3
Jan Dobkowski | Z cyklu "Poza nieskończoność XXI", 2002
Estymacja:
15,000 zł - 20,000 zł
Sprzedane
17,000 zł
Aukcja na żywo
Art Outlet. Sztuka Współczesna
Artysta
Jan Dobkowski (1942)
Wymiary
46 x 46 cm
Kategoria
Opis
akryl/płótno, 46 x 46 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Jan Dobkowski | Z CYKLU "POZA NIESKOŃCZONOŚĆ XXI" | 2002 ROK | ACRYL | 46 CM X 46 CM'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„W linearyzmie żyję. Wokół siebie widzę wielką sieć, w niej tkwię. To, co rzeczywiste – poprzez fakt, że złożone jest z linii – staje się abstrakcyjne. Linia jest najważniejsza. Linia to myśl”.
Jan Dobkowski
Obraz należy do wyjątkowego cyklu prac, w którym artysta, odchodząc od figury człowieka, penetruje formalne możliwości malarstwa. Pokryte wibrującymi, cienkimi liniami płótno zaskakuje, jest nieprzewidywalne, a każdy fragment przynosi inny układ kompozycyjny. Praca prezentuje efektowny sposób działania artysty, w którym płaską plamę barwną zastąpił rozedrganymi i niespokojnymi powierzchniami. Mimo tego, że na płótnie nie znajdziemy figuratywnych odniesień, wydaje się, jakby Dobkowski dalej snuł zapis na temat relacji, zależności, przenikania materii. Linie, które we wczesnych pracach były prowadzone miękko i organicznie, tym razem przecinają płótno po przekątnej w ściśle określonym, mocnym rytmie. Powstała w ten sposób siatka zagęszcza się w lewej, dolnej części obrazu, a użycie jaśniejszej barwy sprawia, że powstała plama staje się wielowymiarowa. Tytuł odnosi się do przełomu wieków i czasu, w którym powstał obraz. Wskazuje na symboliczne przekroczenie granicy nieskończoności, gdzie możliwe jest wyzwolenie człowieka, o którym artysta opowiadał od początku swojej twórczości. Według niego sztuka ma uwalniać człowieka z opresyjności cywilizacji, wyzwalać biologiczne energie i sprawiać, że poczuje się częścią większej całości, jaką jest wszechświat.
Dodatkowym autem pracy jest jej monochromatyczność i celowa oszczędność środków wyrazu. Pozwala to tym mocniej wybrzmieć mistrzowskim umiejętnościom technicznym artysty, który potrafi zbudować pełne napięcia dzieło, używając dosłownie kilku barwnych akcentów.
Malarz i grafik. W latach 1962-68 odbył studia w ASP w Warszawie na Wydziale Malarstwa w pracowniach prof. Juliusza Studnickiego i prof. Jana Cybisa. Był współzałożycielem (wraz z Jerzym Jurrym Zielińskim) grupy "Neo-Neo" (1967-1970). Ilustrator wierszy Guillaume'a Apollinaire'a "Zwierzyniec albo świta Orfeusza" (1963). W roku 1968 Dobkowski wziął udział w wystawie "Secesja-Secesja?" w Galerii Współczesnej w Warszawie, która wywołała wielkie zainteresowanie w mediach i wśród krytyków. Po sukcesie na tej wystawie jego obrazy znalazły się na prestiżowej prezentacji "Polskie malarstwo współczesne. Źródła i poszukiwania" w Paryżu. Wkrótce też Guggenheim Museum w Nowym Jorku zakupiło do swoich zbiorów jego płótno "Podwójna dziewczyna" (1968), pierwszy czerwono-zielony obraz Dobkowskiego. Cały cykl obrazów w takiej kolorystyce powstał rok później, namalowany w ujednoliconym formacie 200 x 150 cm. Na zielonych tłach pojawiały się w różnych sytuacjach czerwone sylwety męskich i kobiecych postaci, te ostatnie najczęściej o bujnych kształtach, karykaturalnie rozrośniętych. Kobiety o wielu piersiach o formach jabłek czy gruszek miały w sobie potężny ładunek erotyzmu i zmysłowości. Niektóre formy na obrazach Dobkowskiego przemieniały się płynnie w inne, pierś kobieca stawała się dorodnym jabłkiem, serce plemnikiem, a kręgosłup i żebra organiczną, wiotką strukturą. Zieleń sugerowała naturę, żywiołową witalność, życie. Obrazy te stały się punktem wyjścia do wielu działań przestrzennych i następnych serii obrazów. W okresie stanu wojennego uczestniczył w akcjach kultury niezależnej. W 1972 roku był stypendystą Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku. Laureat nagród, m.in.: Nagrody Krytyki im. Cypriana Kamila Norwida (1978); Nagrody im. Jana Cybisa (1994) za całokształt twórczości.
Description:
From the series "Apart from infinity XXI", 2002
acrylic/canvas, 46 x 46 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Jan Dobkowski | Z CYKLU "POZA NIESKONCZONOSC XXI" | 2002 ROK | ACRYL | 46 CM X 46 CM',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„W linearyzmie żyję. Wokół siebie widzę wielką sieć, w niej tkwię. To, co rzeczywiste – poprzez fakt, że złożone jest z linii – staje się abstrakcyjne. Linia jest najważniejsza. Linia to myśl”.
Jan Dobkowski
Obraz należy do wyjątkowego cyklu prac, w którym artysta, odchodząc od figury człowieka, penetruje formalne możliwości malarstwa. Pokryte wibrującymi, cienkimi liniami płótno zaskakuje, jest nieprzewidywalne, a każdy fragment przynosi inny układ kompozycyjny. Praca prezentuje efektowny sposób działania artysty, w którym płaską plamę barwną zastąpił rozedrganymi i niespokojnymi powierzchniami. Mimo tego, że na płótnie nie znajdziemy figuratywnych odniesień, wydaje się, jakby Dobkowski dalej snuł zapis na temat relacji, zależności, przenikania materii. Linie, które we wczesnych pracach były prowadzone miękko i organicznie, tym razem przecinają płótno po przekątnej w ściśle określonym, mocnym rytmie. Powstała w ten sposób siatka zagęszcza się w lewej, dolnej części obrazu, a użycie jaśniejszej barwy sprawia, że powstała plama staje się wielowymiarowa. Tytuł odnosi się do przełomu wieków i czasu, w którym powstał obraz. Wskazuje na symboliczne przekroczenie granicy nieskończoności, gdzie możliwe jest wyzwolenie człowieka, o którym artysta opowiadał od początku swojej twórczości. Według niego sztuka ma uwalniać człowieka z opresyjności cywilizacji, wyzwalać biologiczne energie i sprawiać, że poczuje się częścią większej całości, jaką jest wszechświat.
Dodatkowym autem pracy jest jej monochromatyczność i celowa oszczędność środków wyrazu. Pozwala to tym mocniej wybrzmieć mistrzowskim umiejętnościom technicznym artysty, który potrafi zbudować pełne napięcia dzieło, używając dosłownie kilku barwnych akcentów.
Malarz i grafik. W latach 1962-68 odbył studia w ASP w Warszawie na Wydziale Malarstwa w pracowniach prof. Juliusza Studnickiego i prof. Jana Cybisa. Był współzałożycielem (wraz z Jerzym Jurrym Zielińskim) grupy "Neo-Neo" (1967-1970). Ilustrator wierszy Guillaume'a Apollinaire'a "Zwierzyniec albo świta Orfeusza" (1963). W roku 1968 Dobkowski wziął udział w wystawie "Secesja-Secesja?" w Galerii Współczesnej w Warszawie, która wywołała wielkie zainteresowanie w mediach i wśród krytyków. Po sukcesie na tej wystawie jego obrazy znalazły się na prestiżowej prezentacji "Polskie malarstwo współczesne. Źródła i poszukiwania" w Paryżu. Wkrótce też Guggenheim Museum w Nowym Jorku zakupiło do swoich zbiorów jego płótno "Podwójna dziewczyna" (1968), pierwszy czerwono-zielony obraz Dobkowskiego. Cały cykl obrazów w takiej kolorystyce powstał rok później, namalowany w ujednoliconym formacie 200 x 150 cm. Na zielonych tłach pojawiały się w różnych sytuacjach czerwone sylwety męskich i kobiecych postaci, te ostatnie najczęściej o bujnych kształtach, karykaturalnie rozrośniętych. Kobiety o wielu piersiach o formach jabłek czy gruszek miały w sobie potężny ładunek erotyzmu i zmysłowości. Niektóre formy na obrazach Dobkowskiego przemieniały się płynnie w inne, pierś kobieca stawała się dorodnym jabłkiem, serce plemnikiem, a kręgosłup i żebra organiczną, wiotką strukturą. Zieleń sugerowała naturę, żywiołową witalność, życie. Obrazy te stały się punktem wyjścia do wielu działań przestrzennych i następnych serii obrazów. W okresie stanu wojennego uczestniczył w akcjach kultury niezależnej. W 1972 roku był stypendystą Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku. Laureat nagród, m.in.: Nagrody Krytyki im. Cypriana Kamila Norwida (1978); Nagrody im. Jana Cybisa (1994) za całokształt twórczości.
Description:
From the series "Apart from infinity XXI", 2002
acrylic/canvas, 46 x 46 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Jan Dobkowski | Z CYKLU "POZA NIESKONCZONOSC XXI" | 2002 ROK | ACRYL | 46 CM X 46 CM',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Jan Dobkowski | Z CYKLU "POZA NIESKOŃCZONOŚĆ XXI" | 2002 ROK | ACRYL | 46 CM X 46 CM'