mirror view: 'Karny | 1957',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
ceramika szkliwiona
Sygnatura
sygnowana i datowana z tyłu w odbiciu lustrzanym: 'Karny | 1957'
Proweniencja
spuścizna po artyście