Powrót do DESA.PL
20 of Liczba obiektów: 61
20
Ryszard Woźniak | "Głowa w pancernej koronie", 1985
Estymacja:
60,000 zł - 80,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Dzikość i Ekspresja
Artysta
Ryszard Woźniak (1956)
Wymiary
120 x 90 cm
Opis
olej/płótno, 120 x 90 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'GŁOWA W PANCERNEJ | KORONIE 1985 | WOŹNIAK | olej'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


„Ten obraz namalowałem, w czasie kiedy moja refleksja krążyła jeszcze wokół spraw związanych ze stosowaniem przemocy w życiu społecznym i z szeroko pojętym militaryzmem. W tym samym czasie powstały inne ważne prace związane z tym tematem. Wśród nich najważniejsze to: „Anioł” (sięgający po swastykę), który trafił do prywatnej kolekcji w Niemczech, „Braterstwo broni”, duży papier, który został zakupiony do zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, oraz „Autoportret z poprzeczką” ilustrujący negatywne emocje jednostki konfrontowanej z opresyjnym systemem”.
Ryszard Woźniak

Temat obrazu Ryszarda Woźniaka pozostaje dzisiaj boleśnie aktualny. „Głowa w pancernej koronie” to rodzaj portretu anonimowego generała ukrywającego twarz oraz tożsamość za zbroją ze stali jak za parawanem. Bardzo istotny był dla artysty wybór ciemnej gamy złożonej z fioletów i błękitów, która choć intrygująca, w założeniu miała być mroczna. Ekspresja tego obrazu oparta jest na przeciwstawieniu ledwo widocznej w dole pracy twarzy z malowanym zdecydowanym gestem „pióropuszem”, sugerującym, że nad głową znajduje się gąszcz dział, pocisków i rakiet. Artysta chciał pokazać, że myśli człowieka mogą mieć militarny charakter na poziomie uniwersalnym, bez wskazywania konkretnych osób. Jednocześnie celowym zabiegiem jest zdynamizowanie malarskiej powierzchni, co sprawia, że temat zostaje ukryty pod grubymi warstwami energicznie kładzionej farby. Co ciekawe, zarówno sama kompozycja, jak i jej tytuł mogą wskazywać na powinowactwa z dobrze rozpoznawalnym i zapamiętanym plakatem zrealizowanym do filmu „Człowiek z żelaza” Andrzeja Wajdy z 1981, traktującym o wydarzeniach sierpnia 1980 na Wybrzeżu Gdańskim. Woźniak mówi o pracach powstałych w I połowie lat 80. następująco: „Ten etap był ściśle związany z politycznymi przemianami zachodzącymi w tamtym czasie w Polsce. Uważałem za naturalne, że w czasie antykomunistycznej, prodemokratycznej rewolty trzeba robić nową sztukę, zgodną z wartościami, o które zgodnie upomniało się niemal całe polskie społeczeństwo. Realizowałem wtedy wprost postulat sztuki niezależnej od państwowego aparatu kontroli, sztuki krytycznej wobec zastanej rzeczywistości i wolnej”. Spośród wszystkich członków Gruppy prace Ryszarda Woźniaka wydają się najbardziej liryczne czy wręcz metafizyczne, choć jednocześnie przez krytykę niejednokrotnie określane były mianem najbardziej ekspresyjnych. Prezentowana „Głowa w pancernej koronie” należy do wczesnych prac artysty, które odznaczały się największą w środowisku Gruppy różnorodnością, jeżeli chodzi o formę i tematykę. Woźniak wciąż jawi się jako artysta szczególnie aktualny, który problemy społeczne, fakty najnowszej historii czy też narodowe mity czyni przedmiotem krytycznej dekonstrukcji. Stach Szabłowski podsumowywał jego twórczość następująco: „Ten malarz pozostaje wciąż młody w swojej odświeżającej przekorze. Robi świetne, ironiczne malarstwo, które ma nie tylko dobrze wyglądać (choć wygląda), lecz także wchodzić w konfrontację z rzeczywistością, wytrącać z równowagi, siać inspirujący zamęt i ferment”.

Studiował w warszawskiej ASP w pracowni malarstwa S. Gierowskiego (dyplom w 1981). Od 1982 związany z Gruppą brał udział w niemal wszystkich jej wystawach i akcjach, współredagował jej pismo “Oj dobrze już”. W 1987 zdobył I nagrodę na II Biennale Młodych “Droga i Prawda” we Wrocławiu. W latach 1985-1989 (z przerwami) wraz z M. Sobczykiem pracował przy polichromii cerkwi neo-unickiej w Kostomłotach na Podlasiu. W 1986 wraz z Grzybem przebywał na stypendium w Berlinie Zachodnim. W 1991/92 wykładał w prywatnej Szkole Sztuki w Warszawie, założonej i prowadzonej przez J. Modzelewskiego i M. Sobczyka. Od 1992 prowadzi pracownię malarstwa w Instytucie Wychowania Plastycznego WSP w Zielonej Górze. W twórczości z lat 80. odnaleźć można komentarz do rzeczywistości PRL-u („Nowa fala popierdala”), tworzy też ekspresyjne prace w mocnej kolorystyce. Pod koniec lat 80-tych w jego malarstwie ujawnia się nurt symboliczny i metaforyczny. W latach 90-tych bierze udział w licznych performansach i instalacjach.

Description:
"Head in an armored crown", 1985
oil/canvas, 120 x 90 cm; signed, dated and described on the reverse: 'GLOWA W PANCERNEJ | KORONIE 1985 | R. WOzNIAK | olej'

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'GŁOWA W PANCERNEJ | KORONIE 1985 | WOŹNIAK | olej'