70
Wiesław Szamborski | "Miss z listem", 1992
Estymacja:
35,000 zł - 50,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Wiesław Szamborski (1941)
Wymiary
61 x 50 cm
Kategoria
Opis
akryl/płótno, 61 x 50 cm, sygnowany i datowany w kompozycji: 'Szamborski 92 | 97', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Wiesław | SZAMBORSKI | "MISS | Z LISTEM" | akryl, 61 x 50 | 1992/1997'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Prezentowana praca pochodzi z lat 90. Jak wskazuje sygnatura, powstawała dosłownie przez kilka lat. Zachowuje charakterystyczne dla stylu malarza cechy: jaskrawą kolorystykę, plakatowy styl i ekspresyjność. Całość potraktowana jest niezwykle malarsko, Szamborski sięgnął po efektowne zestawienie fioletu i żółci, a optyczną ramę dla świetlistej postaci kobiety stanowią fotel i biurko w ciemnych barwach. Uwagę przyciąga niemalże ornamentalnie potraktowany rękaw bluzki oraz ledwie zaznaczone rysy kobiety, tytułowej miss. Jej twarz niknie w jasnej poświacie blond włosów. Tematyka obrazów Szamborskiego obejmowała codzienność, w której malarz zauważał ważne z jakichś powodów momenty. Mogły być one istotne ze względu na znaczenie społeczne, ale także na osobiste historie bohaterów. Artysta dokonywał w ich obrazie zmian, tworząc alternatywne wersje, o czym Piotr Szubert pisał następująco: „Od początku lat osiemdziesiątych kanwą obrazów Szamborskiego są wierne, fotorealistyczne odzwierciedlone postaci i przedmioty. Artysta poddaje je jednak daleko idącej transformacji sprawiającej, że te pozorne kopie natury stają się elementami subiektywnej wizji. Doprowadzona do ostatecznych granic wierności w przedstawieniu detalu tworzy wrażenie przerysowania i przejaskrawienia. Ów precyzjonizm, w połączeniu z nasyconymi, nienaturalnymi barwami, kreuje nastrój swoistej nadrzeczywistości” (Piotr Szubert, [w:] Wiesław Szamborski: malarstwo, [red.] Jakub Dąbrowski, Warszawa 2011, s. 248). Malarstwo Szamborskiego jest identyfikowane z nurtem nowej figuracji ze względu na charakterystyczne dla stylu rozwiązania: sylwetowe uproszczenia modelunku, ostrą kolorystykę oraz odważne rozwiązania przestrzenne, które miały na celu podkreślenie przypadkowości egzystencji i alienację człowieka.
Description:
"Miss with a letter", 1992
acrylic/canvas, 61 x 50 cm; signed and dated in composition: 'Szamborski 92 | 97', signed, dated and described on the reverse: 'Wieslaw | SZAMBORSKI | "MISS | Z LISTEM" | akryl, 61 x 50 | 1992/1997'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Prezentowana praca pochodzi z lat 90. Jak wskazuje sygnatura, powstawała dosłownie przez kilka lat. Zachowuje charakterystyczne dla stylu malarza cechy: jaskrawą kolorystykę, plakatowy styl i ekspresyjność. Całość potraktowana jest niezwykle malarsko, Szamborski sięgnął po efektowne zestawienie fioletu i żółci, a optyczną ramę dla świetlistej postaci kobiety stanowią fotel i biurko w ciemnych barwach. Uwagę przyciąga niemalże ornamentalnie potraktowany rękaw bluzki oraz ledwie zaznaczone rysy kobiety, tytułowej miss. Jej twarz niknie w jasnej poświacie blond włosów. Tematyka obrazów Szamborskiego obejmowała codzienność, w której malarz zauważał ważne z jakichś powodów momenty. Mogły być one istotne ze względu na znaczenie społeczne, ale także na osobiste historie bohaterów. Artysta dokonywał w ich obrazie zmian, tworząc alternatywne wersje, o czym Piotr Szubert pisał następująco: „Od początku lat osiemdziesiątych kanwą obrazów Szamborskiego są wierne, fotorealistyczne odzwierciedlone postaci i przedmioty. Artysta poddaje je jednak daleko idącej transformacji sprawiającej, że te pozorne kopie natury stają się elementami subiektywnej wizji. Doprowadzona do ostatecznych granic wierności w przedstawieniu detalu tworzy wrażenie przerysowania i przejaskrawienia. Ów precyzjonizm, w połączeniu z nasyconymi, nienaturalnymi barwami, kreuje nastrój swoistej nadrzeczywistości” (Piotr Szubert, [w:] Wiesław Szamborski: malarstwo, [red.] Jakub Dąbrowski, Warszawa 2011, s. 248). Malarstwo Szamborskiego jest identyfikowane z nurtem nowej figuracji ze względu na charakterystyczne dla stylu rozwiązania: sylwetowe uproszczenia modelunku, ostrą kolorystykę oraz odważne rozwiązania przestrzenne, które miały na celu podkreślenie przypadkowości egzystencji i alienację człowieka.
Description:
"Miss with a letter", 1992
acrylic/canvas, 61 x 50 cm; signed and dated in composition: 'Szamborski 92 | 97', signed, dated and described on the reverse: 'Wieslaw | SZAMBORSKI | "MISS | Z LISTEM" | akryl, 61 x 50 | 1992/1997'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany w kompozycji: 'Szamborski 92 | 97'