Powrót do DESA.PL
60 of Liczba obiektów: 82
60
Jan Tyniec | "Początek deszczu
Estymacja:
12,000 zł - 18,000 zł
Sprzedane
10,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Jan Tyniec (1960)
Wymiary
46 x 71 cm
Opis
kolaż, akryl/płótno, 46 x 71 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'JAN A. TYNIEC BEGINNING OF RAIN (HIGH DESERT) 1993 | 18" x 27"'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Jan Tyniec jest obecny na światowej scenie artystycznej od kilkudziesięciu lat, pracuje zarówno w rodzimym kraju, jak i Stanach Zjednoczonych; formami jego ekspresji artystycznej są: malarstwo, rysunek i fotografia. Każdą z tych dziedzin rozwija równolegle, są one polem do eksperymentów i rozwoju idei, które swobodnie meandrują pomiędzy nimi. Artysta debiutował w burzliwych społecznie i politycznie latach 80., jak wiemy, sztuka także żywo reagowała na tę sytuację nowymi sposobami ekspresji. Wyjątkowym miejscem, w którym Jan Tyniec miał pierwszą wystawę indywidualną, była legendarna galeria „Dziekanka” – miejsce alternatywne, będące wówczas kolebką kultury niezależnej. W tym klimacie wolności, niekomercyjności i interdyscyplinarnego rozumienia sztuki powstawały pierwsze prace artysty, o których Marta Leśniakowska pisała: „ Obrazy Janka Tyńca są takim właśnie przykładem malarstwa niełatwego, które, choć bez trudu odnaleźć w nim można związki z postmodernizmem czy Neue Wilde, poza tym stwierdzeniem nie daje się łatwo określić. Ta niejednoznaczność jest tu zresztą programowa: Tyniec świadomie i konsekwentnie gmatwa stylistyki, piętrzy znaczenia i symbole, nieustannie balansuje pomiędzy skrajnościami – od kokieteryjnego estetyzmu do brzydoty formalnej, od groteski po dramat, od banału po rudymentalne pytania natury wręcz ontologicznej” (Marta Leśniakowska, Jan A. Tyniec. Malarstwo, katalog wystawy indywidualnej, Galeria Desa, Warszawa 1986). Eksploatowanym konsekwentnie przez lata tematem jest związek natury i kultury. Artysta znajduje w tym zestawieniu elementy ponadczasowe, świadomie patrząc wstecz i sięgając do tradycji ma wielką wrażliwość na współczesne aspekty tego duetu. Motywy, które pojawiają się w jego pracach to pejzaż rozległej, szerokiej doliny, skalne urwiska, a także szczyt wysokiej góry oraz widok nieba. Każdy z tych elementów niesie określone konotacje z kultury wizualnej, literatury, filozofii czy nauki. Takim zestawieniem jest omawiana praca, gdzie widok pełnego przestrzeni nieba zestawiony został z reprezentacją Ziemi w postaci mapy. Płaszczyzny map pełne są umownych topograficznych znaków, które są możliwe do odczytania jedynie dzięki znajomości kontekstu miejsca, czasu, kultury. Podobnie jak malarstwo jest zatrzymaniem idei nieba w jej wizerunku. Natura zarówno na mapie, jak i obrazie przefiltrowana jest przez wytworzone reguły. Siła malarstwa Jana Tyńca tkwi także w zestawieniach barwnych, które są niezwykle ekspresyjne, odważne, kreślone zarówno szerokimi plamami, jak i z dbałością o szczegół cienkiej linii łączącej dwie reprezentacje.

Description:
"The Beginning of the Rain (High Desert)", 1993
collage, acrylic/canvas, 46 x 71 cm; signed, dated and described on the reverse: 'JAN A. TYNIEC BEGINNING OF RAIN (HIGH DESERT) 1993 | 18" x 27"',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
kolaż, akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'JAN A. TYNIEC BEGINNING OF RAIN (HIGH DESERT) 1993 | 18" x 27"'