2
Jan Dobkowski | "Radosna chwila", 1988
Estymacja:
20,000 zł - 40,000 zł
Sprzedane
65,000 zł
Aukcja na żywo
Art Outlet. Sztuka Współczesna
Artysta
Jan Dobkowski (1942)
Wymiary
33 x 50 cm
Kategoria
Opis
akryl/płótno, 33 x 50 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'Jan Dobkowski 88', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Jan Dobkowski | „Radosna chwila” 88 | olej + acryl'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Praca Jana Dobkowskiego to apoteoza przyjemności. Wszystkie elementy obrazu mówią o odczuwaniu radości płynącej z ciała i zmysłowego odbioru świata. Zarówno mocna kolorystyka, jak i detale fantazyjnie układających się linii doskonale wpisują się w postawę artysty proklamującego otwarcie na drugiego człowieka, jego seksualność i związek z przyrodą. Obraz niesie w sobie duży ładunek pasji, spontaniczności i życia, które fascynowało artystę na każdym etapie twórczości.
Można zauważyć charakterystyczny dla Dobkowskiego sposób prowadzenia linii. Widoczne w centralnej części obrazu postacie oraz tło zostały szczelnie wypełnione równoległymi pociągnięciami pędzla, te w obrysie postaci są bardziej organiczne, natomiast pozostałe przecinają płótno po przekątnej, tworząc jakby gęsty deszcz linii. Najbardziej ornamentalnie przedstawione zostały włosy. Kosmyki układają się w spiralne formy o tęczowych odcieniach. Finezji jednej z fryzur dodają brokatowe, mieniące się punkty pomiędzy puklami. Postacie splatają się ze sobą i łączą kilkoma częściami ciała. Mają tę samą pępowinę, patrzą na siebie łapczywie, tak mocno, że siła tego spojrzenia została przedstawiona jako organiczne formy, które niemal fizycznie dosięgają drugiej osoby.
Obraz został namalowany z użyciem bardzo wyrazistych zestawień barwnych. Ciemne tło mocno kontrastuje z wibrującymi plamami różu, fioletu, bieli i odcieni błękitu. Drobne kolorystyczne akcenty są rozsiane na całej powierzchni płótna, co w połączeniu ze spiralnymi liniami tworzy wrażenie ruchu. Tytułowa radosna chwila to moment intymnej bliskości pomiędzy dwojgiem osób, które chłoną siebie wszystkimi zmysłami. Niewątpliwie wielką radość może dać też obcowanie z twórczością Jana Dobkowskiego, który jest wyznawcą nieskrępowanej wolności we wszystkich jej przejawach.
Praca pochodzi z 1988 roku, w którym to artysta odbył czteromiesięczną podróż do Ameryki Południowej i Afryki. Powstał wówczas także cykl rysunków: „Orgie i tańce rytualne”, które pod względem formalnym nawiązywały do dawnych prac, a według słów autora „treścią tego cyklu jest wyrażenie autentycznych, ludycznych zachowań, istniejących jeszcze w świecie, a przywołujących w wyobraźni dawne kultury i obyczaje”. „Radosna chwila”, podobnie jak rysunki, jest przepełniona nieskrępowanym erotyzmem, fascynacją ludzkim ciałem i naturą. W pracy rozpoznawalny jest charakterystyczny sposób przedstawiania postaci kobiecych o pełnych, zmultiplikowanych kształtach, a jednocześnie wpisuje się on w rozważania nad linią. Niezależnie od przyjętej konwencji styl malarski Dobkowskiego to obecnie jeden z najbardziej rozpoznawalnych. Z aktualnej perspektywy artysta uznawany jest za prekursora pop-artu w sztuce polskiej. Jego silnie graficzne kompozycje o kontrastowych kolorach i organicznych formach uplasowały go w gronie światowej klasy twórców lat 70. Stworzony przez niego język plastyczny współgrał z rewolucją obyczajową końca lat 60., czyli ruchem społecznym hipisów, który głosił idee zbliżenia się do natury poprzez uwolnienie od skomercjalizowanej cywilizacji. Celem sztuki kontrkultury tego czasu była pomoc w przezwyciężeniu skażenia cywilizacji i wyzwolenie człowieka z opresji pruderyjnej kultury. Owo zwycięstwo kontrkultury nad kulturą miało zachodzić poprzez wyzwolenie biologicznej energii, która czyni człowieka szczęśliwym jako część Uniwersum. Płynnie przenikające się, obłe formy, wyrazista kolorystyka, „pęczniejące” motywy biologiczne i stylizowana na secesyjną linia składały się na wyjątkowy styl artysty. Sam Dobkowski przyjmował pozycję zaangażowanego obserwatora, który czerpał inspiracje nie tylko z materiałów wizualnych: okładek i plakatów zachodnich zespołów rockowych, ale także z kultury intelektualnej i obyczajowej hipisów.
Malarz i grafik. W latach 1962-68 odbył studia w ASP w Warszawie na Wydziale Malarstwa w pracowniach prof. Juliusza Studnickiego i prof. Jana Cybisa. Był współzałożycielem (wraz z Jerzym Jurrym Zielińskim) grupy "Neo-Neo" (1967-1970). Ilustrator wierszy Guillaume'a Apollinaire'a "Zwierzyniec albo świta Orfeusza" (1963). W roku 1968 Dobkowski wziął udział w wystawie "Secesja-Secesja?" w Galerii Współczesnej w Warszawie, która wywołała wielkie zainteresowanie w mediach i wśród krytyków. Po sukcesie na tej wystawie jego obrazy znalazły się na prestiżowej prezentacji "Polskie malarstwo współczesne. Źródła i poszukiwania" w Paryżu. Wkrótce też Guggenheim Museum w Nowym Jorku zakupiło do swoich zbiorów jego płótno "Podwójna dziewczyna" (1968), pierwszy czerwono-zielony obraz Dobkowskiego. Cały cykl obrazów w takiej kolorystyce powstał rok później, namalowany w ujednoliconym formacie 200 x 150 cm. Na zielonych tłach pojawiały się w różnych sytuacjach czerwone sylwety męskich i kobiecych postaci, te ostatnie najczęściej o bujnych kształtach, karykaturalnie rozrośniętych. Kobiety o wielu piersiach o formach jabłek czy gruszek miały w sobie potężny ładunek erotyzmu i zmysłowości. Niektóre formy na obrazach Dobkowskiego przemieniały się płynnie w inne, pierś kobieca stawała się dorodnym jabłkiem, serce plemnikiem, a kręgosłup i żebra organiczną, wiotką strukturą. Zieleń sugerowała naturę, żywiołową witalność, życie. Obrazy te stały się punktem wyjścia do wielu działań przestrzennych i następnych serii obrazów. W okresie stanu wojennego uczestniczył w akcjach kultury niezależnej. W 1972 roku był stypendystą Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku. Laureat nagród, m.in.: Nagrody Krytyki im. Cypriana Kamila Norwida (1978); Nagrody im. Jana Cybisa (1994) za całokształt twórczości.
Description:
"Joyful moment", 1988
acrylic/canvas, 33 x 50 cm; signed and dated lower right: 'Jan Dobkowski 88', signed, dated and described on the reverse: 'Jan Dobkowski | „Radosna chwila” 88 | olej + acryl'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Praca Jana Dobkowskiego to apoteoza przyjemności. Wszystkie elementy obrazu mówią o odczuwaniu radości płynącej z ciała i zmysłowego odbioru świata. Zarówno mocna kolorystyka, jak i detale fantazyjnie układających się linii doskonale wpisują się w postawę artysty proklamującego otwarcie na drugiego człowieka, jego seksualność i związek z przyrodą. Obraz niesie w sobie duży ładunek pasji, spontaniczności i życia, które fascynowało artystę na każdym etapie twórczości.
Można zauważyć charakterystyczny dla Dobkowskiego sposób prowadzenia linii. Widoczne w centralnej części obrazu postacie oraz tło zostały szczelnie wypełnione równoległymi pociągnięciami pędzla, te w obrysie postaci są bardziej organiczne, natomiast pozostałe przecinają płótno po przekątnej, tworząc jakby gęsty deszcz linii. Najbardziej ornamentalnie przedstawione zostały włosy. Kosmyki układają się w spiralne formy o tęczowych odcieniach. Finezji jednej z fryzur dodają brokatowe, mieniące się punkty pomiędzy puklami. Postacie splatają się ze sobą i łączą kilkoma częściami ciała. Mają tę samą pępowinę, patrzą na siebie łapczywie, tak mocno, że siła tego spojrzenia została przedstawiona jako organiczne formy, które niemal fizycznie dosięgają drugiej osoby.
Obraz został namalowany z użyciem bardzo wyrazistych zestawień barwnych. Ciemne tło mocno kontrastuje z wibrującymi plamami różu, fioletu, bieli i odcieni błękitu. Drobne kolorystyczne akcenty są rozsiane na całej powierzchni płótna, co w połączeniu ze spiralnymi liniami tworzy wrażenie ruchu. Tytułowa radosna chwila to moment intymnej bliskości pomiędzy dwojgiem osób, które chłoną siebie wszystkimi zmysłami. Niewątpliwie wielką radość może dać też obcowanie z twórczością Jana Dobkowskiego, który jest wyznawcą nieskrępowanej wolności we wszystkich jej przejawach.
Praca pochodzi z 1988 roku, w którym to artysta odbył czteromiesięczną podróż do Ameryki Południowej i Afryki. Powstał wówczas także cykl rysunków: „Orgie i tańce rytualne”, które pod względem formalnym nawiązywały do dawnych prac, a według słów autora „treścią tego cyklu jest wyrażenie autentycznych, ludycznych zachowań, istniejących jeszcze w świecie, a przywołujących w wyobraźni dawne kultury i obyczaje”. „Radosna chwila”, podobnie jak rysunki, jest przepełniona nieskrępowanym erotyzmem, fascynacją ludzkim ciałem i naturą. W pracy rozpoznawalny jest charakterystyczny sposób przedstawiania postaci kobiecych o pełnych, zmultiplikowanych kształtach, a jednocześnie wpisuje się on w rozważania nad linią. Niezależnie od przyjętej konwencji styl malarski Dobkowskiego to obecnie jeden z najbardziej rozpoznawalnych. Z aktualnej perspektywy artysta uznawany jest za prekursora pop-artu w sztuce polskiej. Jego silnie graficzne kompozycje o kontrastowych kolorach i organicznych formach uplasowały go w gronie światowej klasy twórców lat 70. Stworzony przez niego język plastyczny współgrał z rewolucją obyczajową końca lat 60., czyli ruchem społecznym hipisów, który głosił idee zbliżenia się do natury poprzez uwolnienie od skomercjalizowanej cywilizacji. Celem sztuki kontrkultury tego czasu była pomoc w przezwyciężeniu skażenia cywilizacji i wyzwolenie człowieka z opresji pruderyjnej kultury. Owo zwycięstwo kontrkultury nad kulturą miało zachodzić poprzez wyzwolenie biologicznej energii, która czyni człowieka szczęśliwym jako część Uniwersum. Płynnie przenikające się, obłe formy, wyrazista kolorystyka, „pęczniejące” motywy biologiczne i stylizowana na secesyjną linia składały się na wyjątkowy styl artysty. Sam Dobkowski przyjmował pozycję zaangażowanego obserwatora, który czerpał inspiracje nie tylko z materiałów wizualnych: okładek i plakatów zachodnich zespołów rockowych, ale także z kultury intelektualnej i obyczajowej hipisów.
Malarz i grafik. W latach 1962-68 odbył studia w ASP w Warszawie na Wydziale Malarstwa w pracowniach prof. Juliusza Studnickiego i prof. Jana Cybisa. Był współzałożycielem (wraz z Jerzym Jurrym Zielińskim) grupy "Neo-Neo" (1967-1970). Ilustrator wierszy Guillaume'a Apollinaire'a "Zwierzyniec albo świta Orfeusza" (1963). W roku 1968 Dobkowski wziął udział w wystawie "Secesja-Secesja?" w Galerii Współczesnej w Warszawie, która wywołała wielkie zainteresowanie w mediach i wśród krytyków. Po sukcesie na tej wystawie jego obrazy znalazły się na prestiżowej prezentacji "Polskie malarstwo współczesne. Źródła i poszukiwania" w Paryżu. Wkrótce też Guggenheim Museum w Nowym Jorku zakupiło do swoich zbiorów jego płótno "Podwójna dziewczyna" (1968), pierwszy czerwono-zielony obraz Dobkowskiego. Cały cykl obrazów w takiej kolorystyce powstał rok później, namalowany w ujednoliconym formacie 200 x 150 cm. Na zielonych tłach pojawiały się w różnych sytuacjach czerwone sylwety męskich i kobiecych postaci, te ostatnie najczęściej o bujnych kształtach, karykaturalnie rozrośniętych. Kobiety o wielu piersiach o formach jabłek czy gruszek miały w sobie potężny ładunek erotyzmu i zmysłowości. Niektóre formy na obrazach Dobkowskiego przemieniały się płynnie w inne, pierś kobieca stawała się dorodnym jabłkiem, serce plemnikiem, a kręgosłup i żebra organiczną, wiotką strukturą. Zieleń sugerowała naturę, żywiołową witalność, życie. Obrazy te stały się punktem wyjścia do wielu działań przestrzennych i następnych serii obrazów. W okresie stanu wojennego uczestniczył w akcjach kultury niezależnej. W 1972 roku był stypendystą Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku. Laureat nagród, m.in.: Nagrody Krytyki im. Cypriana Kamila Norwida (1978); Nagrody im. Jana Cybisa (1994) za całokształt twórczości.
Description:
"Joyful moment", 1988
acrylic/canvas, 33 x 50 cm; signed and dated lower right: 'Jan Dobkowski 88', signed, dated and described on the reverse: 'Jan Dobkowski | „Radosna chwila” 88 | olej + acryl'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'Jan Dobkowski 88'