Powrót do DESA.PL
38 of Liczba obiektów: 59
38
Zbigniew Rogalski (1974) | "London", 2014
Estymacja:
70,000 zł - 100,000 zł
Sprzedane
70,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Zbigniew Rogalski (1974)
Wymiary
120 x 180 cm
Opis
olej/płótno, 120 x 180 cm,

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Rogalski maluje w sposób tradycyjny, farbami olejnymi na płótnie. Za to nowocześnie posługuje się estetyką fotografii, wykadrowanych ujęć lub nakłada przenikające się warstwy jak w filmowym montażu. Robi to z wyczuciem, pozostawiając miejsce na tajemnicę, niedopowiedzenie. Jego prace są potwierdzeniem, że malarstwo figuratywne, o którego śmierci jeszcze niedawno krążyły całkiem donośne pogłoski, dobrze przyswoiło sobie doświadczenia konceptualizmu i lekcję nowych mediów”.
Ewa Gorządek

Obrazy Rogalskiego są realizacjami na granicy abstrakcji oraz realizmu, a jego malarstwo pełne jest odwołań do percepcji i fizjologii widzenia oraz odnosi się do gier z przestrzennymi złudzeniami. Zbigniew Rogalski jest artystą, który uprawia malarstwo figuratywne zainspirowane estetyka fotografii. Swoje kompozycje buduje na zasadzie wykadrowanych ujęć lub nakładania na siebie warstw, które przypominają montaż filmowy. Rogalski lubi pokazywać to, na co zazwyczaj nie zwraca się uwagi, a nawet przeszkadza w codziennym życiu – para na lustrze, zaburzenia widzenia, napis w windzie.
Jak opisuje twórczość artysty Izabela Kopania: „Rogalski jest malarzem sensu stricto, z podejrzliwością przygląda się własnemu warsztatowi i temu, co faktycznie widzi, patrząc na rzeczywistość. Nie filtruje i nie oczyszcza dostrzeganych obrazów, przenosi je na płótno ze wszystkimi zakłóceniami: zachodzącymi na siebie planami, cieniami, blikami światła. Jego prace odsłaniają to, co rejestruje oko, a umysł, unikając nadmiaru bodźców, natychmiast ukrywa (…)” (Izabela Kopania, Zbiór otwarty. Prace z Kolekcji II Galerii Arsenał w Białymstoku, Białystok 2012).
Prezentowana praca pochodzi z 2014 roku. Obrazy z tego cyklu artysta tytułował nazwami miast. Koncentrował się na doskonaleniu motywu wizualnego zaburzenia w obrazie. Umieszczone gdzieś pomiędzy abstrakcją a cyfrowymi zniekształceniami, obrazy łączą cechy malarza hiperrealisty z pozornie nieuporządkowaną, nieskrępowaną wyobraźnią. Skomponowane ze sobą rozproszone zakrzywienia, jako abstrakcyjne formy zaprzeczają umownym zasadom perspektywy. Obrazy zostały namalowane tak, by wyglądały na „wycięte” w płótnie niczym w kartce papieru. Spod „nacięć” przenika gra cieni i świateł, budująca powierzchnię płótna. Litery zarysowano oszczędnie, kilkoma prostymi liniami. Taki sposób konstruowania obrazu powraca w twórczości Rogalskiego – artysta w swoich malarskich eksperymentach eksploruje, jaki efekt daje rozszczepianie obrazu, nawarstwianie wizerunków i ich odbić, wykorzystując do tego celu motywy, takie jak błysk flesza, płomienie trawiące arkusz papieru czy światło w tunelu.
Według krytyczki sztuki, Amélie von Heydebreck, „O wielkości sztuki Rogalskiego świadczy to, że od bez mała dziesięciu lat krąży on wciąż wokół jednego i tego sam ego pytania, przy czym mimo tej koncentracji i samoograniczenia nieomal eseistycznie rozpracowuje wielkie tematy współczesnej teorii obrazu. Chodzi tu o grę z płaszczyznami rzeczywistości, o rolę współczesnego artysty i widza, równocześnie zaś ciągle o pytanie, w jaki sposób malarstwo może się potwierdzić jako medium sceptyczne, ale także, w jaki sposób sama jednostka może się potwierdzić w ramach współczesnych dyskursów o tożsamości. Przez twórczość Rogalskiego przewija się jedno proste i wielkie pytanie: Gdzie jestem Ja?” (Paralaksa. Spojrzenia Zbigniewa Rogalskiego, katalog wystawy, [red.] Jarosław Lubiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, 28.10.2010-30.01.2011, Łódź 2012, s.7).


SStudiował na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (1994-1999). Dyplom uzyskał w pracowni malarstwa prof. Jerzego Kałuckiego. Obecnie mieszka i pracuje w Warszawie. Rogalski uprawia malarstwo figuratywne, chociaż posługuje się też fotografią i wideo. Maluje bardzo nowocześnie - budując swój obraz rzeczywistości posługuje się chętnie estetyką fotografii, wykadrowanych ujęć lub nakłada przenikające się warstwy jak w montażu filmowym. Robi to z absolutnym wyczuciem, pozostawiając miejsce na kontemplację, wizję i tajemnicę. Maluje w sposób tradycyjny, farbami olejnymi na płótnie. Spektakularnie rozwijająca się kariera artystyczna Rogalskiego dobitnie pokazuje, że jeżeli artyście nie zabraknie wytrwałości i wiary w sens własnej twórczości, to prawdziwy talent zostanie zauważony i doceniony. Rogalski jest dziś jest jednym z najbardziej "gorących" i rozpoznawalnych nazwisk nowej, polskiej sztuki. Jego obrazy sprzedają się na prestiżowych targach sztuki w Miami na Florydzie, w Paryżu, Wiedniu i Bazylei, a stamtąd trafiają do europejskich i amerykańskich kolekcji.

Description:
"London", 2014
oil/canvas, 120 x 180 cm; , ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno