157
Włodzimierz Nałęcz | "W Fiordach Norwegii'", 1923
Estymacja:
7,000 zł - 10,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie • Sesja II
Artysta
Włodzimierz Nałęcz (1865 - 1946)
Wymiary
35 x 51,5 cm
Kategoria
Opis
olej/tektura, 35 x 51,5 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'Włodzimierz Nałęcz 1923', opisany nieczytelnie na odwrociu, papierowa nalepka wystawowa Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
W latach 1885-93 Włodzimierz Nałęcz studiował w petersburskiej Akademii Sztuk Pięknych. Już w owym czasie, jak także i nieco później, odbywał liczne podróże. Kierunkiem jego wędrówek stała się głównie Europa Północna. Malarz odwiedzał m. in. Belgię, Szwecję czy Norwegię. Wydaje się, że to właśnie Skandynawia i piękno tamtejszej przyrody wywarły wówczas na młodego artystę bardzo silny wpływ. Pejzaże norweskie Nałęcza, a pośród nich przede wszystkim krajobrazy ukazujące norweskie fiordy zaczęły pojawiać się na wystawach warszawskiej Zachęty już od roku 1893. Jak widać, tematyka ta inspirowała artystę jeszcze i w późniejszym okresie, czego dobrym przykładem jest ów pejzaż powstały na początku lat 20. XX stulecia. Jest on ponadto wyrazem dużego zainteresowania Nałęcza przestrzenią wodną, co w kontekście jego znanego oeuvre nie może dziwić. W roku 1909 udał się on w podróż Wisłą do Gdańska, aby zapoznać się z polskim Wybrzeżem. Po tym właśnie wyjeździe rozpoczyna się okres wielkiej fascynacji owym regionem. Twórca stał się nie tylko znanym ilustratorem Morza Bałtyckiego, ale również popularyzatorem wiedzy o nim. W swojej publikacji zatytułowanej „Moje wędrówki artystyczne” pisał w następujący sposób: „Powrotną drogę do Gdańska, odbyliśmy morzem, dziwnie tajemniczem i pociągającem w ciemnościach nocy” (Włodzimierz Nałęcz, Moje wędrówki artystyczne, Warszawa 1914, s. 90).
W latach 1885-93 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu u Pawła Pietrowicza Czistiakowa i Walerija Jakobiego, specjalizując się w malarstwie pejzażowym w pracowniach Iwana Ajwazowskiego i Lwa Lagorio. Następnie odbywał podróże stypendialne do Belgii, Szwecji, Norwegii i Anglii. Studiował również przez krótki czas w Düsseldorfie. Mieszkał w Paryżu, a od 1906 roku w Warszawie. W 1909 popłynął statkiem wzdłuż Wisły aż do Gdańska, by poznać wybrzeże Bałtyku. Od tego momentu poświecił swą twórczość oraz działalność społeczną szerzeniu wiedzy o polskim morzu i rejonie Pomorza. W 1920 roku zakupił posiadłość koło latarni morskiej w Rozewiu, gdzie wybudował willę i pracownię. Był przede wszystkim pejzażystą. Pociągały go szczególnie widoki gór i morza. Na początku drugiej dekady XX stulecia przebywał wielokrotnie na plenerach malarskich w Kazimierzu Dolnym nad Wisłą.
Description:
"Norwegian Fjords", 1923
oil/paperboard, 35 x 51.5 cm; signed and dated lower right: 'Wlodzimierz Nalecz 1923', described illegible on the reverse, a paper, exhibition label of The Society for the Encouragement of Fine Arts in Warsaw,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
W latach 1885-93 Włodzimierz Nałęcz studiował w petersburskiej Akademii Sztuk Pięknych. Już w owym czasie, jak także i nieco później, odbywał liczne podróże. Kierunkiem jego wędrówek stała się głównie Europa Północna. Malarz odwiedzał m. in. Belgię, Szwecję czy Norwegię. Wydaje się, że to właśnie Skandynawia i piękno tamtejszej przyrody wywarły wówczas na młodego artystę bardzo silny wpływ. Pejzaże norweskie Nałęcza, a pośród nich przede wszystkim krajobrazy ukazujące norweskie fiordy zaczęły pojawiać się na wystawach warszawskiej Zachęty już od roku 1893. Jak widać, tematyka ta inspirowała artystę jeszcze i w późniejszym okresie, czego dobrym przykładem jest ów pejzaż powstały na początku lat 20. XX stulecia. Jest on ponadto wyrazem dużego zainteresowania Nałęcza przestrzenią wodną, co w kontekście jego znanego oeuvre nie może dziwić. W roku 1909 udał się on w podróż Wisłą do Gdańska, aby zapoznać się z polskim Wybrzeżem. Po tym właśnie wyjeździe rozpoczyna się okres wielkiej fascynacji owym regionem. Twórca stał się nie tylko znanym ilustratorem Morza Bałtyckiego, ale również popularyzatorem wiedzy o nim. W swojej publikacji zatytułowanej „Moje wędrówki artystyczne” pisał w następujący sposób: „Powrotną drogę do Gdańska, odbyliśmy morzem, dziwnie tajemniczem i pociągającem w ciemnościach nocy” (Włodzimierz Nałęcz, Moje wędrówki artystyczne, Warszawa 1914, s. 90).
W latach 1885-93 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu u Pawła Pietrowicza Czistiakowa i Walerija Jakobiego, specjalizując się w malarstwie pejzażowym w pracowniach Iwana Ajwazowskiego i Lwa Lagorio. Następnie odbywał podróże stypendialne do Belgii, Szwecji, Norwegii i Anglii. Studiował również przez krótki czas w Düsseldorfie. Mieszkał w Paryżu, a od 1906 roku w Warszawie. W 1909 popłynął statkiem wzdłuż Wisły aż do Gdańska, by poznać wybrzeże Bałtyku. Od tego momentu poświecił swą twórczość oraz działalność społeczną szerzeniu wiedzy o polskim morzu i rejonie Pomorza. W 1920 roku zakupił posiadłość koło latarni morskiej w Rozewiu, gdzie wybudował willę i pracownię. Był przede wszystkim pejzażystą. Pociągały go szczególnie widoki gór i morza. Na początku drugiej dekady XX stulecia przebywał wielokrotnie na plenerach malarskich w Kazimierzu Dolnym nad Wisłą.
Description:
"Norwegian Fjords", 1923
oil/paperboard, 35 x 51.5 cm; signed and dated lower right: 'Wlodzimierz Nalecz 1923', described illegible on the reverse, a paper, exhibition label of The Society for the Encouragement of Fine Arts in Warsaw,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/tektura
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'Włodzimierz Nałęcz 1923'
Wystawiany
Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Warszawa, 1923