43
Jacek Ziemiński | "Woda", 1985
Estymacja:
6,000 zł - 8,000 zł
Sprzedane
5,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Dzikość i Ekspresja
Artysta
Jacek Ziemiński (1953)
Wymiary
96 x 120 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 96 x 120 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'JACEK ZIEMIŃSKI | "WODA" 1985 | olej 120 x 96'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Jacek Ziemiński debiutował w 1980 i współtworzył powstający w tamtych latach ruch nowej ekspresji. Do połowy lat 90. malował niepokojące pejzaże pełne elementów o symbolicznym znaczeniu: morza, grot, gór i przeskalowanych obiektów zaczerpniętych z natury. Na pierwszy rzut oka były to krajobrazy, ale zawsze zredukowane do swych cech abstrakcyjnych. Artysta poszukiwał w nich esencji formy, a jednocześnie używał odrealnionych barw. Wielkie formaty sprawiały wrażenie zanurzania się w przestrzeń obrazu. Prezentowana praca „Woda” zapowiada czas w malarstwie Ziemińskiego, w którym zaczął on zapełniać płótna kompozycjami wielobarwnych pasów. Z jednej strony temat obrazu odwołuje się do natury, a z drugiej użyte środki malarskie zbliżają go bardziej do abstrakcji. Temat jest jedynie pretekstem do zabawy z materią farby. Obrazuje to sposób pracy artysty, który nawet wspomniane pejzaże redukował do abstrakcyjnego znaku, wychodząc od jakiegoś przedmiotu, fragmentu realnego świata. Co ciekawe, w podobny sposób temat powierzchni morza eksplorował inny ważny artysta debiutujący w latach 80. Edward Dwurnik. Ponad dziesięć lat po Ziemińskim stworzył serię prac, w których przedstawienie wody jest jedynie pretekstem do zanurzenia się w błękit. Obraz „Woda” jest zatem ciekawym łącznikiem pomiędzy malarstwem figuratywnym Ziemińskiego a przejściem do malowania obrazów z kolorowych pasów. Pierwszy z nich powstał w 1980 z potrzeby chwili. Malarz dzielił wtedy pracownię z nieżyjącym już Tadeuszem Brudzyńskim, co sprzyjało tylko prostym malarskim czynnościom. Ten pierwszy obraz można było zobaczyć między innymi na wystawie w warszawskiej Zachęcie „Siedemdziesiąt dwa kawałki malarstwa” wiosną 1999. Pokazane zostało na niej kilkanaście prac powstałych w latach 1997-99, głównie abstrakcyjne kompozycje stworzone z rytmicznie układanych pasów barw w różnych kolorach, m.in. czerwonym, żółtym i niebieskim. Niektóre obrazy stanowiły część większej całości lub też składały się z mniejszych obrazów tworzących barwną układankę.
Studiował na Wydziale Malarstwa warszawskiej ASP, dyplom w pracowni prof. Jacka Sienickiego, aneks z grafiki w pracowni Haliny Chrostowskiej. Uczestnik ruchu Nowej Ekspresji w latach 80. W stanie wojennym współorganizator niezależnych wystaw „Świadectwo obecności” (1982–1986). W latach 1982–89 asystent na Wydziale Malarstwa ASP. Początkowo tworzył malarstwo na pograniczu abstrakcji i sztuki figuratywnej. Później powstają prace o symbolicznym charakterze. W ostatnich latach maluje obrazy nawiązujące do form postimpresjonizmu oraz abstrakcji.
Description:
"Water", 1985
oil/canvas, 96 x 120 cm; signed, dated and described on the reverse: 'JACEK ZIEMINSKI | "WODA" 1985 | olej 120 x 96'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Jacek Ziemiński debiutował w 1980 i współtworzył powstający w tamtych latach ruch nowej ekspresji. Do połowy lat 90. malował niepokojące pejzaże pełne elementów o symbolicznym znaczeniu: morza, grot, gór i przeskalowanych obiektów zaczerpniętych z natury. Na pierwszy rzut oka były to krajobrazy, ale zawsze zredukowane do swych cech abstrakcyjnych. Artysta poszukiwał w nich esencji formy, a jednocześnie używał odrealnionych barw. Wielkie formaty sprawiały wrażenie zanurzania się w przestrzeń obrazu. Prezentowana praca „Woda” zapowiada czas w malarstwie Ziemińskiego, w którym zaczął on zapełniać płótna kompozycjami wielobarwnych pasów. Z jednej strony temat obrazu odwołuje się do natury, a z drugiej użyte środki malarskie zbliżają go bardziej do abstrakcji. Temat jest jedynie pretekstem do zabawy z materią farby. Obrazuje to sposób pracy artysty, który nawet wspomniane pejzaże redukował do abstrakcyjnego znaku, wychodząc od jakiegoś przedmiotu, fragmentu realnego świata. Co ciekawe, w podobny sposób temat powierzchni morza eksplorował inny ważny artysta debiutujący w latach 80. Edward Dwurnik. Ponad dziesięć lat po Ziemińskim stworzył serię prac, w których przedstawienie wody jest jedynie pretekstem do zanurzenia się w błękit. Obraz „Woda” jest zatem ciekawym łącznikiem pomiędzy malarstwem figuratywnym Ziemińskiego a przejściem do malowania obrazów z kolorowych pasów. Pierwszy z nich powstał w 1980 z potrzeby chwili. Malarz dzielił wtedy pracownię z nieżyjącym już Tadeuszem Brudzyńskim, co sprzyjało tylko prostym malarskim czynnościom. Ten pierwszy obraz można było zobaczyć między innymi na wystawie w warszawskiej Zachęcie „Siedemdziesiąt dwa kawałki malarstwa” wiosną 1999. Pokazane zostało na niej kilkanaście prac powstałych w latach 1997-99, głównie abstrakcyjne kompozycje stworzone z rytmicznie układanych pasów barw w różnych kolorach, m.in. czerwonym, żółtym i niebieskim. Niektóre obrazy stanowiły część większej całości lub też składały się z mniejszych obrazów tworzących barwną układankę.
Studiował na Wydziale Malarstwa warszawskiej ASP, dyplom w pracowni prof. Jacka Sienickiego, aneks z grafiki w pracowni Haliny Chrostowskiej. Uczestnik ruchu Nowej Ekspresji w latach 80. W stanie wojennym współorganizator niezależnych wystaw „Świadectwo obecności” (1982–1986). W latach 1982–89 asystent na Wydziale Malarstwa ASP. Początkowo tworzył malarstwo na pograniczu abstrakcji i sztuki figuratywnej. Później powstają prace o symbolicznym charakterze. W ostatnich latach maluje obrazy nawiązujące do form postimpresjonizmu oraz abstrakcji.
Description:
"Water", 1985
oil/canvas, 96 x 120 cm; signed, dated and described on the reverse: 'JACEK ZIEMINSKI | "WODA" 1985 | olej 120 x 96'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'JACEK ZIEMIŃSKI | "WODA" 1985 | olej 120 x 96'