Powrót do DESA.PL
34 of Liczba obiektów: 54
34
Włodzimierz Terlikowski | Obóz cygański, około 1921
Estymacja:
45,000 zł - 60,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie • Sesja I
Wymiary
46 x 55 cm
Opis
olej/płótno, 46 x 55 cm, sygnowany i datowany p.d.: '21 (?) | W. Terlikowski',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Włodzimierz Terlikowski to artysta powszechnie znany szerszemu gronu odbiorców. Jego biografia wciąż pozostaje jednak dla nas historią enigmatyczną, pełną luk i niedopowiedzeń. Urodzony w Poraju twórca już od najmłodszych lat był niespokojnym duchem. Co raz wyprawiał się z rodzinnego domu na bliższe lub dalsze eskapady. Życie wędrowca prowadził praktycznie do samego końca, a pasja do podróżowania zdeterminowała jego artystyczne oeuvre. Pośród skrawków informacji, tu i ówdzie pojawiają się wzmianki o jego egzotycznych wyprawach. Czy można im wierzyć? Badacze do dziś nie są zgodni w tej materii. Opowiadając o Terlikowskim jednym tchem wymienia się oprócz krajów europejskich chociażby Chiny, Indie, Singapur, Australię, Nową Zelandię, a nawet Meksyk. Biografista malarza, Bennard Bloch Perlman, sytuuje około roku 1898 początek jego podróży – swoistego Grand Tour, które miało trwać niemalże siedem lat. Trudno dziś jednoznacznie stwierdzić, co w tej opowieści jest prawdą, a co tylko wytworem bujnej fantazji samego artysty, który jak wiemy stworzył w Paryżu swoją własną legendę i osobliwy mit obieżyświata.

Bez względu na to, jakie zakątki globu odwiedził Terlikowski, nie można odmówić miana globtrotera. Malarz przemieszczał się z miejsca na miejsce i łapczywie chłonął otaczającą go rzeczywistość. Ze względu na wykorzystywaną przez niego impastową technikę, zachowywał zapewne owe zaobserwowane kadry, po to, aby przenieść je na płótna w zaciszu swojej pracowni. Na wielu z nich pojawiają się przedstawienia wędrownych taborów cygańskich. Sam Terlikowski zapewne utożsamiał się z tym koczowniczym ludem – wolnym, niezależnym i samowystarczalnym. Nie raz ukazywał skoncentrowane jeden obok drugiego charakterystyczne, zielone wagony i nakryte płachtą materiału wozy. Te nastrojowe pejzaże, wyludnione i jakby zupełnie opuszczone przez człowieka znakomicie oddają pełną spokoju sztukę malarza. Tak pisał o Terlikowski wspomniany już wyżej Perlman: „Mistrz wielce spokojnej i mądrej sztuki porzuca pędzel dla szpachli. Potrzebuje pracować szybciej. Kończy swoje prace, stojąc przed przedmiotem, bez uprzedzeń, dając siebie w pełni, silnie, intensywnie; tłumaczy swoją wizję bezpośrednio, pracuje tak, jak płynie rzeka” (Bennard Bloch Perlman, Wladimir De Terlikowski: His Life And Art, Ashville 1998, s. 51).
Na formację artysty wpłynęły liczne podróże, m.in. do Anglii, Hiszpanii, Francji i Włoszech, lecz także do Indii, Australii, Nowej Zelandii czy północnej Afryki. Kształcił się w Monachium i paryskiej Szkole Sztuk Pięknych u Jean-Paula Laurensa. W 1911 roku zamieszkał na stałe w Paryżu, stając się ważną postacią w życiu polskiej kolonii artystycznej nad Sekwaną. Prace artysty cieszyły się epoce znacznym powodzeniem. Eksponowano je na licznych wystawach indywidualnych, przede wszystkim w prestiżowej paryskiej Galerie Bernheim-Jeune, a także zbiorowych – we Francji, Włoszech, Belgii czy Polsce. Malarstwo Terlikowskiego charakteryzuje się silnymi, nasyconymi kolorami oraz grubą fakturą nakładaną szpachlą. Malował pejzaże, portrety i przeważające w jego dorobku martwe natury. Prace artysty znajdują się licznych kolekcjach publicznych we Francji.

Description:
Itinerant camp, circa 1921
oil/canvas, 46 x 55 cm; signed and dated lower right: '21 (?) | W. Terlikowski',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: '21 (?) | W. Terlikowski'
Proweniencja
DESA Unicum, czerwiec 2006; kolekcja prywatna, Polska