7
Edward Dwurnik | "Podwójna głowa", 1985
Estymacja:
100,000 zł - 150,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Dzikość i Ekspresja
Artysta
Edward Dwurnik (1943 - 2018)
Wymiary
114 x 114 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 114 x 114 cm, sygnowany, datowany i opisany u dołu: '"PODWÓJNA GŁOWA" 1985 | E. DWURNIK', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '1985 | E. DWURNIK | NR: IX - 300 - 1067 | "PODWÓJNA GŁOWA"'
u dołu dodatkowy napis: 'E. DWURNIK | „PODWÓJNA GŁOWA” | 1985 | (114 x 115)'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Prezentowana praca pochodzi z rozpoczętego w końcu lat 60. cyklu „Podróże autostopem”, który ma numer dziewiąty (IX), choć jest bez wątpienia pierwszym cyklem malarskim w twórczości Edwarda Dwurnika. „Podróże” to zazwyczaj widoki polskich miast uchwycone z lotu ptaka, pozbawione linii horyzontu i wypełnione architekturą oraz ludźmi. Artysta wybierał punkty charakterystyczne przedstawianych miejsc, jednak nie pozostawał wierny ani topografii, ani perspektywie. Niczym za pomocą sznurka zagęszczał i rozluźniał miejski krajobraz, tworząc weduty będące syntezą magii i realności. Dzięki temu prace łączą w sobie cechy dokumentu i malarstwa symbolicznego, oddając atmosferę polskiej rzeczywistości. Reporterskie spojrzenie malarza nie pozbawia ich jednak poczucia humoru oraz subtelnego dowcipu wyrażanego poprzez absurd i groteskę. Patrząc na przedstawiane sceny, niejednokrotnie ma się wrażenie, że architektura w miastach Dwurnika jest jedynie scenografią dla życia bohatera pokazywanego przez artystę (który w kolejnych cyklach zostanie powiększony do rozmiarów portretowych i stanie się głównym aktorem – m.in. „sportowcem” lub „robotnikiem”). Artysta wspominał, że bardzo lubił opowiadać o historiach, które malował. Stojąc przed obrazami z kolegami, snuł opowieści na temat wydarzeń dotykających bohatera umieszczonego w różnych częściach płótna. W późniejszych latach widoki miast stały się smutniejsze – przybrały niebieski ton i nie pokazywały już żywego tłumu okupującego ulice. Malarz mówił, że są one „spacerem po konkretnych lub fantastycznych miejscach”. Obrazy stawały się swoistą kroniką wydarzeń społecznych i historycznych, podobnie jak w prezentowanej pracy, która powstała w latach 80. i dokumentuje posępną i skomplikowaną rzeczywistość w komunistycznej Polsce.
Studiował na wydziale malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, dyplom zdobył w pracowni prof. Eugeniusza Eibischa w 1970 roku. W 1966 roku stworzył najliczniejszy cykl jakim był "Podróże Autostopem". W latach 80. malarstwo Dwurnika stało się ekspresyjne i dramatyczne. W latach 90. tworzył kontynuację "Podróży Autostopem" czyli "Błękitne miasta", "Diagonalne", "Błękitne" i "Wyliczanka". W 1981 roku otrzymał nagrodę im. Cypriana Kamila Norwida, w 1983 Nagrodę Kulturalną Solidarności oraz nagrodę Coutts and Co International Private Banking w Zurychu. Brał udział w Documenta 7 w Kassel w 1982, Nouvelle Biennale de Paris w 1985 i w XIX Biennale Sztuki w Sao Paulo w 1987.
Description:
"Double Head", 1985
oil/canvas, 114 x 114 cm; signed, dated and described at the bottom: 'PODWOJNA GLOWA" 1985 | E. DWURNIK ', signed, dated and described on the reverse: '1985 | E. DWURNIK | NO: IX - 300 - 1067 | "PODWOJNA GLOWA"'
an additional inscription at the bottom: 'E. DWURNIK | "PODWOJNA GLOWA" | 1985 | (114 x 115)'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
u dołu dodatkowy napis: 'E. DWURNIK | „PODWÓJNA GŁOWA” | 1985 | (114 x 115)'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Prezentowana praca pochodzi z rozpoczętego w końcu lat 60. cyklu „Podróże autostopem”, który ma numer dziewiąty (IX), choć jest bez wątpienia pierwszym cyklem malarskim w twórczości Edwarda Dwurnika. „Podróże” to zazwyczaj widoki polskich miast uchwycone z lotu ptaka, pozbawione linii horyzontu i wypełnione architekturą oraz ludźmi. Artysta wybierał punkty charakterystyczne przedstawianych miejsc, jednak nie pozostawał wierny ani topografii, ani perspektywie. Niczym za pomocą sznurka zagęszczał i rozluźniał miejski krajobraz, tworząc weduty będące syntezą magii i realności. Dzięki temu prace łączą w sobie cechy dokumentu i malarstwa symbolicznego, oddając atmosferę polskiej rzeczywistości. Reporterskie spojrzenie malarza nie pozbawia ich jednak poczucia humoru oraz subtelnego dowcipu wyrażanego poprzez absurd i groteskę. Patrząc na przedstawiane sceny, niejednokrotnie ma się wrażenie, że architektura w miastach Dwurnika jest jedynie scenografią dla życia bohatera pokazywanego przez artystę (który w kolejnych cyklach zostanie powiększony do rozmiarów portretowych i stanie się głównym aktorem – m.in. „sportowcem” lub „robotnikiem”). Artysta wspominał, że bardzo lubił opowiadać o historiach, które malował. Stojąc przed obrazami z kolegami, snuł opowieści na temat wydarzeń dotykających bohatera umieszczonego w różnych częściach płótna. W późniejszych latach widoki miast stały się smutniejsze – przybrały niebieski ton i nie pokazywały już żywego tłumu okupującego ulice. Malarz mówił, że są one „spacerem po konkretnych lub fantastycznych miejscach”. Obrazy stawały się swoistą kroniką wydarzeń społecznych i historycznych, podobnie jak w prezentowanej pracy, która powstała w latach 80. i dokumentuje posępną i skomplikowaną rzeczywistość w komunistycznej Polsce.
Studiował na wydziale malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, dyplom zdobył w pracowni prof. Eugeniusza Eibischa w 1970 roku. W 1966 roku stworzył najliczniejszy cykl jakim był "Podróże Autostopem". W latach 80. malarstwo Dwurnika stało się ekspresyjne i dramatyczne. W latach 90. tworzył kontynuację "Podróży Autostopem" czyli "Błękitne miasta", "Diagonalne", "Błękitne" i "Wyliczanka". W 1981 roku otrzymał nagrodę im. Cypriana Kamila Norwida, w 1983 Nagrodę Kulturalną Solidarności oraz nagrodę Coutts and Co International Private Banking w Zurychu. Brał udział w Documenta 7 w Kassel w 1982, Nouvelle Biennale de Paris w 1985 i w XIX Biennale Sztuki w Sao Paulo w 1987.
Description:
"Double Head", 1985
oil/canvas, 114 x 114 cm; signed, dated and described at the bottom: 'PODWOJNA GLOWA" 1985 | E. DWURNIK ', signed, dated and described on the reverse: '1985 | E. DWURNIK | NO: IX - 300 - 1067 | "PODWOJNA GLOWA"'
an additional inscription at the bottom: 'E. DWURNIK | "PODWOJNA GLOWA" | 1985 | (114 x 115)'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany u dołu: '"PODWÓJNA GŁOWA" 1985 | E. DWURNIK'
Literatura
Dwurnik. Spis prac malarskich, (red.) Pola Dwurnik, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2001, wydane jako dodatek do katalogu wystawy „Edward Dwurnik. Malarstwo. Próba retrospektywy", (8.09-7.10.2001), Cykl IX „Podróże autostopem” (od 1967), poz. 300, nr 1067, s. nlb.