118
Julian Stańczak | "Fragmented Square", 1971
Estymacja:
150,000 zł - 250,000 zł
Sprzedane
150,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Abstrakcja Geometryczna i Op-Art
Artysta
Julian Stańczak (1928 - 2017)
Wymiary
92 x 92 cm
Kategoria
Opis
akryl/płótno, 92 x 92 cm, sygnowany i datowany na odwrociu: 'J Stanczak 71', sygnowany, datowany i opisany na blejtramie: 'JULIAN STAŃCZAK "FRAGMENTED SQUARE" 1971'
na odwrociu nalepka z opisem z The London Arts Group
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Skomplikowane technologicznie obrazy Juliana Stańczaka powstawały dzięki użyciu niezliczonych warstw kolorystycznych precyzyjnie nakładanych przez artystę na powierzchnię płótna. O sposobie ich powstawania pisała Elizabeth McClelland: „W latach 70. Stańczak wypracował metodę wariacji na podstawie siatki pokrywającej całą powierzchnię podłoża. Głównym tematem jego pracy było często samo światło. Powtarzane kwadraty siatki wzmacniają tonacje kolorystyczne w podobny sposób jak przęsła w witrażach wzmacniają strumienie światła. Porównanie ze sztuką witrażu jest szczególnie silne, kiedy siatka stworzona jest z jednego koloru, jak w przypadku ‘Chartres’ z 1980 roku, które odnosi się do doświadczenia przeżywanego wśród witraży [z katedry] w Chartres. Siatka ta rozprasza światło na obrazie do jego narożników. Budowanie światła w dziele przez Stańczaka opiera się nie tylko na świetlistości, ale też nieprzezroczystości i przezroczystości (…) Niektóre z obrazów lśnią się jak klejnoty, inne żarzą się, większość jednak wydaje się mieć oddalone, zewnętrzne źródło oświetlenia. (…)
Doświadczenie światła zmienia się, kiedy Stańczak stosuje siatkę z jednego koloru na drugim lub wyznacza kontur na jej kwadratach. Działając na samej powierzchni, jest w stanie zmienić [pozorne] źródło światła oraz prędkość, z jaką oko wędruje po kompozycji. Modyfikacje w sferze światła i siatki (…) tworzą amorficzne, gwiazdopodobne kształty, z których dzięki intensywnym kolorom wyłaniają się subtelnie formy geometryczne” (Elizabeth McClelland, „The Art of Julian Stańczak” [w]: Louis Zona; Elizabeth McClelland, Julian Stańczak. A Retrospective: 1948-1998, tłum. Anna Kowalska, Cleveland 1998, s. 46).
Polski malarz zamieszkały na stałe w Stanach Zjednoczonych, jeden z pionierów op-artu. W 1940 został wraz z całą rodziną aresztowany przez Sowietów i wywieziony na Syberię. Wskutek ciężkiej pracy i choroby utracił władzę w prawej ręce. Uciekł z rodziną ze Związku Radzieckiego do Afryki, gdzie zamieszkał w obozie dla uchodźców z Polski. Młodość spędził w Ugandzie gdzie pobierał pierwsze lekcje rysunku lewą ręką. Pierwszą wystawę swojej twórczości miał w Nairobi (Kenia). W 1949 wyemigrował z rodziną do Wielkiej Brytanii, gdzie rozpoczął studia na politechnice w Londynie a w 1950 przeniósł się do USA. Rozpoczął tam studia w Cleveland Art Institute, które ukończył w 1954. Następnie studiował w Yale, gdzie uzyskał tytuł Master of Art Sciences. W 1964 został profesorem malarstwa w Cleveland Art Institute w Cleveland w Ohio.
Description:
"Fragmented Square", 1971
acrylic/canvas, 92 x 92 cm; signed and dated on the reverse: 'J Stanczak 71' , signed, dated and described on the reverse: 'JULIAN STANCZAK "FRAGMENTED SQUARE" 1971'
The London Arts Group label on the reverse
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
na odwrociu nalepka z opisem z The London Arts Group
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Skomplikowane technologicznie obrazy Juliana Stańczaka powstawały dzięki użyciu niezliczonych warstw kolorystycznych precyzyjnie nakładanych przez artystę na powierzchnię płótna. O sposobie ich powstawania pisała Elizabeth McClelland: „W latach 70. Stańczak wypracował metodę wariacji na podstawie siatki pokrywającej całą powierzchnię podłoża. Głównym tematem jego pracy było często samo światło. Powtarzane kwadraty siatki wzmacniają tonacje kolorystyczne w podobny sposób jak przęsła w witrażach wzmacniają strumienie światła. Porównanie ze sztuką witrażu jest szczególnie silne, kiedy siatka stworzona jest z jednego koloru, jak w przypadku ‘Chartres’ z 1980 roku, które odnosi się do doświadczenia przeżywanego wśród witraży [z katedry] w Chartres. Siatka ta rozprasza światło na obrazie do jego narożników. Budowanie światła w dziele przez Stańczaka opiera się nie tylko na świetlistości, ale też nieprzezroczystości i przezroczystości (…) Niektóre z obrazów lśnią się jak klejnoty, inne żarzą się, większość jednak wydaje się mieć oddalone, zewnętrzne źródło oświetlenia. (…)
Doświadczenie światła zmienia się, kiedy Stańczak stosuje siatkę z jednego koloru na drugim lub wyznacza kontur na jej kwadratach. Działając na samej powierzchni, jest w stanie zmienić [pozorne] źródło światła oraz prędkość, z jaką oko wędruje po kompozycji. Modyfikacje w sferze światła i siatki (…) tworzą amorficzne, gwiazdopodobne kształty, z których dzięki intensywnym kolorom wyłaniają się subtelnie formy geometryczne” (Elizabeth McClelland, „The Art of Julian Stańczak” [w]: Louis Zona; Elizabeth McClelland, Julian Stańczak. A Retrospective: 1948-1998, tłum. Anna Kowalska, Cleveland 1998, s. 46).
Polski malarz zamieszkały na stałe w Stanach Zjednoczonych, jeden z pionierów op-artu. W 1940 został wraz z całą rodziną aresztowany przez Sowietów i wywieziony na Syberię. Wskutek ciężkiej pracy i choroby utracił władzę w prawej ręce. Uciekł z rodziną ze Związku Radzieckiego do Afryki, gdzie zamieszkał w obozie dla uchodźców z Polski. Młodość spędził w Ugandzie gdzie pobierał pierwsze lekcje rysunku lewą ręką. Pierwszą wystawę swojej twórczości miał w Nairobi (Kenia). W 1949 wyemigrował z rodziną do Wielkiej Brytanii, gdzie rozpoczął studia na politechnice w Londynie a w 1950 przeniósł się do USA. Rozpoczął tam studia w Cleveland Art Institute, które ukończył w 1954. Następnie studiował w Yale, gdzie uzyskał tytuł Master of Art Sciences. W 1964 został profesorem malarstwa w Cleveland Art Institute w Cleveland w Ohio.
Description:
"Fragmented Square", 1971
acrylic/canvas, 92 x 92 cm; signed and dated on the reverse: 'J Stanczak 71' , signed, dated and described on the reverse: 'JULIAN STANCZAK "FRAGMENTED SQUARE" 1971'
The London Arts Group label on the reverse
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'J Stanczak 71'
Proweniencja
Galeria Martha Jackson, Nowy Jork; Galeria London Arts, Detroit ; prywatna kolekcja, USA; Christie's, 2020; kolekcja instytucjonalna, Polska