41
Henryk Kuna | Akt siedzącej kobiety, lata 20. XX w.
Estymacja:
42,000 zł - 60,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Art déco. Styl i epoka
Artysta
Henryk Kuna (1879 - 1945)
Wymiary
wys.: 40,5 cm
Kategoria
Opis
alabaster, wys.: 40,5 cm, sygnowany na lewym udzie: 'H. Kuna'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
"Pełna umiaru, subtelna, działająca nade wszystko pianissimami, przepojona delikatnym liryzmem sztuka Kuny wzbogaciła rzeźbę polską i tym samym rzeźbę światową o nowy ton.
Posągi Kuny zachwycają miękkością modelunku, płynnością i rytmicznością linii, spokojnym, zamkniętym w sobie konturem, pięknymi sylwetami (...) Niezapomniany jest delikatny wdzięk jego głów dziewczęcych o spuszczonych powiekach i nikłym, ledwie dostrzegalnym uśmiechu, niezapomniany urok postaci kobiecych...".
Mieczysław Wallis, Henryk Kuna, Warszawa 1959, s. nlb.
Henryk Kuna był jedną z najbarwniejszych postaci artystycznego świata międzywojnia. Syn rabina, uczeń jesziwy (czyli szkoły rabinackiej) w Ciechanowie, języka polskiego uczył się dopiero jako nastolatek. Około 1900 roku zamieszkał w Warszawie, gdzie rozpoczął naukę w pracowni Piusa Walońskiego. Później, dzięki pomocy Bolesława Biegasa, wyjechał na studia do Krakowa. W latach 1902-04 studiował u Konstantego Laszczki, dwukrotnie wyjeżdżał tez do Paryża (w 1910 roku pracował jako robotnik u kamieniarza). Tworzył w tym okresie prace w duchu Młodej Polski, nawiązujące stylistycznie do rzeźb Auguste'a Rodina i impresjonizmu, a później: Aristide Maillola. Kuna debiutował w 1904 roku w warszawskiej Zachęcie. W Warszawie wystawiał także w salonie Garlińskiego, w Instytucie Propagandy Sztuki. W 1912 roku na stałe osiadł w Warszawie. Od 1921 roku należał do stowarzyszenia Rytm i był jednym z głównych reprezentantów tego ugrupowania. Wraz z Rytmem wystawiał w kraju w latach 1922-32 oraz na zagranicznych pokazach sztuki polskiej. W 1931 roku wygrał głośny konkurs na pomnik Adama Mickiewicza dla Wilna. Dwa lata później artysta przedstawił drewniany model rzeźby ukazującej wieszcza na postumencie w formie słupu - Światowida. Niestety, ze względu na rozpętaną przez wileński tygodnik „Słowo” nagonkę, odstąpiono od realizacji tego, niewątpliwie jednego z najciekawszych w okresie międzywojnia, pomnika. W 1936 roku Kuna objął katedrę rzeźby na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Stefana Batorego w Wilnie. Jednocześnie pracował w Warszawie - jego pracownia mieściła się przy ul. Czackiego.
Description:
Sitting nude, lata 20. XX w.
alabaster, h.: 40.5 cm; signed on the leg: 'H. Kuna',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
"Pełna umiaru, subtelna, działająca nade wszystko pianissimami, przepojona delikatnym liryzmem sztuka Kuny wzbogaciła rzeźbę polską i tym samym rzeźbę światową o nowy ton.
Posągi Kuny zachwycają miękkością modelunku, płynnością i rytmicznością linii, spokojnym, zamkniętym w sobie konturem, pięknymi sylwetami (...) Niezapomniany jest delikatny wdzięk jego głów dziewczęcych o spuszczonych powiekach i nikłym, ledwie dostrzegalnym uśmiechu, niezapomniany urok postaci kobiecych...".
Mieczysław Wallis, Henryk Kuna, Warszawa 1959, s. nlb.
Henryk Kuna był jedną z najbarwniejszych postaci artystycznego świata międzywojnia. Syn rabina, uczeń jesziwy (czyli szkoły rabinackiej) w Ciechanowie, języka polskiego uczył się dopiero jako nastolatek. Około 1900 roku zamieszkał w Warszawie, gdzie rozpoczął naukę w pracowni Piusa Walońskiego. Później, dzięki pomocy Bolesława Biegasa, wyjechał na studia do Krakowa. W latach 1902-04 studiował u Konstantego Laszczki, dwukrotnie wyjeżdżał tez do Paryża (w 1910 roku pracował jako robotnik u kamieniarza). Tworzył w tym okresie prace w duchu Młodej Polski, nawiązujące stylistycznie do rzeźb Auguste'a Rodina i impresjonizmu, a później: Aristide Maillola. Kuna debiutował w 1904 roku w warszawskiej Zachęcie. W Warszawie wystawiał także w salonie Garlińskiego, w Instytucie Propagandy Sztuki. W 1912 roku na stałe osiadł w Warszawie. Od 1921 roku należał do stowarzyszenia Rytm i był jednym z głównych reprezentantów tego ugrupowania. Wraz z Rytmem wystawiał w kraju w latach 1922-32 oraz na zagranicznych pokazach sztuki polskiej. W 1931 roku wygrał głośny konkurs na pomnik Adama Mickiewicza dla Wilna. Dwa lata później artysta przedstawił drewniany model rzeźby ukazującej wieszcza na postumencie w formie słupu - Światowida. Niestety, ze względu na rozpętaną przez wileński tygodnik „Słowo” nagonkę, odstąpiono od realizacji tego, niewątpliwie jednego z najciekawszych w okresie międzywojnia, pomnika. W 1936 roku Kuna objął katedrę rzeźby na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Stefana Batorego w Wilnie. Jednocześnie pracował w Warszawie - jego pracownia mieściła się przy ul. Czackiego.
Description:
Sitting nude, lata 20. XX w.
alabaster, h.: 40.5 cm; signed on the leg: 'H. Kuna',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Stan zachowania
ubytek dwóch palców
Technika
alabaster
Sygnatura
sygnowany na lewym udzie: 'H. Kuna'
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0