12
Alfred Wierusz - Kowalski | Wesoła jazda, przed/lub 1903
Estymacja:
500,000 zł - 800,000 zł
Sprzedane
640,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie • Sesja I
Wymiary
80 x 106 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 80 x 106 cm, sygnowany p.d.: 'A Wierusz-Kowalski',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Obiekt importowany spoza terytorium UE na podstawie odprawy czasowej. Importowy podatek VAT w wysokości 8% kwoty wylicytowanej, będzie doliczony do ceny sprzedaży obiektu.
„(...) nigdy jeszcze krajobraz polski i chłop polski z taką swobodną pewnością i z taką ponętną brawurą nie był traktowany, jak na barwnych i porywających płótnach Alfreda Wierusz Kowalskiego”.
Cezary Jellenta, Galerya Ostatnich Dni. Wizerunki, Rozbiory, Pomysły, Kraków 1897, s. 291
Alfred Wierusz-Kowalski bezsprzecznie uznawany jest za jednego z najważniejszych przedstawicieli polskiej kolonii artystycznej w Monachium. Największą popularnością wśród publiczności i handlarzy obrazów cieszyły się jego kompozycje z motywem wilka, przedstawianego w nocnym, zimowym pejzażu, bądź watach napadających na konie i podróżnych w saniach, powtarzane w różnych wariantach i formatach. Częste w dorobku artystycznym Wierusza Kowalskiego były także sceny myśliwskie. Jego twórczość zdominowana była przez wariacje rodzajowych ujęć jazd, kuligów, sann, zaprzęgów, scen z wilkami, wyjazdów na polowania, przejazdów i wyjazdów konnych zaprzęgów, wozów, powozów lub furmanek. Najczęściej były to skrzące się w zimowym słońcu dynamiczne, żywiołowe i tętniące życiem kompozycje.
Chociaż w malarstwie artysty dominował zaśnieżony, zimowy pejzaż, to szczególnie po roku 1900, tworzył on również kompozycje utrzymane w żółciach, przepełnione suchym, letnim powietrzem, ożywione intensywnymi barwami strojów postaci i taki w charakterze jest prezentowany obraz. W centrum kompozycji dwie wiejski dziewczyny jadą zaprzęgniętym w galopującego konia powozem. W tle widoczna jest drugi powóz, którym większa grupa podąża za pierwszym pojazdem. Dynamika jazdy podkreślona została przez artystę tumanami kurzu wydobywającymi się spod kół oraz gestem kobiety na pierwszym planie która przytrzymuje dłońmi nakrycie głowy. Obraz uderza dynamiką przy jednoczesnym utrzymaniu dyscypliny formalnej. Dominują ciepłe ugry, żółcienie i brązy, a chmura szarego pyłu zakrywa dalszy plan z prawej strony.
Dzieło cechuje wręcz impresjonistyczna swoboda i dynamika pociągnięć pędzla oraz wyrazista faktura, wszystkie tak charakterystyczne dla późnego malarstwa Wierusza. Barwny nie tylko pod względem kolorytu, ale i malowniczego układu oraz narracyjności natury obraz emanuje rodzimą swojskością. Ciepłe kolory drzew i liści sugerują późnoletnią lub jesienną przejażdżkę. Również wydobywający się spod kół kurz i pył wzmacnia odczucie takiej porę roku, jak również brawurowość w uchwyceniu ruchu przez malarza. Gra świateł i cieni nadaje obrazowi żywość, którą podkreślają kolorowe chusty młodych kobiet. Cała kompozycja zdaje się być rozedrgana słońcem, która kładzie się smugami na leśnej drodze i prześwietla gęstą roślinność.
Wszystkie wymienione cechy formalne obrazu są charakterystyczne dla twórczości artysty z okresu po 1900 roku. Eliza Ptaszyńska, monografistka twórczości Wierusza-Kowalskiego odnotowuje, iż około 1900 roku, w momencie szczytowym europejskiego modernizmu i wkrótce po wybuchu pierwszych awangard, zmienia się dzieło artysty. Wierusz-Kowalski pracuje szybciej i nieco bardziej spontanicznie, sumarycznie przedstawia tło, stosuje impastowe rozwiązania fakturalne, posługuje się nerwowym duktem pędzla – jego malarstwo podlega osobliwie rozumianej syntezie. Wierusz- Kowalski, już na wczesnym etapie kariery, stworzył swoisty artystyczny ideał i jego drogą podążał do końca kariery. Widzów zachwycała precyzja detalu jego prac, żywiołowość i witalność́ scen, urokliwe efekty świetlne i soczysta kolorystyka odmalowanej polskiej przyrody.
Description:
Merry ride, przed/lub 1903
oil/canvas, 80 x 106 cm; signed lower right: 'A Wierusz-Kowalski',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Obiekt importowany spoza terytorium UE na podstawie odprawy czasowej. Importowy podatek VAT w wysokości 8% kwoty wylicytowanej, będzie doliczony do ceny sprzedaży obiektu.
„(...) nigdy jeszcze krajobraz polski i chłop polski z taką swobodną pewnością i z taką ponętną brawurą nie był traktowany, jak na barwnych i porywających płótnach Alfreda Wierusz Kowalskiego”.
Cezary Jellenta, Galerya Ostatnich Dni. Wizerunki, Rozbiory, Pomysły, Kraków 1897, s. 291
Alfred Wierusz-Kowalski bezsprzecznie uznawany jest za jednego z najważniejszych przedstawicieli polskiej kolonii artystycznej w Monachium. Największą popularnością wśród publiczności i handlarzy obrazów cieszyły się jego kompozycje z motywem wilka, przedstawianego w nocnym, zimowym pejzażu, bądź watach napadających na konie i podróżnych w saniach, powtarzane w różnych wariantach i formatach. Częste w dorobku artystycznym Wierusza Kowalskiego były także sceny myśliwskie. Jego twórczość zdominowana była przez wariacje rodzajowych ujęć jazd, kuligów, sann, zaprzęgów, scen z wilkami, wyjazdów na polowania, przejazdów i wyjazdów konnych zaprzęgów, wozów, powozów lub furmanek. Najczęściej były to skrzące się w zimowym słońcu dynamiczne, żywiołowe i tętniące życiem kompozycje.
Chociaż w malarstwie artysty dominował zaśnieżony, zimowy pejzaż, to szczególnie po roku 1900, tworzył on również kompozycje utrzymane w żółciach, przepełnione suchym, letnim powietrzem, ożywione intensywnymi barwami strojów postaci i taki w charakterze jest prezentowany obraz. W centrum kompozycji dwie wiejski dziewczyny jadą zaprzęgniętym w galopującego konia powozem. W tle widoczna jest drugi powóz, którym większa grupa podąża za pierwszym pojazdem. Dynamika jazdy podkreślona została przez artystę tumanami kurzu wydobywającymi się spod kół oraz gestem kobiety na pierwszym planie która przytrzymuje dłońmi nakrycie głowy. Obraz uderza dynamiką przy jednoczesnym utrzymaniu dyscypliny formalnej. Dominują ciepłe ugry, żółcienie i brązy, a chmura szarego pyłu zakrywa dalszy plan z prawej strony.
Dzieło cechuje wręcz impresjonistyczna swoboda i dynamika pociągnięć pędzla oraz wyrazista faktura, wszystkie tak charakterystyczne dla późnego malarstwa Wierusza. Barwny nie tylko pod względem kolorytu, ale i malowniczego układu oraz narracyjności natury obraz emanuje rodzimą swojskością. Ciepłe kolory drzew i liści sugerują późnoletnią lub jesienną przejażdżkę. Również wydobywający się spod kół kurz i pył wzmacnia odczucie takiej porę roku, jak również brawurowość w uchwyceniu ruchu przez malarza. Gra świateł i cieni nadaje obrazowi żywość, którą podkreślają kolorowe chusty młodych kobiet. Cała kompozycja zdaje się być rozedrgana słońcem, która kładzie się smugami na leśnej drodze i prześwietla gęstą roślinność.
Wszystkie wymienione cechy formalne obrazu są charakterystyczne dla twórczości artysty z okresu po 1900 roku. Eliza Ptaszyńska, monografistka twórczości Wierusza-Kowalskiego odnotowuje, iż około 1900 roku, w momencie szczytowym europejskiego modernizmu i wkrótce po wybuchu pierwszych awangard, zmienia się dzieło artysty. Wierusz-Kowalski pracuje szybciej i nieco bardziej spontanicznie, sumarycznie przedstawia tło, stosuje impastowe rozwiązania fakturalne, posługuje się nerwowym duktem pędzla – jego malarstwo podlega osobliwie rozumianej syntezie. Wierusz- Kowalski, już na wczesnym etapie kariery, stworzył swoisty artystyczny ideał i jego drogą podążał do końca kariery. Widzów zachwycała precyzja detalu jego prac, żywiołowość i witalność́ scen, urokliwe efekty świetlne i soczysta kolorystyka odmalowanej polskiej przyrody.
Description:
Merry ride, przed/lub 1903
oil/canvas, 80 x 106 cm; signed lower right: 'A Wierusz-Kowalski',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'A Wierusz-Kowalski'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Stany Zjednoczone