68
Ryszard Grzyb Marcin Osiowski | "Apopis schwytany na postronki", 2003
Estymacja:
30,000 zł - 50,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Ryszard Grzyb Marcin Osiowski
Wymiary
160 x 120 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 160 x 120 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Ryszard Grzyb | Marcin Osiowski | Apopis schwytany na postronki | 2003' oraz stempel: 'OBA | KAT NO 04'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Efektowne płótno jest wynikiem współpracy dwójki artystów związanych ze środowiskiem warszawskim, którzy swoje poszukiwania artystyczne rozpoczęli w latach 80. Ryszard Grzyb był członkiem „Gruppy”, dlatego też jego twórczość wyrasta z nurtu tzw. nowej ekspresji, natomiast Marcin Osiowski przez większość swojej pracy twórczej podróżował po świecie – mieszkając w Azji, Afryce czy Ameryce Południowej, czerpał inspiracje spoza europejskiego kręgu kulturowego. Podczas gdy Grzyb preferował malarstwo nasycone kolorami o dużej sile oddziaływania, Osiowski tworzył abstrakcyjne, monochromatyczne kompozycje malarskie o zróżnicowanej fakturze. Decyzja o wspólnym działaniu pod nazwą OBA zapadła w 2001, pierwsza wystawa duetu miała miejsce rok później, a ostatnia w 2019. Wydaje się, że oprócz chęci przełamania samotności artystów zbliżyło podobne poczucie humoru, wyczulenie na absurdy otaczającej ich rzeczywistości i chęć porozumienia mimo pracy w zupełnie innych stylach wypowiedzi artystycznej. O szczegółach Ryszard Grzyb mówił następująco: „Ustalamy koncepcję, ale nie to, co kto namaluje. W trakcie pracy odbywa się rozmowa gestów, a nie słów. Malujemy w milczeniu. To, co mnie w tym interesuje, to moment przekroczenia samotności artysty. Malarz jest zawsze sam przed płótnem i w samotności musi podejmować decyzje. Tutaj jest inaczej, bo kiedy ja maluję, Marcin stoi za moimi plecami. Obserwuje to, co ja robię i intelektualnie obejmuje proces powstawania obrazu. Kiedy ja się zmęczę i nie wiem, co dalej, wtedy on ma już pełną orientację w sytuacji, podchodzi do płótna i kontynuuje. No i tak na zmianę” (OBA, Piękna dezynwoltura, my oba to ta trzecia osoba, katalog wystawy, Galeria Program, 2003). Ze względu na krótki czas działania artystów w duecie, ich prace są atrakcją artystyczną i kolekcjonerską, wyjątkowym przykładem eksperymentalnej współpracy w świecie indywidualistów.
Omawiana praca pochodzi z 2003 i w kontekście powyższego cytatu może zastanawiać, który z artystów jest autorem poszczególnych elementów. Tytułowy Apopis to wielki wąż starożytnych Egipcjan. Zgodnie z tym, że w wielu kulturach utarło się przekonanie, że wszelka zła siła została zaklęta w wężu, olbrzymi demon mroku i chaosu, przeciwnik Słońca i symbol sił ciemności był przedstawiany w mitologii egipskiej jako groźny gad. Na obrazie duetu OBA został schwytany na postronki, czy to oznacza, że jego niszczycielska siła została okiełznana? Odpowiedź na to pytanie pozostaje otwarta.
Description:
"Apopis schwytany na postronki", 2003
oil/canvas, 160 x 120 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Ryszard Grzyb | Marcin Osiowski | Apopis schwytany na postronki | 2003' oraz stempel: 'OBA | KAT NO 04',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Efektowne płótno jest wynikiem współpracy dwójki artystów związanych ze środowiskiem warszawskim, którzy swoje poszukiwania artystyczne rozpoczęli w latach 80. Ryszard Grzyb był członkiem „Gruppy”, dlatego też jego twórczość wyrasta z nurtu tzw. nowej ekspresji, natomiast Marcin Osiowski przez większość swojej pracy twórczej podróżował po świecie – mieszkając w Azji, Afryce czy Ameryce Południowej, czerpał inspiracje spoza europejskiego kręgu kulturowego. Podczas gdy Grzyb preferował malarstwo nasycone kolorami o dużej sile oddziaływania, Osiowski tworzył abstrakcyjne, monochromatyczne kompozycje malarskie o zróżnicowanej fakturze. Decyzja o wspólnym działaniu pod nazwą OBA zapadła w 2001, pierwsza wystawa duetu miała miejsce rok później, a ostatnia w 2019. Wydaje się, że oprócz chęci przełamania samotności artystów zbliżyło podobne poczucie humoru, wyczulenie na absurdy otaczającej ich rzeczywistości i chęć porozumienia mimo pracy w zupełnie innych stylach wypowiedzi artystycznej. O szczegółach Ryszard Grzyb mówił następująco: „Ustalamy koncepcję, ale nie to, co kto namaluje. W trakcie pracy odbywa się rozmowa gestów, a nie słów. Malujemy w milczeniu. To, co mnie w tym interesuje, to moment przekroczenia samotności artysty. Malarz jest zawsze sam przed płótnem i w samotności musi podejmować decyzje. Tutaj jest inaczej, bo kiedy ja maluję, Marcin stoi za moimi plecami. Obserwuje to, co ja robię i intelektualnie obejmuje proces powstawania obrazu. Kiedy ja się zmęczę i nie wiem, co dalej, wtedy on ma już pełną orientację w sytuacji, podchodzi do płótna i kontynuuje. No i tak na zmianę” (OBA, Piękna dezynwoltura, my oba to ta trzecia osoba, katalog wystawy, Galeria Program, 2003). Ze względu na krótki czas działania artystów w duecie, ich prace są atrakcją artystyczną i kolekcjonerską, wyjątkowym przykładem eksperymentalnej współpracy w świecie indywidualistów.
Omawiana praca pochodzi z 2003 i w kontekście powyższego cytatu może zastanawiać, który z artystów jest autorem poszczególnych elementów. Tytułowy Apopis to wielki wąż starożytnych Egipcjan. Zgodnie z tym, że w wielu kulturach utarło się przekonanie, że wszelka zła siła została zaklęta w wężu, olbrzymi demon mroku i chaosu, przeciwnik Słońca i symbol sił ciemności był przedstawiany w mitologii egipskiej jako groźny gad. Na obrazie duetu OBA został schwytany na postronki, czy to oznacza, że jego niszczycielska siła została okiełznana? Odpowiedź na to pytanie pozostaje otwarta.
Description:
"Apopis schwytany na postronki", 2003
oil/canvas, 160 x 120 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Ryszard Grzyb | Marcin Osiowski | Apopis schwytany na postronki | 2003' oraz stempel: 'OBA | KAT NO 04',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Ryszard Grzyb | Marcin Osiowski | Apopis schwytany na postronki | 2003' oraz stempel: 'OBA | KAT NO 04'
Literatura
OBA. Ryszard Grzyb & Marcin Osiowski. Piękna dezynwoltura. My oba to trzecia osoba, katalog wystawy, Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego, [red.] Dorota Monkiewicz,; Warszawa 2003, kat. 34, s. 25 (il.)
Wystawiany
„OBA. Ryszard Grzyb & Marcin Osiowski. Piękna dezynwoltura. My oba to trzecia osoba”, Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego, Warszawa, 2003