Powrót do DESA.PL
42 of Liczba obiektów: 61
42
Aleksander Ryszka | "Children of Revolution", 2010
Estymacja:
3,000 zł - 5,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Dzikość i Ekspresja
Artysta
Aleksander Ryszka (1983)
Wymiary
180 x 180 cm (w świetle oprawy)
Opis
akryl, marker/płótno, 180 x 180 cm (w świetle oprawy), sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Aleksander Ryszka | "CHILDREN OF REVOLUTION" | 180 x 180 cm | olej, marker, płótno | 2010'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Pierwszy kontakt z pracami Ryszki może być mylący, jednak po chwili każdy dostrzega, że krajobraz przedstawiony służy tak naprawdę wyłącznie pokazaniu tego, że jest dla nas nieosiągalny. Jego czystość przesłaniają kolejne warstwy nanoszonego przez artystę ‘brudu'. Prace, którym z taką wytrwałością odbiera status obiektów przyjemnych dla oka, z jednej strony odcinają się od subtelności i tradycji sztuki malarskiej, z drugiej są wyrazem ogromnej tęsknoty za zapomnianą siłą oddziaływania malarstwa. Jego sztukę można określić mianem ‘krzyczącej kontemplacji', która nie ucieka w nowe media i narzędzia w sztuce, nie stara się manifestować skrajne poglądy, wychodząc poza obrane medium. Walka o znaczenie sztuki odbywa się u Ryszki w obrębie kawałka płótna".

Zapowiedź wystawy, "Notes na 6 tygodni", Nr 72/2011, s. 26


Twórczość Aleksandra Ryszki jest pełna napięć, co zmusza odbiorcę do skonfrontowania własnych, wewnętrznych dysonansów. Ryszka zestawia ze sobą kreację i destrukcję, tradycyjne podejście do figuralności z nowymi sposobami ekspresji. Przez to jego twórczość nosi znamiona niekończącego się dialogu między siłą, która buduje a siłą, która niszczy. Jego prace cechuje pewnego rodzaju sprawczość, której moc nakazuje odbiorcy zastanowić się nad pozycją dzisiejszego malarstwa, nie tylko jako sztuki, ale także jako i zjawiska oddziaływującego na widzów. Aleksander Ryszka jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, ukończył studia na Wydziale Malarstwa w pracowni prof. Jarosława Modzelewskiego w 2007 roku. Mieszka oraz tworzy w Konstancinie-Jeziornie. Laureat licznych nagród i stypendiów, w tym Stypendia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 2015 roku. W swoim dorobku może się pochwalić wystawami zarówno zbiorowymi, jak i indywidualnymi. Od 2017 roku jest asystentem w pracowni prof. Stanisława Baja na warszawskiej ASP.
W latach 2002-07 studiował na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie w pracowni prof. Jarosława Modzelewskiego. Udział w: Konferencji Dni Centrum Michaela Foucaulta „Tożsamość, niepewność społeczna i pamięć: wizja artystów”, Narodowa Galeria Sztuki Zachęta, Warszawa 2007; „Bardzo młodzi o malarstwie” w ramach „ZetPeTów”, Narodowa Galeria Sztuki Zachęta, Warszawa 2007. Wystawiał m.in. w Galerii Fibak i Galerii Le Guern w Warszawie.

Description:
"Children of Revolution", 2010
acrylic, marker/canvas, 180 x 180 cm (dimensions in frame); signed, dated and described on the reverse: 'Aleksander Ryszka | "CHILDREN OF REVOLUTION" | 180 x 180 cm | olej, marker, plotno | 2010'

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl, marker/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Aleksander Ryszka | "CHILDREN OF REVOLUTION" | 180 x 180 cm | olej, marker, płótno | 2010'
Wystawiany
„Pierwsza osoba liczby pojedynczej", Pałac Wystaw Kłajpedzkiego Centrum Komunikacji Kultur, Kłajpeda, Litwa, 16.07-15.08.2010; „Linia Y", Galeria Appendix 2, Warszawa, 2009