18
Paweł Kowalewski | "Trzy leniwe psy", 1987
Estymacja:
70,000 zł - 90,000 zł
Sprzedane
110,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Dzikość i Ekspresja
Artysta
Paweł Kowalewski (1958)
Wymiary
100 x 115 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 100 x 115 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'PK 87 | TYTUŁ TRZY LENIWE | PSY | TECH. OL/PŁ | WYM. 100 X 116'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Paweł Kowalewski jest artystą wywodzącym się z kręgu warszawskiej Gruppy – najsłynniejszej artystycznej formacji lat 80., którą współtworzył wraz z Jarosławem Modzelewskim, Ryszardem Grzybem, Włodzimierzem Pawlakiem, Ryszardem Woźniakiem oraz Markiem Sobczykiem. Samo ugrupowanie było w istocie zbiorem indywidualności twórczych połączonych artystycznymi przyjaźniami wyraźnie akcentującymi swoją autonomię, niżeli kolektywem pracującym wedle odgórnie ustalonego programu. Członkowie Gruppy wywodzili się z kręgu warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. W momencie założenia wskazanego ugrupowania niektórzy spośród nich byli jeszcze studentami, inni uzyskali już tytuł absolwentów. Ich pierwsza wspólna wystawa zatytułowana „Zwieszenie metafizyczne” zaplanowana była na 13 grudnia 1982, w rocznicę wprowadzenia stanu wojennego w Polsce. Ostatecznie ze względu na obawy przed represjami władzy ekspozycja została pokazana miesiąc później pod tytułem „Las, góra, a nad górą chmura”. Twórczość Gruppy wpisywała się stylistyczne w międzynarodowy kontekst przemian w sztuce, jakie miały miejsce w latach 80. Malarstwo „gruppowców” przywodziło bowiem na myśl estetykę popularnej na Zachodzie fali Nowej Ekspresji czy jej niemieckiej odmiany – Neue Wilde. Tematyka obrazów malowanych przez twórców Gruppy uchodziła za wywrotową i nierzadko budziła opór publiczności. Wynikało to zarówno z ogólnej pruderii życia społecznego w kraju, jak i z niekanonicznego, prowokacyjnego interpretowania uświęconych tematów religijnych, politycznych czy historycznych. Owa neoeskpresyjna stylistyka została przez twórców zaadaptowana do ówczesnej napiętej sytuacji społeczno-politycznej. Malowali krzykliwe, figuratywne obrazy, często świadomie antyestetycznie, które na tle szarości lat 80. zdawały się krzyczeć kolorem.
Twórczość Pawła Kowalewskiego na tle kolegów z Gruppy była najbardziej prowokująca i to właśnie jego prace najczęściej dotykała cenzorska interwencja. Jak pisał sam o sobie pod pseudonimem wyimaginowanej amerykańskiej dziennikarski Sharm Yarn w jednym z numerów „Oj Dobrze Już”: „Paweł Kowalewski to bezsprzeczny geniusz”. Z owym typem humoru korespondowała silna ekspresja przekazu, dzika, drapieżna forma, ostre kolory oraz cięte kształty. Dzieła twórcy zaliczają się do sztuki osobistej, prywatnej, ukazującej uniwersalizm na tle emocji i przeżyć jednostki. Malarstwo Kowalewskiego wypełnione jest wątkami autobiograficznymi oraz kontekstami literackimi, tworząc spójną syntezę ze słowem, którego odbiorca prac artysty doświadcza w formie słownych komentarzy, a nierzadko poetyckich tytułów prac zamieszczonych na materiałowych szarfach. Twórca nie unikał także problemów egzystencji oraz tematów zaczerpniętych z codzienności. Jak pisała Anda Rottenberg: „Twórczość Pawła Kowalewskiego może być odebrana tylko wówczas, gdy odrzucimy nawyk myślenia kategoriami osobistego stylu, warstw ikonograficznych, zwielokrotnionych znaczeń; kiedy przezwyciężymy zniecierpliwienie i powściągniemy odruch podejrzliwości; kiedy wreszcie przestaniemy się przedzierać przez to, co widać, by dotrzeć do ukrytego za anegdotą ziarna prawdy. To, co oferuje nam artysta, powiedziane jest wprost, bez przeinaczeń, kamuflażu, twórczej deformacji. Gdy uda się nam, odrzuciwszy cały balast historii sztuki, wejść w świat tego artysty, zobaczymy, że zajmujące go problemy są odwieczne, a język, jakim do nas przemawia, jest boleśnie prosty i bezbronnie czysty” (Anda Rottenberg, Paweł Kowalewski, 1983 [w:] Anda Rottenberg, Przeciąg. Teksty o sztuce polskiej lat 80., Warszawa 2009, s. 282).
Studiował na warszawskiej ASP, gdzie w 1983 otrzymał dyplom z wyróżnieniem w pracowni Malarstwa S. Gierowskiego. Od tego roku został najmłodszym członkiem "Gruppy". Do 1989 malował obrazy figuratywne, często o odniesieniach historycznych i patriotycznych. Na początku lat 90. powstały serie kolaży, w których artysta skupił się na estetyce codzienności, o znamiennych tytułach.: "Ćwiczenia z estetyki, w jakiej wzrastałem", "Znaki orientacyjne, które są konieczne, by uniknąć szaleństwa". W 1983 otrzymał dyplom (z wyróżnieniem) w pracowni malarstwa Stefana Gierowskiego w warszawskiej ASP. Od tego roku został najmłodszym członkiem "Gruppy". Do 1989 malował obrazy figuratywne, często o odniesieniach historycznych i patriotycznych. Na początku lat 90. powstały serie kolaży, w których artysta skupił się na estetyce codzienności, o znamiennych tytułach.: "Ćwiczenia z estetyki, w jakiej wzrastałem", "Znaki orientacyjne, które są konieczne, by uniknąć szaleństwa".
Description:
"Three lazy dogs", 1987
oil/canvas, 100 x 115 cm; signed, dated and described on the reverse: 'PK 87 |TRZY LENIWE| PSY | TECH. OL / PL | WYM. 100 X 116 '
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Paweł Kowalewski jest artystą wywodzącym się z kręgu warszawskiej Gruppy – najsłynniejszej artystycznej formacji lat 80., którą współtworzył wraz z Jarosławem Modzelewskim, Ryszardem Grzybem, Włodzimierzem Pawlakiem, Ryszardem Woźniakiem oraz Markiem Sobczykiem. Samo ugrupowanie było w istocie zbiorem indywidualności twórczych połączonych artystycznymi przyjaźniami wyraźnie akcentującymi swoją autonomię, niżeli kolektywem pracującym wedle odgórnie ustalonego programu. Członkowie Gruppy wywodzili się z kręgu warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. W momencie założenia wskazanego ugrupowania niektórzy spośród nich byli jeszcze studentami, inni uzyskali już tytuł absolwentów. Ich pierwsza wspólna wystawa zatytułowana „Zwieszenie metafizyczne” zaplanowana była na 13 grudnia 1982, w rocznicę wprowadzenia stanu wojennego w Polsce. Ostatecznie ze względu na obawy przed represjami władzy ekspozycja została pokazana miesiąc później pod tytułem „Las, góra, a nad górą chmura”. Twórczość Gruppy wpisywała się stylistyczne w międzynarodowy kontekst przemian w sztuce, jakie miały miejsce w latach 80. Malarstwo „gruppowców” przywodziło bowiem na myśl estetykę popularnej na Zachodzie fali Nowej Ekspresji czy jej niemieckiej odmiany – Neue Wilde. Tematyka obrazów malowanych przez twórców Gruppy uchodziła za wywrotową i nierzadko budziła opór publiczności. Wynikało to zarówno z ogólnej pruderii życia społecznego w kraju, jak i z niekanonicznego, prowokacyjnego interpretowania uświęconych tematów religijnych, politycznych czy historycznych. Owa neoeskpresyjna stylistyka została przez twórców zaadaptowana do ówczesnej napiętej sytuacji społeczno-politycznej. Malowali krzykliwe, figuratywne obrazy, często świadomie antyestetycznie, które na tle szarości lat 80. zdawały się krzyczeć kolorem.
Twórczość Pawła Kowalewskiego na tle kolegów z Gruppy była najbardziej prowokująca i to właśnie jego prace najczęściej dotykała cenzorska interwencja. Jak pisał sam o sobie pod pseudonimem wyimaginowanej amerykańskiej dziennikarski Sharm Yarn w jednym z numerów „Oj Dobrze Już”: „Paweł Kowalewski to bezsprzeczny geniusz”. Z owym typem humoru korespondowała silna ekspresja przekazu, dzika, drapieżna forma, ostre kolory oraz cięte kształty. Dzieła twórcy zaliczają się do sztuki osobistej, prywatnej, ukazującej uniwersalizm na tle emocji i przeżyć jednostki. Malarstwo Kowalewskiego wypełnione jest wątkami autobiograficznymi oraz kontekstami literackimi, tworząc spójną syntezę ze słowem, którego odbiorca prac artysty doświadcza w formie słownych komentarzy, a nierzadko poetyckich tytułów prac zamieszczonych na materiałowych szarfach. Twórca nie unikał także problemów egzystencji oraz tematów zaczerpniętych z codzienności. Jak pisała Anda Rottenberg: „Twórczość Pawła Kowalewskiego może być odebrana tylko wówczas, gdy odrzucimy nawyk myślenia kategoriami osobistego stylu, warstw ikonograficznych, zwielokrotnionych znaczeń; kiedy przezwyciężymy zniecierpliwienie i powściągniemy odruch podejrzliwości; kiedy wreszcie przestaniemy się przedzierać przez to, co widać, by dotrzeć do ukrytego za anegdotą ziarna prawdy. To, co oferuje nam artysta, powiedziane jest wprost, bez przeinaczeń, kamuflażu, twórczej deformacji. Gdy uda się nam, odrzuciwszy cały balast historii sztuki, wejść w świat tego artysty, zobaczymy, że zajmujące go problemy są odwieczne, a język, jakim do nas przemawia, jest boleśnie prosty i bezbronnie czysty” (Anda Rottenberg, Paweł Kowalewski, 1983 [w:] Anda Rottenberg, Przeciąg. Teksty o sztuce polskiej lat 80., Warszawa 2009, s. 282).
Studiował na warszawskiej ASP, gdzie w 1983 otrzymał dyplom z wyróżnieniem w pracowni Malarstwa S. Gierowskiego. Od tego roku został najmłodszym członkiem "Gruppy". Do 1989 malował obrazy figuratywne, często o odniesieniach historycznych i patriotycznych. Na początku lat 90. powstały serie kolaży, w których artysta skupił się na estetyce codzienności, o znamiennych tytułach.: "Ćwiczenia z estetyki, w jakiej wzrastałem", "Znaki orientacyjne, które są konieczne, by uniknąć szaleństwa". W 1983 otrzymał dyplom (z wyróżnieniem) w pracowni malarstwa Stefana Gierowskiego w warszawskiej ASP. Od tego roku został najmłodszym członkiem "Gruppy". Do 1989 malował obrazy figuratywne, często o odniesieniach historycznych i patriotycznych. Na początku lat 90. powstały serie kolaży, w których artysta skupił się na estetyce codzienności, o znamiennych tytułach.: "Ćwiczenia z estetyki, w jakiej wzrastałem", "Znaki orientacyjne, które są konieczne, by uniknąć szaleństwa".
Description:
"Three lazy dogs", 1987
oil/canvas, 100 x 115 cm; signed, dated and described on the reverse: 'PK 87 |TRZY LENIWE| PSY | TECH. OL / PL | WYM. 100 X 116 '
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'PK 87 | TYTUŁ TRZY LENIWE | PSY | TECH. OL/PŁ | WYM. 100 X 116'
Wystawiany
"Paweł Kowalewski. Wszystko i natychmiast", Pawilon SARP, Warszawa, 1990