27
Grzegorz Bednarski | Bez tytułu
Estymacja:
5,000 zł - 9,000 zł
Sprzedane
3,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Dzikość i Ekspresja
Artysta
Grzegorz Bednarski (1954)
Wymiary
43,5 x 60 cm (arkusz)
Kategoria
Opis
pastel/papier, 43,5 x 60 cm (arkusz), sygnowany i datowany p.d.: 'GB | 93', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'BEZ TYTUŁU (GŁOWA 2) | PASTEL | 1993 43,5 x 60 cm | G. BEDNARSKI | 30-150 KRAKÓW | ARMII KRAJOWEJ 7/88 | POLAND'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„New Images of Man” to tytuł wystawy w nowojorskim Muzeum Sztuki Nowoczesnej, który sygnalizował pojawienie się nowych zjawisk w sztuce, a które na dobre ugruntowała kolejna ekspozycja, tym razem w Muzeum Sztuki Nowoczesnej Miasta Paryża w 1964 pod tytułem „Mythologies quotidiennes”. Jednak to tytuł nowojorskiego pokazu łączył się bezpośrednio z nazwą nowego nurtu. Termin nowa figuracja (neue figurationen), bo o nim mowa, po raz pierwszy pojawił się w publikacji niemieckiego artysty i krytyka sztuki Hansa Platscheka. Nowy nurt szybko przyjął się także wśród rodzimych artystów i w połowie lat 60. XX wieku po kilkuletniej dominacji poetyk abstrakcyjnych pojawiły się pierwsze przykłady nowej figuracji artystów związanych z jej krakowskim odłamem. Należał do niego Grzegorz Bednarski. Obok rysunków piórem i tuszem artysta najczęściej posługiwał się tłustym pastelem i taką technikę prezentuje omawiana praca. Człowiek z wizji Bednarskiego przypomina trawione wewnętrznymi konfliktami postacie z obrazów Luciana Freuda czy Bacona. W prezentowanej pracy uderza zestawienie barwne, przerysowanie szczegółów anatomicznych, a także zagadkowy przedmiot, który przykłada sobie do ust mężczyzna. Ciemna, kanciasta plama barwna na pierwszy rzut oka przypomina ostrze noża, jednak po bliższym oglądzie równie dobrze może być kawałkiem materiału czy chustką. Artysta pokazuje człowieka bez upiększeń, w bolesnej realności, z zaczerwienionym nosem, wychudzonymi palcami i nieobecnym wzrokiem. Źródło światła znajduje się za postacią, ostro modelując jego szczupłą twarz i odstające ucho. Praca pochodzi z okresu, gdy Bednarski poddawał postać ludzką bolesnej wiwisekcji, ukazując bezkompromisową, pełną emocjonalnego napięcia penetrację wszelkich niedoskonałości ludzkiego ciała i ducha.
W latach 1975-1980 studiował na wydziale malarstwa ASP w Krakowie w pracowni prof. J. Szancenbacha, gdzie uzyskał dyplom w 1980 i rozpoczął pracę pedagogiczną. W 1995 objął pracownię rysunku na tymże wydziale, by od 1998, jako profesor krakowskiej ASP, prowadzić pracownię malarstwa. W latach 1981-1989 brał aktywny udział w ruchu kultury niezależnej, zdobywając uznanie krytyki za swe prace malarskie, poruszające w ekspresyjnej, dramatycznej formie problematykę egzystencjalno-metafizyczną. Obok malarstwa zajmuje się rysunkiem i grafiką. Twórczość Bednarskiego w latach 1980 - 2004 koncentrowała się głównie wokół cykli: w malarstwie (Wielki metafizyk, 1981; Ni mas ni menos, 1984; Poruszenie z postacią ekstatyczną, 1987-1989; Martwa natura dla Dadleza, 1997; Hedonista maluje Ukrzyżowanie, 1998-2001; Personifikacje, 1998-2003; Popielec, 2001-2004); w rysunku (Dom misteriów, 1990; Bajka paryska - Śmiej się dziadku, 1994; Czy czyta pani Czycza czy Czycza pani zna, 1996-1999; Inferno, 1993-2000).
Description:
Untitled (Head 2) , 1993
pastel/paper, 43.5 x 60 cm (sheet); signed and dated lower right: 'GB | 93 ', signed, dated and described on the reverse: 'BEZ TYTULU (GLOWA 2) | PASTEL | 1993 43.5 x 60 cm | G. BEDNARSKI | 30-150 KRAKOW | ARMII KRAJOWEJ 7/88 | POLAND '
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„New Images of Man” to tytuł wystawy w nowojorskim Muzeum Sztuki Nowoczesnej, który sygnalizował pojawienie się nowych zjawisk w sztuce, a które na dobre ugruntowała kolejna ekspozycja, tym razem w Muzeum Sztuki Nowoczesnej Miasta Paryża w 1964 pod tytułem „Mythologies quotidiennes”. Jednak to tytuł nowojorskiego pokazu łączył się bezpośrednio z nazwą nowego nurtu. Termin nowa figuracja (neue figurationen), bo o nim mowa, po raz pierwszy pojawił się w publikacji niemieckiego artysty i krytyka sztuki Hansa Platscheka. Nowy nurt szybko przyjął się także wśród rodzimych artystów i w połowie lat 60. XX wieku po kilkuletniej dominacji poetyk abstrakcyjnych pojawiły się pierwsze przykłady nowej figuracji artystów związanych z jej krakowskim odłamem. Należał do niego Grzegorz Bednarski. Obok rysunków piórem i tuszem artysta najczęściej posługiwał się tłustym pastelem i taką technikę prezentuje omawiana praca. Człowiek z wizji Bednarskiego przypomina trawione wewnętrznymi konfliktami postacie z obrazów Luciana Freuda czy Bacona. W prezentowanej pracy uderza zestawienie barwne, przerysowanie szczegółów anatomicznych, a także zagadkowy przedmiot, który przykłada sobie do ust mężczyzna. Ciemna, kanciasta plama barwna na pierwszy rzut oka przypomina ostrze noża, jednak po bliższym oglądzie równie dobrze może być kawałkiem materiału czy chustką. Artysta pokazuje człowieka bez upiększeń, w bolesnej realności, z zaczerwienionym nosem, wychudzonymi palcami i nieobecnym wzrokiem. Źródło światła znajduje się za postacią, ostro modelując jego szczupłą twarz i odstające ucho. Praca pochodzi z okresu, gdy Bednarski poddawał postać ludzką bolesnej wiwisekcji, ukazując bezkompromisową, pełną emocjonalnego napięcia penetrację wszelkich niedoskonałości ludzkiego ciała i ducha.
W latach 1975-1980 studiował na wydziale malarstwa ASP w Krakowie w pracowni prof. J. Szancenbacha, gdzie uzyskał dyplom w 1980 i rozpoczął pracę pedagogiczną. W 1995 objął pracownię rysunku na tymże wydziale, by od 1998, jako profesor krakowskiej ASP, prowadzić pracownię malarstwa. W latach 1981-1989 brał aktywny udział w ruchu kultury niezależnej, zdobywając uznanie krytyki za swe prace malarskie, poruszające w ekspresyjnej, dramatycznej formie problematykę egzystencjalno-metafizyczną. Obok malarstwa zajmuje się rysunkiem i grafiką. Twórczość Bednarskiego w latach 1980 - 2004 koncentrowała się głównie wokół cykli: w malarstwie (Wielki metafizyk, 1981; Ni mas ni menos, 1984; Poruszenie z postacią ekstatyczną, 1987-1989; Martwa natura dla Dadleza, 1997; Hedonista maluje Ukrzyżowanie, 1998-2001; Personifikacje, 1998-2003; Popielec, 2001-2004); w rysunku (Dom misteriów, 1990; Bajka paryska - Śmiej się dziadku, 1994; Czy czyta pani Czycza czy Czycza pani zna, 1996-1999; Inferno, 1993-2000).
Description:
Untitled (Head 2) , 1993
pastel/paper, 43.5 x 60 cm (sheet); signed and dated lower right: 'GB | 93 ', signed, dated and described on the reverse: 'BEZ TYTULU (GLOWA 2) | PASTEL | 1993 43.5 x 60 cm | G. BEDNARSKI | 30-150 KRAKOW | ARMII KRAJOWEJ 7/88 | POLAND '
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
pastel/papier
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'GB | 93'