4
Edward Dwurnik | "Różowe tulipany", 2018
Estymacja:
25,000 zł - 40,000 zł
Sprzedane
42,000 zł
Aukcja na żywo
Art Outlet. Sztuka Współczesna
Artysta
Edward Dwurnik (1943 - 2018)
Wymiary
30 x 40 cm
Kategoria
Opis
akryl/płótno, 30 x 40 cm, sygnowany i datowany p.d.: '2018 E. DWURNIK', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '2018 | E. DWURNIK | "RÓŻOWE TULIPANY" | NR: XXIII - 1632 - 7578'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Edward Dwurnik malował już od dzieciństwa. Po ukończeniu warszawskiego Liceum Plastycznego, a następnie liceum wieczorowego, w 1963 podjął studia na Wydziale Malarstwa oraz, chwilowo, na Wydziale Rzeźby. Już w trakcie studiów na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie zaczął szukać własnego języka wypowiedzi artystycznej. Momentem zwrotnym w karierze Dwurnika było zapoznanie się po raz pierwszy na żywo z twórczością Nikifora na wystawie w Kielcach. Artysta wspominał potem, że Nikifor był najważniejszym i prawdopodobnie jedynym mistrzem, który odcisnął piętno na jego rozwoju artystycznym.
W ciągu lat działalności artystycznej Edward Dwurnik wypracował własny alfabet charakteryzujący się swoistym rodzajem prymitywizmu, polegający na stosowaniu uproszczonych kształtów, operowaniu dynamiczną linią i narracyjnością przedstawień. „Zwyczajność” prac objawia się również w wybieranych przez Dwurnika tematach – artysta najwięcej inspiracji czerpał z polskiej rzeczywistości. Autor przez prawie pół wieku wcielał się w rolę skrupulatnego obserwatora, który z niesłabnącym zaangażowaniem przyglądał się najdrobniejszym niuansom ludzkiego życia i każdy jego element uznawał za godny uwagi. W powszechnej świadomości zapisał się jako portrecista najważniejszych przemian politycznych, jakie następowały na przełomie dekad, za prześmiewczego portrecistę czasów Gomułki, Gierka, Jaruzelskiego, a następnie okresu transformacji.
Warto wspomnieć o drugim często podejmowanym przez artystę temacie – tulipanach. Jest to jeden z najbardziej rozpoznawalnych motywów w jego twórczości. Najczęściej kwiaty były malowane w intensywnych kolorach: czerwieni, rzadziej w odcieniach żółcieni oraz okazjonalnie w błękitach. Przedstawiał je pojedynczo lub w rzędach. Niekiedy artysta posługiwał się dodatkowo impastową fakturą, za pomocą której podkreślał sensualny charakter motywu. Malarz przez wiele lat przedstawiał wybrany kwiat na różne sposoby i prezentował ich kolejne warianty. Kwiaty w twórczości Dwurnika nie były jednak wyłącznie dekoracyjnym motywem czy oznaką zainteresowania artysty światem flory. Ten bardzo konwencjonalny temat, jakim jest w malarstwie przedstawienie kwiatów, u Dwurnika uzyskał aspekt erotyczny, a nawet seksualny. Tulipan w jego obrazach przedstawiony w umowny sposób, jedynie za pomocą uproszczonego kształtu kielicha z zaznaczonymi płatkami, przy bliższym oglądzie zdaje się przypominać kobiece genitalia. Takie odczytanie tulipanów sugerował sam Dwurnik. Fakt powtarzania tego motywu przez malarza, powiązany z jego świadomością o przekazywaniu takich znaczeń przez obraz można uznać zatem za pewnego rodzaju intencjonalność znaczenia. Jak tłumaczył sam Dwurnik: „A to kielich kwiatka przypomina waginkę, a to kieliszek” (Edward Dwurnik, Matejko Polski współczesnej, „Newsweek”, 05.12.2010, dostępny na https://www.newsweek.pl/edwarddwurnik-poznaj-jego-sztuke/86gm2em).
Studiował na wydziale malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, dyplom zdobył w pracowni prof. Eugeniusza Eibischa w 1970 roku. W 1966 roku stworzył najliczniejszy cykl jakim był "Podróże Autostopem". W latach 80. malarstwo Dwurnika stało się ekspresyjne i dramatyczne. W latach 90. tworzył kontynuację "Podróży Autostopem" czyli "Błękitne miasta", "Diagonalne", "Błękitne" i "Wyliczanka". Obecnie zajmuje się też sztuką abstrakcyjną. W 1981 roku otrzymał nagrodę im. Cypriana Kamila Norwida, w 1983 Nagrodę Kulturalną Solidarności oraz nagrodę Coutts and Co International Private Banking w Zurychu. Brał udział w Documenta 7 w Kassel w 1982, Nouvelle Biennale de Paris w 1985 i w XIX Biennale Sztuki w Sao Paulo w 1987.
Description:
"Pink tulips", 2018
acrylic/canvas, 30 x 40 cm; signed and dated lower right: '2018 E. DWURNIK', signed, dated and described on the reverse: '2018 | E. DWURNIK | "ROZOWE TULIPANY" | NR: XXIII - 1632 - 7578'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Edward Dwurnik malował już od dzieciństwa. Po ukończeniu warszawskiego Liceum Plastycznego, a następnie liceum wieczorowego, w 1963 podjął studia na Wydziale Malarstwa oraz, chwilowo, na Wydziale Rzeźby. Już w trakcie studiów na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie zaczął szukać własnego języka wypowiedzi artystycznej. Momentem zwrotnym w karierze Dwurnika było zapoznanie się po raz pierwszy na żywo z twórczością Nikifora na wystawie w Kielcach. Artysta wspominał potem, że Nikifor był najważniejszym i prawdopodobnie jedynym mistrzem, który odcisnął piętno na jego rozwoju artystycznym.
W ciągu lat działalności artystycznej Edward Dwurnik wypracował własny alfabet charakteryzujący się swoistym rodzajem prymitywizmu, polegający na stosowaniu uproszczonych kształtów, operowaniu dynamiczną linią i narracyjnością przedstawień. „Zwyczajność” prac objawia się również w wybieranych przez Dwurnika tematach – artysta najwięcej inspiracji czerpał z polskiej rzeczywistości. Autor przez prawie pół wieku wcielał się w rolę skrupulatnego obserwatora, który z niesłabnącym zaangażowaniem przyglądał się najdrobniejszym niuansom ludzkiego życia i każdy jego element uznawał za godny uwagi. W powszechnej świadomości zapisał się jako portrecista najważniejszych przemian politycznych, jakie następowały na przełomie dekad, za prześmiewczego portrecistę czasów Gomułki, Gierka, Jaruzelskiego, a następnie okresu transformacji.
Warto wspomnieć o drugim często podejmowanym przez artystę temacie – tulipanach. Jest to jeden z najbardziej rozpoznawalnych motywów w jego twórczości. Najczęściej kwiaty były malowane w intensywnych kolorach: czerwieni, rzadziej w odcieniach żółcieni oraz okazjonalnie w błękitach. Przedstawiał je pojedynczo lub w rzędach. Niekiedy artysta posługiwał się dodatkowo impastową fakturą, za pomocą której podkreślał sensualny charakter motywu. Malarz przez wiele lat przedstawiał wybrany kwiat na różne sposoby i prezentował ich kolejne warianty. Kwiaty w twórczości Dwurnika nie były jednak wyłącznie dekoracyjnym motywem czy oznaką zainteresowania artysty światem flory. Ten bardzo konwencjonalny temat, jakim jest w malarstwie przedstawienie kwiatów, u Dwurnika uzyskał aspekt erotyczny, a nawet seksualny. Tulipan w jego obrazach przedstawiony w umowny sposób, jedynie za pomocą uproszczonego kształtu kielicha z zaznaczonymi płatkami, przy bliższym oglądzie zdaje się przypominać kobiece genitalia. Takie odczytanie tulipanów sugerował sam Dwurnik. Fakt powtarzania tego motywu przez malarza, powiązany z jego świadomością o przekazywaniu takich znaczeń przez obraz można uznać zatem za pewnego rodzaju intencjonalność znaczenia. Jak tłumaczył sam Dwurnik: „A to kielich kwiatka przypomina waginkę, a to kieliszek” (Edward Dwurnik, Matejko Polski współczesnej, „Newsweek”, 05.12.2010, dostępny na https://www.newsweek.pl/edwarddwurnik-poznaj-jego-sztuke/86gm2em).
Studiował na wydziale malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, dyplom zdobył w pracowni prof. Eugeniusza Eibischa w 1970 roku. W 1966 roku stworzył najliczniejszy cykl jakim był "Podróże Autostopem". W latach 80. malarstwo Dwurnika stało się ekspresyjne i dramatyczne. W latach 90. tworzył kontynuację "Podróży Autostopem" czyli "Błękitne miasta", "Diagonalne", "Błękitne" i "Wyliczanka". Obecnie zajmuje się też sztuką abstrakcyjną. W 1981 roku otrzymał nagrodę im. Cypriana Kamila Norwida, w 1983 Nagrodę Kulturalną Solidarności oraz nagrodę Coutts and Co International Private Banking w Zurychu. Brał udział w Documenta 7 w Kassel w 1982, Nouvelle Biennale de Paris w 1985 i w XIX Biennale Sztuki w Sao Paulo w 1987.
Description:
"Pink tulips", 2018
acrylic/canvas, 30 x 40 cm; signed and dated lower right: '2018 E. DWURNIK', signed, dated and described on the reverse: '2018 | E. DWURNIK | "ROZOWE TULIPANY" | NR: XXIII - 1632 - 7578'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: '2018 E. DWURNIK'