Powrót do DESA.PL
28 of Liczba obiektów: 61
28
Jan Tyniec | "Granice", 1984
Estymacja:
15,000 zł - 20,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Dzikość i Ekspresja
Artysta
Jan Tyniec (1960)
Wymiary
120 x 100 cm
Opis
akryl/aluminium gaffer, banknoty, płótno, 120 x 100 cm, sygnowany i datowany ś.d.: 'JAN A. TYNIEC 1984', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '"GRANICE, 1984 | JAN A. TYNIEC | AKRYL, 100 X 120 cm' oraz wskazówka montażowa

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


„W latach 80. szukałem w malarstwie ekspresji i nowego języka. Sięgałem do cytatów ze sztuki europejskiej, z katalogów symboli mitycznych, polskich, europejskich, własnych. Łączyłem stylistyki, zestawiałem różne rzeczywistości, by przedstawić i zrozumieć teraźniejszość. Nie unikałem cieni czy demonów przeszłości, a jednocześnie patrzyłem w przyszłość. Pejzaż stał się dla mnie w owym czasie metaforą, a także obszarem/terytorium moich artystycznych działań, które kontynuuję od ponad 40 lat. Pozwalał łączyć doświadczenia oraz tworzyć świat alternatywny, przystający ściśle do gwałtownych zmian w rzeczywistości, w jakiej żyliśmy. Od strony formalnej ten konceptualny kolaż wymagał łączenia różnych wizualnych stylistyk i sposobów malarskich. Dzięki kontrastowym zestawieniom często sprzecznych, zgrzytliwych elementów powstawały napięcia, pytania, znaczenia”.
Jan Tyniec

Jan Tyniec jest obecny na światowej scenie artystycznej od kilkudziesięciu lat, pracuje zarówno w rodzimym kraju, jak i Stanach Zjednoczonych; formami jego ekspresji artystycznej są: malarstwo, rysunek i fotografia. Każdą z tych dziedzin rozwija równolegle, są one polem do eksperymentów i rozwoju idei, które swobodnie meandrują pomiędzy nimi. Artysta debiutował w burzliwych społecznie i politycznie latach 80., jak wiemy, sztuka także żywo reagowała na tę sytuację nowymi sposobami ekspresji. Wyjątkowym miejscem, w którym Jan Tyniec miał pierwszą wystawę indywidualną, była legendarna galeria „Dziekanka” – miejsce alternatywne, będące wówczas kolebką kultury niezależnej. W tym klimacie wolności, niekomercyjności i interdyscyplinarnego rozumienia sztuki powstawały pierwsze prace artysty, o których Marta Leśniakowska pisała: „Obrazy Janka Tyńca są takim właśnie przykładem malarstwa niełatwego, które, choć bez trudu odnaleźć w nim można związki z postmodernizmem czy Neue Wilde, poza tym stwierdzeniem nie daje się łatwo określić. Ta niejednoznaczność jest tu zresztą programowa: Tyniec świadomie i konsekwentnie gmatwa stylistyki, piętrzy znaczenia i symbole, nieustannie balansuje pomiędzy skrajnościami – od kokieteryjnego estetyzmu do brzydoty formalnej, od groteski po dramat, od banału po rudymentarne pytania natury wręcz ontologicznej” (Marta Leśniakowska, Jan A. Tyniec, Malarstwo, katalog wystawy indywidualnej, Galeria Desa, Warszawa 1986). Eksploatowanym konsekwentnie przez lata tematem jest związek natury i kultury. Artysta znajduje w tym zestawieniu elementy ponadczasowe, świadomie patrząc wstecz i sięgając do tradycji, ma wielką wrażliwość na współczesne aspekty tego duetu. Motywy, które pojawiają się w jego pracach, to pejzaż rozległej, szerokiej doliny, skalne urwiska, a także szczyt wysokiej góry oraz widok nieba. Każdy z tych elementów niesie określone konotacje z kultury wizualnej, literatury, filozofii czy nauki. Na temat omawianej pracy artysta mówi następująco: „Ikonografia ‘Granic’ składa się z symboli siły i przemocy: złotego nieba (zaczerpniętego wprost ze średniowiecznego ‘świętego obrazka’), z wyidealizowanego azjatyckiego pejzażu z powtarzającymi się ‘chińskimi murami’ i rozsianych tu i tam ‘sowieckich pałaców kultury’ oraz ekspresyjnego, namalowanego z zastosowaniem techniki impasto przedstawienia czarnego orła lub karykatury orła stojącego na śniegu i górującego nad wszystkim, acz w niepewności, niepokoju, niezdecydowanego. Była to swoista prowokacja”.


Description:
"Borders", 1984
acrylic/aluminium gaffer, banknotes, canvas, 120 x 100 cm; signed and dated lower middle: 'JAN A. TYNIEC 1984', signed, dated and described on the reverse: '"GRANICE, 1984 | JAN A. TYNIEC | AKRYL, 100 X 120 cm' and an assembly instructions

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
akryl/aluminium gaffer, banknoty, płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany ś.d.: 'JAN A. TYNIEC 1984'
Wystawiany
„Jan Tyniec. Malarstwo", Pracownia Dziekanka, Warszawa, 1985