26
Dorota Grynczel | Kompozycja
Estymacja:
15,000 zł - 20,000 zł
Sprzedane
16,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Dorota Grynczel (1950 - 2018)
Wymiary
85 x 55 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 85 x 55 cm
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„Zbigniew Taranienko: A co właściwie oznacza dla ciebie kolor niebieski?
Dorota Grynczel: Dla mnie jest to kolor, o którym można powiedzieć, że nie ma ani początku, ani końca… Nie ma ram czy jakiegoś innego otoczenia – jest gdzieś w przestrzeni…
ZT: Zastępuje niebo? Nie ma więc wtedy samej przestrzeni?
DG: Jeżeli jej nie ma, musisz ją schwycić i sobie stworzyć…
ZT: A zielony?
DG: Tak dużo łapiemy w siebie zieleni, że ona na mnie nie działa: jest jej właśnie za dużo.
Kiedy na nią patrzę, nawet nie widzę tego koloru – znam słowo, nazwę „zieleń”, ale czuję,
jakby nie było tego koloru we mnie, w mojej głowie…
ZT: Nie lubisz zieleni jak Mondrian, który preferował miasto…
DG: Nie wiedziałam… To łapanie zieleni odbywa się przez przeponę, nawet lekarze radzą, żeby wyjechać na wieś, kiedy jest się chorym; można powiedzieć, że idzie o to, żeby
doprowadzić się do tego, co sama nazywam równowagą kolorystyczną między czerwienią
a błękitem. Zieleń daje dużo równowagi. Jak się chodzi po łąkach czy zalesionym terenie, jej
wchłanianie odbywa się poza naszym myśleniem. Duże znaczenie mają jednak inne kolory:
czerwień, a głównie błękit. Swoje wejście w błękit wiążę z tym, że zaczęłam chorować.
(…)
DG: Kiedy myślę i maluję, widzę w nim dużą siłę. Błękit nie ma przestrzennego ograniczenia,
podobnie jak w naszym życiu”.
Zbigniew Taranienko, Dialog z Dorotą Grynczel: w perspektywie nowych obrazów, [w:] Dorota Grynczel. Twórczość,
[red.] Rafał Kowalski, Warszawa 2017, s. 56-57
Description:
Composition
oil/canvas, 85 x 55 cm; ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„Zbigniew Taranienko: A co właściwie oznacza dla ciebie kolor niebieski?
Dorota Grynczel: Dla mnie jest to kolor, o którym można powiedzieć, że nie ma ani początku, ani końca… Nie ma ram czy jakiegoś innego otoczenia – jest gdzieś w przestrzeni…
ZT: Zastępuje niebo? Nie ma więc wtedy samej przestrzeni?
DG: Jeżeli jej nie ma, musisz ją schwycić i sobie stworzyć…
ZT: A zielony?
DG: Tak dużo łapiemy w siebie zieleni, że ona na mnie nie działa: jest jej właśnie za dużo.
Kiedy na nią patrzę, nawet nie widzę tego koloru – znam słowo, nazwę „zieleń”, ale czuję,
jakby nie było tego koloru we mnie, w mojej głowie…
ZT: Nie lubisz zieleni jak Mondrian, który preferował miasto…
DG: Nie wiedziałam… To łapanie zieleni odbywa się przez przeponę, nawet lekarze radzą, żeby wyjechać na wieś, kiedy jest się chorym; można powiedzieć, że idzie o to, żeby
doprowadzić się do tego, co sama nazywam równowagą kolorystyczną między czerwienią
a błękitem. Zieleń daje dużo równowagi. Jak się chodzi po łąkach czy zalesionym terenie, jej
wchłanianie odbywa się poza naszym myśleniem. Duże znaczenie mają jednak inne kolory:
czerwień, a głównie błękit. Swoje wejście w błękit wiążę z tym, że zaczęłam chorować.
(…)
DG: Kiedy myślę i maluję, widzę w nim dużą siłę. Błękit nie ma przestrzennego ograniczenia,
podobnie jak w naszym życiu”.
Zbigniew Taranienko, Dialog z Dorotą Grynczel: w perspektywie nowych obrazów, [w:] Dorota Grynczel. Twórczość,
[red.] Rafał Kowalski, Warszawa 2017, s. 56-57
Description:
Composition
oil/canvas, 85 x 55 cm; ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno