Powrót do DESA.PL
167 of Liczba obiektów: 93
167
Emile Eisman-Semenowsky | Rzymska kapłanka
Estymacja:
26,000 zł - 35,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie • Sesja II
Wymiary
57 x 38 cm
Opis
olej/płótno, 57 x 38 cm, sygnowany i opisany p.d.: 'EISMAN-SEMENOWSKY | PARIS.', na krośnie malarskim oraz na ramie trudno czytelne, papierowe nalepki

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Od lat 40. do lat 60. XIX wieku, kiedy dorastało i kształciło swój warsztat wielu malarzy „klasyków”, kontynuowano intensywne wykopaliska i prace badawcze oraz rozważania nad znaczeniem cywilizacji antycznej dla kultury europejskiej. W tym czasie malarze i podróżnicy zaczęli regularnie odwiedzać Grecję i Włochy, skupiając tym samym uwagę publiczną na nowych odkryciach archeologicznych. Intensywność badań i dyskusji nad światem antycznym zbiegła się więc w czasie z rozwojem i popularyzacją klasycznej tematyki w malarstwie akademickim w drugiej połowie XIX stulecia, zapewniając dziełom podbudowę ideową i kontekst dla malarstwa.

Największy rozgłos Émilowi Semenowsky’emu, artyście o niejasnej biografii, przyniosły wizerunki kobiece, malowane naturalistycznie, z drobiazgowo opracowanymi szczegółami na tle bogatych wnętrz, orientalnej architektury lub antycznych ruin. Semenowsky umiejętnie oddawał strukturę materii, kwiaty, klejnoty i detale architektoniczne. Jego obrazy cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród handlarzy i kolekcjonerów, szczególnie tych zza oceanu. Malarstwo Semenowsky’ego nawiązuje do twórczości takich artystów – akademików jak Anselm Feuerbach, Théodeore Chassériau czy brytyjskich malarzy zwanych „marble painters”: Lawrence Alma-Tadema, Frederick Leighton i Albert Joseph Moore. Dla wszystkich europejskich „marble painters” motywy antyczne, rzadziej orientalne, stanowiły okazję do malowania idylli i sielanek, których bohaterowie przedstawieni byli w dyskretnych scenach odpoczynku, spotkań i rozstań, przesyconych ponadczasowym pięknem oraz mniej lub bardziej widocznym erotyzmem.

Była to jednak wizja antyku pozbawiona jakiegokolwiek kontekstu moralnego – malarstwo skupiające się wyłącznie na formie. Taki właśnie charakter ma obraz „Rzymska kapłanka”. Antyczny temat jest w zasadzie nieczytelny i niezrozumiały, ale też zupełnie nieistotny. Świat antycznych obrzędów, do którego odwołuje się temat obrazu, stanowi dla artysty jedynie pretekst do projekcji świata antycznego. Starożytny motyw komunikuje jedynie drobiazgowo oddany, antyczny fryz znajdujący się za przedstawioną na pierwszym planie kobietą, z uniesionymi ponad głowę rękoma, odzianą w szaty udrapowane „à la grecque”. Zmysłowy charakter obrazu potęgowany jest znajdującymi się ponad głową kobiety różami.

Description:
Roman priestess
oil/canvas, 57 x 38 cm; signed and inscribed lower right: 'EISMAN-SEMENOWSKY | PARIS.', on the stretcher and on the frame hardly legible, paper labels,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i opisany p.d.: 'EISMAN-SEMENOWSKY | PARIS.'