Powrót do DESA.PL
25 of Liczba obiektów: 82
25
Janusz Orbitowski | "7/76", 1976
Estymacja:
80,000 zł - 100,000 zł
Sprzedane
80,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
100 x 100 cm
Opis
akryl, relief/płyta, 100 x 100 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'JANUSZ ORBITOWSKI 1976 | 7/76 100 x 100'
, na odwrociu nalepka z instrukcją: 'UWAGA! | Bardzo uważać! | Dotykać tylko czystymi rękami!'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Janusz Orbitowski kontynuuje doświadczenia swojego mistrza – Adama Marczyńskiego (oraz poniekąd również Stażewskiego), tworząc monochromatyczne, trójwymiarowe układy form geometrycznych przymocowanych do płaszczyzny obrazu. W efekcie powstają reliefy będące kunsztownymi, precyzyjnie wykonanymi, niezwykle dekoracyjnymi obiektami. Pierwsze prace tego typu zaczął realizować już w latach 70. Choć przez dekady tworzył wielobarwne kompozycje, które dowodzą jego dużej wrażliwości na kolor, artysta najbardziej upodobał sobie biel jako symbol czystości, wynik przemyślanej redukcji i cel ascezy – często skontrastowany z czernią. W reliefach Orbitowskiego kluczowe jest światło obrysowujące krawędzie form i wydobywające subtelną grę świateł i cieni. Choć Marczyński podkreślał, że twórczość jego ucznia jest jednorodna i realizowana wokół syntetycznego języka geometrycznej abstrakcji, sztuka Orbitowskiego inspirowana jest naturą. Według Bożeny Kowalskiej, rytmy, które subordynują kompozycje jego reliefów, przywodzą ruch fal poruszanych wiatrem lub organiczne formy roślinne. Prezentowana praca zbudowana jest na kontraście bieli i jaskrawej pomarańczowej barwy. Reliefową strukturę dzieła budują dwie wypukłe płaszczyzny podzielone na prostokąty o schodkowo wykończonych krawędziach. Do znaczenia działania trzeciego wymiaru, także gry światła i cienia, przyczynia się redukcja barwy. Konsekwentnie, od przełomów wieków, od podjęcia decyzji o odrzuceniu koloru, Orbitowski tworzy „czyste”, białe reliefy, które, tak jak w przypadku tego dzieła, są uzupełnione mocnym, barwnym akcentem. Pomarańczowe pole przecina całość po skosie, przypominając błyskawicę rozdzierającą niebo.
Ukończył Wydział Malarstwa i Grafiki na ASP w Krakowie. Od 1968 roku wystawia swoje prace, miedzy innymi w Nowym Jorku. Większość jego obrazów zbudowana jest z rombów i prostokątów. Pod koniec lat 60., artysta nadał swym geometrycznym konstrukcjom - trójwymiarowość; naklejane na powierzchnie tworzą reliefy. Studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych na Wydziale Malarstwa i Grafiki w pracowni Aadama Marczyńskiego. Dyplom z wyróżnieniem otrzymał w 1967 roku. Jest profesorem zwyczajnym macierzystej uczelni. Miał dwadzieścia wystaw indywidualnych w kraju i za granicą; uczestniczył w ponad stu wystawach zbiorowych reprezentujących nurt abstrakcji geometrycznej. Głównym obiektem zainteresowań Janusza Orbitowskiego są: przestrzeń, światło, ruch i ich wzajemne relacje. Od 1970 roku istotnym środkiem wyrazu jest dla malarza relief. Obrazy Janusza Orbitowskiego znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, Warszawie, Gdańsku, Wrocławiu, Muzeum Sztuki w Łodzi oraz wielu kolekcjach prywatnych w Polsce, Francji, Szwecji. Niemczech i Stanach Zjednoczonych.

Description:
"7/76", 1976
acrylic, relief/board, 100 x 100 cm; signed, dated and described on the reverse: 'JANUSZ ORBITOWSKI 1976 | 7/76 100 x 100'
, a sticker with instructions on the reverse: 'UWAGA! | Bardzo uwazac! | Dotykac tylko czystymi rekami!'

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl, relief/płyta
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'JANUSZ ORBITOWSKI 1976 | 7/76 100 x 100'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska; Desa Unicum, 2016; kolekcja prywatna, Polska