Powrót do DESA.PL
19 of Liczba obiektów: 61
19
Małgorzata Rittersschild | "Czerwone krechy", 1983
Estymacja:
40,000 zł - 60,000 zł
Sprzedane
42,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Dzikość i Ekspresja
Wymiary
80 x 60 cm
Opis
.
olej/płótno, 80 x 60 cm, sygnowany na odwrociu: 'M. Rittersschild | zima/wiosna 1983 | czerwone krechy | 80 x 60 | olej/płótno

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Z obrazami jest tak, że widać, czy są zrobione szczerze, czy nie. Widać, z czym ten, co je malował, nie daje sobie rady. Widać, czego nie wie, a co wie. Co już przełamał, a na co jeszcze nie może się zdobyć. Widać, jak się zmienia. Kto chce – to widzi. Słowa potrafią wyjaśnić bardzo niewiele, jeśli idzie o to, co naprawdę staje się na obrazie. Nie wiem, jak to się dzieje, że na powierzchni gromadzi się i zostaje – na zawsze – energia człowieka, który go stworzył”.
Małgorzata Rittersschild
Obraz Małgorzaty Rittersschild silnie oddziałuje zarówno formą, jak i kolorem. Można zdecydowanie powiedzieć, że te dwa sposoby ekspresji były dla niej ważne od początku drogi twórczej. Widać w jej rozwiązaniach formalnych echa zadań, które wykonywała jako studentka w Pracowni Kompozycji Brył i Płaszczyzn prof. Romana Owidzkiego, którego działalność pedagogiczna była kluczowa dla rozwoju sztuki abstrakcyjnej w Polsce. Analizowane podczas zajęć aspekty, takie jak praca ze skalą, proporcjami, rozłożeniem ciężarów w obrazie, Rittersschild rozwijała, tworząc abstrakcyjne kompozycje oparte na mocnych podziałach geometrycznych i kontrastach barwnych. Prezentowana praca „Czerwone Krechy” jest przykładem przeskalowania, które często stosuje artystka. Namalowane formy jakby przekraczają ramy płótna i mają swoją wyobrażoną kontynuację poza nim. Artystka wspominała, że według niej malarstwo ma swoje matematyczne reguły, które sprawiają, że można je interpretować na nieskończoną ilość sposobów. Równie ważnym komponentem obrazu jest kolor. Zazwyczaj kładziony płasko, dużymi płaszczyznami kontrastowanymi ze sobą, czego przykładem jest omawiana praca. Tytułowe czerwone krechy wdzierają się na białe tło i dodatkowo jeszcze zostają obwiedzione czarnym konturem. Jest w tym zestawieniu coś niepokojącego, krzykliwego. Kolor dopełnia formę, która nie jest delikatną kreską, ale grubą, mocną, odważnie kreśloną – krechą. Rebelia lat 80. przybierała bardzo różne formy, dla jednych była jawną kontestacją wyrażoną wprost, dla innych, tak, jak dla Rittersschild dotyczyła form, skali, tematu i mocnych zestawień kolorystycznych. Działała równolegle do słynnej Gruppy w pierwszym okresie jej funkcjonowania, nazywanym okresem Dziekanki. W powojennej Polsce, jak pisze Ewa Toniak: „kobiety nigdy nie łączyły się w grupy, to raczej je próbowano łączyć, np.: ‘utalentowane młode rzeźbiarki’ jako zjawisko specyficznie polskie. (…) Bojkot oficjalnego obiegu sztuki i ograniczona przestrzeń krytyki artystycznej lat 80. zmuszał niejako do ponownego debiutu w następnej dekadzie. W okresie transformacji było im trudniej konkurować z nowym, wchodzącym na rynek pokoleniem”. Małgorzata Rittersschild debiutowała w 1984 wystawą „Dzień dobry, do widzenia” w warszawskiej Galerii Dziekanka. Również w 1992 odbyła się tam druga indywidualna wystawa prac artystki zatytułowana „Rano, wieczór, we dnie, w nocy”. Rok później, w 1993, wystawiała w białostockiej Galerii BWA Arsenał.


Description:
"Red lines", 1983
.
oil/canvas, 80 x 60 cm; signed, dated and described on the reverse: 'M. Rittersschild | zima/wiosna 1983 | czerwone krechy | 80 x 60 | olej/plotno'

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany na odwrociu: 'M. Rittersschild | zima/wiosna 1983 | czerwone krechy | 80 x 60 | olej/płótno