168
Kasper Pochwalski | Zamyślona, 1935
Estymacja:
12,000 zł - 18,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie • Sesja II
Artysta
Kasper Pochwalski (1899 - 1971)
Wymiary
76 x 59 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 76 x 59 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'Kasper Pochwalski | 1935', na odwrociu papierowa nalepka wystawowa Centralnego Biura Wystaw Artystycznych w Krakowie, inna fragmentarycznie zachowana, papierowa nalepka wystawowa, ołówkowy opis oraz trudno czytelny stempel, na krośnie malarskim nalepka aukcyjna oraz nalepka z opisem
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Kasper Pochwalski w latach 1917-22 studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Józefa Mehoffera. W roku ukończenia studiów na tamtejszej uczelni otrzymał stypendium „francuskie” na roczny pobyt w Paryżu. Uczęszczał do Akademii Ranson, gdzie miał okazję studiować pod kierunkiem wybitnego artysty, jednego ze współzałożycieli nabistów, Maurice’a Denisa. Po powrocie do kraju brał udział w wystawach stowarzyszenia „Sztuka” oraz w wielu innych, m. in. w dorocznych Salonach Krakowa, Warszawy (Zachęty, IPS). Należał również do zrzeszenia „Zwornik”, którego wraz z bratem Stanisławem i Emilem Krchą był członkiem założycielem.
Był on w pewnej mierze kontynuatorem młodopolskiego modernizmu, stanowiąc równocześnie silną, zamkniętą w sobie indywidualność twórczą. Kasper Pochwalski odznaczał się wielkim talentem, był biegłym rysownikiem i bardzo wszechstronnym malarzem. Malował portrety, pejzaże, martwe natury, kwiaty, obrazy ołtarzowe. Projektował polichromie do kościołów i witraże. Tworzył także wiele kompozycji symbolicznych, pełnych fantazji, w których powtarzały się tytuły: „Spowiedzi”, „Wozów cygańskich”, „Przeprowadzki artysty”, „Miłości na dachu”.
Obraz „Zamyślona” malowany z dekoracyjnym zmysłem jest równocześnie udanym studium psychologicznym i zapowiedzią późniejszego, fantastycznego stylu artysty. Pochwalski kojarzony jest przede wszystkim z barwnymi kompozycjami wypełnionymi postaciami obwiedzionymi płynnym konturem i odznaczającymi się specyficzną, na poły bajkową atmosferą. Artysta oprócz aspektów formalnych wydobywał ze swoich modeli głęboko ukrytą warstwę psychologiczną. Wszystkim jego wizerunkom portretowym towarzyszą silne i prawdziwe emocje. Tu jednak poznajemy go również jako realistę, zdolnego portrecistę, celnie opisującego wygląd i psychikę modela.
Był bratankiem znanego portrecisty Kazimierza Pochwalskiego. W latach 1917-1922 kształcił się w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u Józefa Mehoffera, który uważał go za swego najzdolniejszego ucznia. Równocześnie studiował historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Po uzyskaniu stypendium rządu francuskiego, przez rok kształcił się u Maurice'a Denisa w Académie Ranson w Paryżu. Wystawiał w TPSP w Krakowie, Lwowie i Poznaniu, w Zachęcie i IPS-ie w Warszawie. Ponadto brał udział w wystawach ugrupowań "Sztuka" (od 1924), "Jednoróg" i "Zwornik". W 1925 roku odbyła się jego indywidualna wystawa w krakowskim TPSP, a w 1927 także w Grudziądzu i Bydgoszczy. Malował pejzaże, widoki architektoniczne, portrety, martwe natury, rzadziej sceny rodzajowe. Uprawiał też malarstwo ścienne, dekorując głównie kościoły diecezji krakowskiej (m.in. w Ciężkowicach, Ratoszynie, Myszkowie).
Description:
Thoughtful, 1935
oil/canvas, 76 x 59 cm; signed and dated lower right: 'Kasper Pochwalski | 1935', on the reverse a paper, exhibition label of Centralne Biuro Wystaw Artystycznych in Cracow, another partially preserved label, a paper exhibition label, pencil description and hardly legible stamp, on the stretcher an auction label and a label with a description,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Kasper Pochwalski w latach 1917-22 studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Józefa Mehoffera. W roku ukończenia studiów na tamtejszej uczelni otrzymał stypendium „francuskie” na roczny pobyt w Paryżu. Uczęszczał do Akademii Ranson, gdzie miał okazję studiować pod kierunkiem wybitnego artysty, jednego ze współzałożycieli nabistów, Maurice’a Denisa. Po powrocie do kraju brał udział w wystawach stowarzyszenia „Sztuka” oraz w wielu innych, m. in. w dorocznych Salonach Krakowa, Warszawy (Zachęty, IPS). Należał również do zrzeszenia „Zwornik”, którego wraz z bratem Stanisławem i Emilem Krchą był członkiem założycielem.
Był on w pewnej mierze kontynuatorem młodopolskiego modernizmu, stanowiąc równocześnie silną, zamkniętą w sobie indywidualność twórczą. Kasper Pochwalski odznaczał się wielkim talentem, był biegłym rysownikiem i bardzo wszechstronnym malarzem. Malował portrety, pejzaże, martwe natury, kwiaty, obrazy ołtarzowe. Projektował polichromie do kościołów i witraże. Tworzył także wiele kompozycji symbolicznych, pełnych fantazji, w których powtarzały się tytuły: „Spowiedzi”, „Wozów cygańskich”, „Przeprowadzki artysty”, „Miłości na dachu”.
Obraz „Zamyślona” malowany z dekoracyjnym zmysłem jest równocześnie udanym studium psychologicznym i zapowiedzią późniejszego, fantastycznego stylu artysty. Pochwalski kojarzony jest przede wszystkim z barwnymi kompozycjami wypełnionymi postaciami obwiedzionymi płynnym konturem i odznaczającymi się specyficzną, na poły bajkową atmosferą. Artysta oprócz aspektów formalnych wydobywał ze swoich modeli głęboko ukrytą warstwę psychologiczną. Wszystkim jego wizerunkom portretowym towarzyszą silne i prawdziwe emocje. Tu jednak poznajemy go również jako realistę, zdolnego portrecistę, celnie opisującego wygląd i psychikę modela.
Był bratankiem znanego portrecisty Kazimierza Pochwalskiego. W latach 1917-1922 kształcił się w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u Józefa Mehoffera, który uważał go za swego najzdolniejszego ucznia. Równocześnie studiował historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Po uzyskaniu stypendium rządu francuskiego, przez rok kształcił się u Maurice'a Denisa w Académie Ranson w Paryżu. Wystawiał w TPSP w Krakowie, Lwowie i Poznaniu, w Zachęcie i IPS-ie w Warszawie. Ponadto brał udział w wystawach ugrupowań "Sztuka" (od 1924), "Jednoróg" i "Zwornik". W 1925 roku odbyła się jego indywidualna wystawa w krakowskim TPSP, a w 1927 także w Grudziądzu i Bydgoszczy. Malował pejzaże, widoki architektoniczne, portrety, martwe natury, rzadziej sceny rodzajowe. Uprawiał też malarstwo ścienne, dekorując głównie kościoły diecezji krakowskiej (m.in. w Ciężkowicach, Ratoszynie, Myszkowie).
Description:
Thoughtful, 1935
oil/canvas, 76 x 59 cm; signed and dated lower right: 'Kasper Pochwalski | 1935', on the reverse a paper, exhibition label of Centralne Biuro Wystaw Artystycznych in Cracow, another partially preserved label, a paper exhibition label, pencil description and hardly legible stamp, on the stretcher an auction label and a label with a description,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'Kasper Pochwalski | 1935'
Wystawiany
Centralne Biuro Wystaw Artystycznych, Kraków, po 1950