39
Antoni Starowieyski (1973) | "Po burzy", 2018
Estymacja:
50,000 zł - 70,000 zł
Sprzedane
45,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Antoni Starowieyski (1973)
Wymiary
140 x 190 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 140 x 190 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'ANTONI STAROWIEYSKI | 140 x 190 CM | OLEJ PŁÓTNO | 2018 „PO BURZY”',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Antoni Starowieyski z powodzeniem uprawia bardzo ryzykowne malarstwo. Taka formuła bezlitośnie obnaża każdy potencjalny niedostatek warsztatu, kolorystyczną pomyłkę, kompozycyjny błąd”.
Agnieszka Szewczyk
„Nie wypowiadam się w malarstwie o tym, co można przeczytać w gazetach. Swe inspiracje do pracy czerpię z rzeczywistości, ale nie z tej, która istnieje w mediach, w telewizji”, mówił Antoni Starowieyski w wywiadzie do gazety „Rzeczpospolita” w 2016 (Robert Mazurek, Antoni Starowieyski: Mieszczanie teraz nie kupują obrazów, „Rzeczpospolita” 26.02.2016, https://www.rp.pl/Plus-Minus/302269991-Antoni-Starowieyski- Mieszczanie-teraz-nie-kupuja-obrazow.html). Przykładem do tej malarskiej deklaracji Antoniego Starowieyskiego jest prezentowany na aukcji obraz „Po burzy” z 2018. Jak możemy zobaczyć na płótnie autor, po raz kolejny w swojej twórczości przetwarza temat pejzażu. Co również charakterystyczne dla tego malarza, pejzażu nieoczywistego, skondensowanego i poddanego syntezie, a co za tym idzie, rozpoznawalnego dla praktyki artystycznej Starowieyskiego.
Na obrazie widzimy fragment ogrodzenia, za którym możemy dostrzec wyłaniający się budynek. Jest to na pozór zwykłe przedstawienie industrialnego otoczenia. To, co zadziwia, ale i zachwyca, w tym obrazie, to niesamowite zestawienie barw. Jasnozielony blaszany płot, górujący nad nim intensywnie żółty budynek i kontrastujące z nimi granatowe niebo. Całości wizji dopełnia świetnie oddane światło, które pojawia się po burzy. Umiejętność operowania światłem, dowodzi perfekcyjnych możliwości warsztatowych malarza. Starowieyski każdy swój obraz dopracowuje bardzo dokładnie. Wyrzuca dzieła, których ostatecznie nie zaakceptuje. Dlatego jego obrazy nie powstają w dużej liczbie.
Starowieyski odwołuje się w swojej twórczości do tradycji malarskiej, której nauczył się od swoich mistrzów Stefana Gierowskiego i Jarosława Modzelewskiego. Jednak nie przekazuje jej wprost, ale wykorzystuje ją do wykreowania własnych treści, w których eksponuje swoją wrażliwość pejzażysty i wypracowaną koncepcję estetyczną.
Studia na Wydziale Malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1992-97. Dyplom w pracowni malarstwa prof. Stefana Gierowskiego. Obecnie jest asystentem w pracowni rysunku prof. Tomasza Żołnierkiewicza w warszawskiej ASP. W latach 1998 - 2002 miał 4 wystawy indywidualne, brał udział w wystawach zbiorowych m.in.: 1999
- Konkurs Malarski im. Gepperta, BWA, Wrocław, 2000 - „Najgroźniejsze
pędzle”, malarstwo, Muzeum im. Dunikowskiego, Królikarnia, Warszawa, 2001
- „Człowiek”, Aula ASP Warszawa
Description:
"After the storm", 2018
oil/canvas, 140 x 190 cm; signed, dated and described on the reverse: 'ANTONI STAROWIEYSKI | 140 x 190 CM | OLEJ PLOTNO | 2018 R. „PO BURZY”', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Antoni Starowieyski z powodzeniem uprawia bardzo ryzykowne malarstwo. Taka formuła bezlitośnie obnaża każdy potencjalny niedostatek warsztatu, kolorystyczną pomyłkę, kompozycyjny błąd”.
Agnieszka Szewczyk
„Nie wypowiadam się w malarstwie o tym, co można przeczytać w gazetach. Swe inspiracje do pracy czerpię z rzeczywistości, ale nie z tej, która istnieje w mediach, w telewizji”, mówił Antoni Starowieyski w wywiadzie do gazety „Rzeczpospolita” w 2016 (Robert Mazurek, Antoni Starowieyski: Mieszczanie teraz nie kupują obrazów, „Rzeczpospolita” 26.02.2016, https://www.rp.pl/Plus-Minus/302269991-Antoni-Starowieyski- Mieszczanie-teraz-nie-kupuja-obrazow.html). Przykładem do tej malarskiej deklaracji Antoniego Starowieyskiego jest prezentowany na aukcji obraz „Po burzy” z 2018. Jak możemy zobaczyć na płótnie autor, po raz kolejny w swojej twórczości przetwarza temat pejzażu. Co również charakterystyczne dla tego malarza, pejzażu nieoczywistego, skondensowanego i poddanego syntezie, a co za tym idzie, rozpoznawalnego dla praktyki artystycznej Starowieyskiego.
Na obrazie widzimy fragment ogrodzenia, za którym możemy dostrzec wyłaniający się budynek. Jest to na pozór zwykłe przedstawienie industrialnego otoczenia. To, co zadziwia, ale i zachwyca, w tym obrazie, to niesamowite zestawienie barw. Jasnozielony blaszany płot, górujący nad nim intensywnie żółty budynek i kontrastujące z nimi granatowe niebo. Całości wizji dopełnia świetnie oddane światło, które pojawia się po burzy. Umiejętność operowania światłem, dowodzi perfekcyjnych możliwości warsztatowych malarza. Starowieyski każdy swój obraz dopracowuje bardzo dokładnie. Wyrzuca dzieła, których ostatecznie nie zaakceptuje. Dlatego jego obrazy nie powstają w dużej liczbie.
Starowieyski odwołuje się w swojej twórczości do tradycji malarskiej, której nauczył się od swoich mistrzów Stefana Gierowskiego i Jarosława Modzelewskiego. Jednak nie przekazuje jej wprost, ale wykorzystuje ją do wykreowania własnych treści, w których eksponuje swoją wrażliwość pejzażysty i wypracowaną koncepcję estetyczną.
Studia na Wydziale Malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1992-97. Dyplom w pracowni malarstwa prof. Stefana Gierowskiego. Obecnie jest asystentem w pracowni rysunku prof. Tomasza Żołnierkiewicza w warszawskiej ASP. W latach 1998 - 2002 miał 4 wystawy indywidualne, brał udział w wystawach zbiorowych m.in.: 1999
- Konkurs Malarski im. Gepperta, BWA, Wrocław, 2000 - „Najgroźniejsze
pędzle”, malarstwo, Muzeum im. Dunikowskiego, Królikarnia, Warszawa, 2001
- „Człowiek”, Aula ASP Warszawa
Description:
"After the storm", 2018
oil/canvas, 140 x 190 cm; signed, dated and described on the reverse: 'ANTONI STAROWIEYSKI | 140 x 190 CM | OLEJ PLOTNO | 2018 R. „PO BURZY”', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'ANTONI STAROWIEYSKI | 140 x 190 CM | OLEJ PŁÓTNO | 2018 „PO BURZY”'
Wystawiany
„Codziennie przechodząc...” , Galeria Promocyjna, Warszawa, 12.05-10.06.2018; „Anty-portret”, Galeria Górna BWA, Kielce, 9-30.03.2018;