26
Andrzej Bereziański | Bez tytułu, 1986
Estymacja:
25,000 zł - 30,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Dzikość i Ekspresja
Wymiary
125 x 210 cm
Kategoria
Opis
olej, pastel/płótno, 125 x 210 cm, sygnowany i datowany śr.d.: 'Bereziański 1986'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Andrzej Bereziański, malarz „kontrkulturowy”, znany jest ze swoich monumentalnych kompozycji na płótnie i papierze. Najwcześniejsze i zarazem najbardziej spektakularne prace Bereziańskiego wpisać można w ramy abstrakcji geometrycznej – powstały w kręgu zainteresowań artysty sztuką op-artu. Do ich tworzenia wykorzystywał ogromne formaty szarego papieru, które pokrywał tuszem bądź emalią w abstrakcyjne wzory przypominające płomienie, języki ognia, ogromne kwiaty lub wirujące mandale. Równolegle do efektownych, dynamicznych prac z motywem mandali Bereziański tworzył minimalistyczne w formie i bliskie konceptualizmowi przedstawienia, na których umieszczał czarne strzałki. W pracach tych dominowała czystość kolorystyczna i formalna – paleta barwna ograniczała się do bieli, czerni i żółci. W połowie lat 70. Bereziański wyemigrował z Poznania do wsi Piła na Pomorzu. Ucieczka od wielkomiejskiego życia oznaczała również świadome porzucenie środowiska artystycznego i przeformułowanie malarskiego języka – artysta zwrócił się wówczas w stronę natury. Od II połowy lat 70. jego obrazy nabierają bardziej ekspresyjnego charakteru. Większość z cykli jego prac odnosi się bezpośrednio do inspiracji naturą – „Seria Himalajska”, „Biała rzeka”, „Trzy fale na czarnym Pacyfiku” czy „Panorama Skalna”. Dynamiczne w formie kompozycje oparte są często na śmiałych kontrastach barwnych – szczególnie charakterystyczne jest dla Bereziańskiego połączenie kobaltowego błękitu z ostrymi żółciami. Sposobem malowania i oszczędnością środków wyrazu przywodzą na myśl prace z kręgu amerykańskiego ekspresjonizmu abstrakcyjnego, przywołują też dalekie echa japońskich drzeworytów i prac impresjonistów, cechuje je mistyczna aura zbudowana za pomocą mistrzowskiego operowania światłem. Powstałe w tym okresie prace stanowią niewątpliwie najbardziej szczerą i osobistą wypowiedź Bereziańskiego. Ostatnie obrazy artysty z lat 80. to fantastyczne pejzaże, utrzymane w mrocznym nastroju. Sytuują się na pograniczu krajobrazu rzeczywistego i fantastycznego, przypominają bardziej widoki z nieznanej planety. Ponure, ciemne tony przeszywane są tu i ówdzie jaskrawymi promieniami i rozświetlone wydobywającymi się z nieznanego źródła tajemniczymi smugami światła, jak pisał o nich Adam Kalinowski – „jest w nich jakaś antycypacja Thanatosa, tego, co nieuchronne (...)”.
Niewątpliwie Andrzej Bereziański należy do grona najciekawszych artystów poznańskich lat 60. i 70.
Studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu rozpoczął w 1961, uczelnię ukończył z wyróżnieniem pięć lat później. Od IV roku studiów był asystentem Tadeusza Brzozowskiego. W latach 60. i 70. był związany z awangardowymi nurtami w sztuce – abstrakcją, sztuką konceptualną, performance. Swoje prace i akcje plastyczne prezentował w prestiżowych wówczas galeriach, m.in. w galerii Foksal w Warszawie, we wrocławskiej Galerii „Mona Lisa” czy galerii „Akumulatory” w Poznaniu. W ostatniej z nich zrealizował szereg pokazów i działań plastycznych. Pod szyldem „Pokazów zamkniętych” organizował również wystawy, spotkania i dyskusje w swojej obszernej pracowni przy Rynku Wildeckim w Poznaniu. Andrzej Bereziański zmarł 22 lutego 1999 w Szczecinku, mając niespełna 60 lat. Po śmierci artysty Galeria Miejska „Arsenał” w Poznaniu zorganizowała w 2003 „Próbę retrospektywy”. Na przełomie 2010/2011 Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku przygotowało monumentalną ekspozycję prac Bereziańskiego („Otwarty pokaz zamknięty”, kurator Leszek Golec) przypominającą zarówno jego dorobek malarski, jak i imponujące w skali i formie prace graficzne i druki. W 2012 wystawę indywidualną zorganizowała Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, a w 2016 prace Andrzeja Bereziańskiego prezentowane były w Galerii Piekary w Poznaniu.
Description:
Untitled, 1986
oil, pastel/canvas, 125 x 210 cm; signed and dated right middle: 'Berezianski 1986'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Andrzej Bereziański, malarz „kontrkulturowy”, znany jest ze swoich monumentalnych kompozycji na płótnie i papierze. Najwcześniejsze i zarazem najbardziej spektakularne prace Bereziańskiego wpisać można w ramy abstrakcji geometrycznej – powstały w kręgu zainteresowań artysty sztuką op-artu. Do ich tworzenia wykorzystywał ogromne formaty szarego papieru, które pokrywał tuszem bądź emalią w abstrakcyjne wzory przypominające płomienie, języki ognia, ogromne kwiaty lub wirujące mandale. Równolegle do efektownych, dynamicznych prac z motywem mandali Bereziański tworzył minimalistyczne w formie i bliskie konceptualizmowi przedstawienia, na których umieszczał czarne strzałki. W pracach tych dominowała czystość kolorystyczna i formalna – paleta barwna ograniczała się do bieli, czerni i żółci. W połowie lat 70. Bereziański wyemigrował z Poznania do wsi Piła na Pomorzu. Ucieczka od wielkomiejskiego życia oznaczała również świadome porzucenie środowiska artystycznego i przeformułowanie malarskiego języka – artysta zwrócił się wówczas w stronę natury. Od II połowy lat 70. jego obrazy nabierają bardziej ekspresyjnego charakteru. Większość z cykli jego prac odnosi się bezpośrednio do inspiracji naturą – „Seria Himalajska”, „Biała rzeka”, „Trzy fale na czarnym Pacyfiku” czy „Panorama Skalna”. Dynamiczne w formie kompozycje oparte są często na śmiałych kontrastach barwnych – szczególnie charakterystyczne jest dla Bereziańskiego połączenie kobaltowego błękitu z ostrymi żółciami. Sposobem malowania i oszczędnością środków wyrazu przywodzą na myśl prace z kręgu amerykańskiego ekspresjonizmu abstrakcyjnego, przywołują też dalekie echa japońskich drzeworytów i prac impresjonistów, cechuje je mistyczna aura zbudowana za pomocą mistrzowskiego operowania światłem. Powstałe w tym okresie prace stanowią niewątpliwie najbardziej szczerą i osobistą wypowiedź Bereziańskiego. Ostatnie obrazy artysty z lat 80. to fantastyczne pejzaże, utrzymane w mrocznym nastroju. Sytuują się na pograniczu krajobrazu rzeczywistego i fantastycznego, przypominają bardziej widoki z nieznanej planety. Ponure, ciemne tony przeszywane są tu i ówdzie jaskrawymi promieniami i rozświetlone wydobywającymi się z nieznanego źródła tajemniczymi smugami światła, jak pisał o nich Adam Kalinowski – „jest w nich jakaś antycypacja Thanatosa, tego, co nieuchronne (...)”.
Niewątpliwie Andrzej Bereziański należy do grona najciekawszych artystów poznańskich lat 60. i 70.
Studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu rozpoczął w 1961, uczelnię ukończył z wyróżnieniem pięć lat później. Od IV roku studiów był asystentem Tadeusza Brzozowskiego. W latach 60. i 70. był związany z awangardowymi nurtami w sztuce – abstrakcją, sztuką konceptualną, performance. Swoje prace i akcje plastyczne prezentował w prestiżowych wówczas galeriach, m.in. w galerii Foksal w Warszawie, we wrocławskiej Galerii „Mona Lisa” czy galerii „Akumulatory” w Poznaniu. W ostatniej z nich zrealizował szereg pokazów i działań plastycznych. Pod szyldem „Pokazów zamkniętych” organizował również wystawy, spotkania i dyskusje w swojej obszernej pracowni przy Rynku Wildeckim w Poznaniu. Andrzej Bereziański zmarł 22 lutego 1999 w Szczecinku, mając niespełna 60 lat. Po śmierci artysty Galeria Miejska „Arsenał” w Poznaniu zorganizowała w 2003 „Próbę retrospektywy”. Na przełomie 2010/2011 Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku przygotowało monumentalną ekspozycję prac Bereziańskiego („Otwarty pokaz zamknięty”, kurator Leszek Golec) przypominającą zarówno jego dorobek malarski, jak i imponujące w skali i formie prace graficzne i druki. W 2012 wystawę indywidualną zorganizowała Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, a w 2016 prace Andrzeja Bereziańskiego prezentowane były w Galerii Piekary w Poznaniu.
Description:
Untitled, 1986
oil, pastel/canvas, 125 x 210 cm; signed and dated right middle: 'Berezianski 1986'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej, pastel/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany śr.d.: 'Bereziański 1986'
Literatura
Andrzej Bereziański, 1939-1999 [kat. wyst.], red. W. Makowiecki, Galeria Miejska "Arsenał", Poznań 2003, praca reprodukowana, il. kolorowa, s. 56; Andrzej Bereziański. Kontestacje rzeczywistości, red. E. Chorzępa, M. Piłakowska, Fundacja 9/11 Art Space, Poznań 2016, praca reprodukowana, il. kolorowa, s. 184
Wystawiany
Andrzej Bereziański. Próba retrospektywy, Galeria Miejska "Arsenał", Poznań 26 IX -19 X 2003; Andrzej Bereziański. Otwarty Pokaz Zamknięty, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Muzeum Rzeźby Współczesnej, XII 2010; Andrzej Bereziański, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot 23 II - 25 III 2012; Andrzej Bereziański. Kontestacje rzeczywistości, Galeria Piekary, Poznań 18 XI 2016 - 5 I 2017