Powrót do DESA.PL
17 of Liczba obiektów: 54
17
Michał Gorstkin Wywiórski | Rybacy bretońscy, 1886
Estymacja:
90,000 zł - 120,000 zł
Sprzedane
75,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie • Sesja I
Wymiary
40 x 70 cm
Opis
olej/płótno (dublowane), 40 x 70 cm, sygnowany, datowany i opisany p.d.: 'M.G. Wywiórski | Monachium 86', na krośnie malarskim trudno czytelny stempel

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Prace o tematyce bretońskiej zajmują ważne miejsce we wczesnym dorobku Michała Gorstkina-Wywiórskiego. Ujęte w sposób realistyczny, w wystudiowanej, precyzyjnej technice, ukazują najczęściej zmagania mieszkańców nadmorskich wiosek z naturą. W rzeczywistości tematem prac malarza wydaje się często samo morze, kamieniste brzegi, wzburzone fale rozbijające się o skały, a z drugiej strony – spokój wymytych wodą zatok. „Rybacy bretońscy” to doskonały przykład ostatniego wariantu scen z Bretanii u Gorstkina-Wywiórskiego. Statyczną, horyzontalną kompozycję utrzymaną w ciepłej kolorystyce, zdominowanej przez brązy i szarości rozbija umieszczona centralnie postać rybaka. Artysta ujmuje go w sposób przydający mu godności, podkreślając atrybuty jego pracy – linę oraz wędkę służące do połowu.
Gorstkin-Wywiórski we wczesnym okresie twórczości należał do szkoły monachijskiej, a więc kręgu polskich artystów tworzących w Monachium i wypowiadających się w wywodzącym się z akademizmu a opartym o realizm języku artystycznym. Jego szerokie zainteresowania malarskie, od ulubionych tematów marynistycznych, poprzez malarstwo pejzażowe, za które otrzymał w monachijskim Glaspalast medal drugiej klasy za obraz „Z puszczy litewskiej” w 1894 roku, czy wreszcie prace o tematyce orientalnej czynią go twórcą niezwykle wszechstronnym. Inspiracją dla Gorstkina-Wywiórskiego były liczne podróże, podczas których studiował tematy swoich dzieł. Stąd, bywał na Polesiu, Litwie, niemieckiej wyspie Sylt, we Włoszech, Hiszpanii i na wybrzeżu Morza Bałtyckiego i Morza Północnego. Jedną z najważniejszych wypraw odbył w latach 1900-1901, kiedy to wyjechał do Egiptu ze swoim przyjacielem, Wojciechem Kossakiem. Jej rezultatem były szkice o tematyce orientalnej, będące podstawą do stworzenia monumentalnej panoramy „Bitwa pod piramidami”, do której Gorstkin-Wywiórski wykonał partie pejzażowe.

Michał Gorstkin-Wywiórski urodził się w 1861 roku w Warszawie w rodzinie polsko-rosyjskiej. Jego ojcem był oficer rosyjski Piotr Gorstkin. Przed rozpoczęciem kariery malarskiej studiował w latach 1881-82 chemię na politechnice w Rydze, gdzie uczestniczył w działaniach polskiego patriotycznego stowarzyszenia studenckiego Arkonia. Choroba, która przerwała jego studia i wymusiła powrót do kraju, spowodowała zmianę w karierze Gorstkina, który już od 1883 roku podjął się naukę w Akademii Monachijskiej w pracowniach Karla Rauppa i Nikolausa Gysisa. Jednocześnie artysta studiował malarstwo w prywatnych pracowniach Józefa Brandta i Alfreda Wierusza-Kowalskiego.
Studia artystyczne odbył w latach 1883-1887 w Monachium u Karla Rauppa i Nikolausa Gysisa oraz w pracowniach Józefa Brandta i Alfreda Wierusza-Kowalskiego. Od 1904 roku działał aktywnie w Poznaniu, gdzie był członkiem TPSP i Stowarzyszenia Artystów. Wystawiał w Poznaniu, Krakowie, Warszawie i we Lwowie, a także w Berlinie, Petersburgu, Monachium i Kijowie. Współpracował przy tworzeniu kilku panoram: z Julianem Fałatem, Wojciechem Kossakiem, Antonim Piotrowskim i Janem Stanisławskim przy realizacji "Berezyny"; z Janem Styką - przy malowaniu "Bema w Siedmiogrodzie"; z Wojciechem Kossakiem, Józefem Ryszkiewiczem i Zygmuntem Rozwadowskim - przy komponowaniu "Bitwy pod piramidami". Dominującym tematem w twórczości artysty były realistycznie traktowane pejzaże ze szczególnym uwzględnieniem efektów luministycznych.

Description:
Breton fishermen, 1886
oil/lined canvas, 40 x 70 cm; signed, dated and inscribed lower right: 'M.G. Wywiorski | Monachium 86', on the stretcher hard legible stamp,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno (dublowane)
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany p.d.: 'M.G. Wywiórski | Monachium 86'
Proweniencja
DESA Unicum, marzec 1998; kolekcja prywatna, Polska