119
Roman Kazimierz Kochanowski | Jesienny las
Estymacja:
10,000 zł - 15,000 zł
Sprzedane
10,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie • Sesja II
Wymiary
10 x 17 cm
Kategoria
Opis
olej/deska, 10 x 17 cm, sygnowany p.d.: 'R. Kochanowski', na odwrociu na narożnikach oprawy opisany nieczytelnie, prawdopodobnie w języku niemieckim, papierowa nalepka aukcyjna
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Szukając artysty, który w swej twórczości podejmował zagadnienie rodzimego, polskiego pejzażu, łącząc go w sposób wybitny z postacią ludzką, wskazać należałoby zapewne na Romana Kazimierza Kochanowskiego. Malarz w swoich przedstawieniach dochodzi bowiem do niesamowitej harmonii, zespajając człowieka z otaczającym go krajobrazem. Mamy tu do czynienia z prawdziwą symbiozą, współgraniem tych dwóch światów, natury i ludzi. Kochanowski był przede wszystkim mistrzem małych formatów. Jego kompozycje przechodzą około roku 1900 transformację. Od późnych XIX-wiecznych, drobiazgowych przedstawień kieruje się on w stronę malarstwa syntetycznego, wykorzystującego efekty fakturalne uzyskane za pomocą impastów. Prezentowany pejzaż to znakomite studium przyrody. Nie ma tu już zbyt wielu detali, malarz kreuje nieco odrealniony, oniryczny świat, w którym główną rolę odgrywa nastrój. Ten psychologiczny krajobraz prezentuje wnętrze samego twórcy. Pomimo daleko posuniętej syntezy nadal widoczna jest tutaj postać ludzka. Drobna, prawie niewidoczna sylwetka człowieka zatopiona została w feerii jesiennych barw: żółcieni, brązów i pomarańczy. Być może to sportretowany rybak zasiadający nad brzegiem rzeki.
Naukę rysunku zaczynał w Krakowie u Maksymiliana Cercha. W latach 1873/74 i 1874/75 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Władysława Łuszczkiewicza i Henryka Grabińskiego. W 1875 roku wyjechał do Wiednia, gdzie uczył się w akademii u Christiana Grieppenkerla, później na wydziale pejzażowym u Eduarda Lichtenfelsa. Debiutował na wystawie w krakowskim TPSP w sezonie 1877/78. Na wiosnę 1881 roku przeniósł się na stałe do Monachium. Swoje prace prezentował na wystawach w Düsseldorfie, Monachium, Wiedniu, Berlinie i Saltzburgu. W 1891 otrzymał na międzynarodowej wystawie w Londynie dyplom honorowy II klasy. W 1896 roku brał udział w malowaniu panoramy "Tatry'. Był niezrównanym pejzażystą, oddającym w niewielkich formatach liryzm i nastrój motywów otaczającej go natury; jego krajobrazy o tematyce polskiej cieszyły się wielkim uznaniem wśród krytyków i kolekcjonerów.
Description:
Autumn forest
oil/panel, 10 x 17 cm; signed lower right: 'R. Kochanowski', described illegible on the frame, probably in German, a paper, auction label,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Szukając artysty, który w swej twórczości podejmował zagadnienie rodzimego, polskiego pejzażu, łącząc go w sposób wybitny z postacią ludzką, wskazać należałoby zapewne na Romana Kazimierza Kochanowskiego. Malarz w swoich przedstawieniach dochodzi bowiem do niesamowitej harmonii, zespajając człowieka z otaczającym go krajobrazem. Mamy tu do czynienia z prawdziwą symbiozą, współgraniem tych dwóch światów, natury i ludzi. Kochanowski był przede wszystkim mistrzem małych formatów. Jego kompozycje przechodzą około roku 1900 transformację. Od późnych XIX-wiecznych, drobiazgowych przedstawień kieruje się on w stronę malarstwa syntetycznego, wykorzystującego efekty fakturalne uzyskane za pomocą impastów. Prezentowany pejzaż to znakomite studium przyrody. Nie ma tu już zbyt wielu detali, malarz kreuje nieco odrealniony, oniryczny świat, w którym główną rolę odgrywa nastrój. Ten psychologiczny krajobraz prezentuje wnętrze samego twórcy. Pomimo daleko posuniętej syntezy nadal widoczna jest tutaj postać ludzka. Drobna, prawie niewidoczna sylwetka człowieka zatopiona została w feerii jesiennych barw: żółcieni, brązów i pomarańczy. Być może to sportretowany rybak zasiadający nad brzegiem rzeki.
Naukę rysunku zaczynał w Krakowie u Maksymiliana Cercha. W latach 1873/74 i 1874/75 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Władysława Łuszczkiewicza i Henryka Grabińskiego. W 1875 roku wyjechał do Wiednia, gdzie uczył się w akademii u Christiana Grieppenkerla, później na wydziale pejzażowym u Eduarda Lichtenfelsa. Debiutował na wystawie w krakowskim TPSP w sezonie 1877/78. Na wiosnę 1881 roku przeniósł się na stałe do Monachium. Swoje prace prezentował na wystawach w Düsseldorfie, Monachium, Wiedniu, Berlinie i Saltzburgu. W 1891 otrzymał na międzynarodowej wystawie w Londynie dyplom honorowy II klasy. W 1896 roku brał udział w malowaniu panoramy "Tatry'. Był niezrównanym pejzażystą, oddającym w niewielkich formatach liryzm i nastrój motywów otaczającej go natury; jego krajobrazy o tematyce polskiej cieszyły się wielkim uznaniem wśród krytyków i kolekcjonerów.
Description:
Autumn forest
oil/panel, 10 x 17 cm; signed lower right: 'R. Kochanowski', described illegible on the frame, probably in German, a paper, auction label,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/deska
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'R. Kochanowski'
Proweniencja
dom aukcyjny Agra-Art, Warszawa, czerwiec 2005; kolekcja prywatna, Warszawa