Powrót do DESA.PL
37 of Liczba obiektów: 59
37
Zbigniew Libera (1959) | Z serii "Ktoś inny" - tryptyk, 1988/2006
Estymacja:
15,000 zł - 20,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Zbigniew Libera (1959)
Wymiary
32,5 x 22 cm (w świetle passe-partout)
Kategoria
Opis
odbitka żelatynowo-srebrowa/papier fotograficzny, 32,5 x 22 cm (w świetle passe-partout), ed. 3 + 2 A.P.

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Fotografie z cyklu „Ktoś inny” z 1988 poruszają tematykę „inności” w seksualności, a właściwie w postrzeganiu odmiennych zachowań seksualnych przez w odbiorze społecznym. W cyklu trzech autoportretów zamiast Libery-mężczyzny widzimy Liberę w roli kobiety. Nie jest to całkowita przemiana. Libera przedstawia siebie jako transwestytę. Pończochy, bielizna, mocny makijaż dopełniają obrazu. Ten strój i wygląd są rodzajem kostiumu i maski, jednocześnie eksponującymi i chroniącymi tożsamość. Libera jest pionierem w wykorzystaniu sztuk wizualnych w badaniu nienormatywnej seksualności. W czasie, kiedy powstawały prezentowane fotografie świadomość społeczna na temat środowiska queer była mało publiczna, wręcz znikoma. Po ponad trzydziestu latach praca Libery staje się na nowo aktualna.
Należy do najciekawszych artystów pokolenia, które pojawiło się na krajowej scenie artystycznej w latach osiemdziesiątych (w okresie tym nie uczestniczył w oficjalnym obiegu artystycznym, działał m.in. alternatywnym kręgu łódzkiego strychu i „Kultury Zrzuty”, współpracował także z Zofią Kulik jako jej model), tworzy obiekty, instalacje, realizacje wideo, posługuje się fotografią, malarstwem, jest autorem działań multimedialnych. Przedstawione na początku lat dziewięćdziesiątych prace o charakterze kontemplacyjno-medytacyjnym – jak np. realizacja wideo „Perseweracja mistyczna” (pokazana m.in. na głośnej wystawie „Perseweracja mistyczna i róża” w 1992 w PGS w Sopocie) wywołały wokół jego twórczości spore zanteresowanie. Kolejne wystawy na których przedstawił takie realizacje jak „Urządzenia korekcyjne” (wystawa indywidualna w CSW w Warszawie), czy też model obozu koncentracyjnego zbudowany z klocków lego, przyniosły mu miano artysty kontrowersyjnego i międzynarodowy rozgłos. W 2004 w łódzkim Atlasie Sztuki, PGS Sopot, poznańskim Arsenale pokazał wystawę swoich prac wykorzystujących przekaz fotograficzny "Mistrzowie i pozytywy".

Description:
From the "Someone else" series - triptych, 1988/2006
gelatin-silver print/photographic paper, 32.5 x 22 cm (dimensions in passe-partout window); , ed. 3 + 2 A.P.,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
odbitka żelatynowo-srebrowa/papier fotograficzny