Powrót do DESA.PL
24 of Liczba obiektów: 65
24
Jan Lebenstein | "Casino", 1974
Estymacja:
200,000 zł - 300,000 zł
Sprzedane
400,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Jan Lebenstein (1930 - 1999)
Wymiary
130 x 162 cm
Opis
akryl, olej/płótno, 130 x 162 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'Lebenstein 1974', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: "Lebenstein | 1974 "Casino" | 130 x 162 cm | peinture acrylique et huile"
na odwrociu nalepka wystawowa Centralnego Biura Wystaw Artystycznych - Zachęta oraz nalepka transportowa International Art Transport

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Zwierzęco-ludzkie hybrydy są jednym z najczęściej pojawiających się motywów w twórczości Jana Lebensteina. Artysta kreował je, gdy skończył się w jego twórczości okres malarstwa abstrakcyjnego. Malowane przez niego wówczas postaci odznaczały się często niewątpliwym, najprawdopodobniej zamierzonym turpizmem. Nie inaczej jest w przypadku omawianej pracy zatytułowanej „Casino” z 1974. Sama kompozycja przedstawia szereg zgromadzonych wokoło stołu, grających w karty ni to ludzkich, ni zwierzęcych kreatur. Są one ustawione w sposób przywodzący na myśl symetryczne ustawienie figur w sztuce Egiptu lub innych cywilizacji starożytnych. Natchnienie dla wyobraźni Lebensteina stanowiły bowiem wielkie teksty kultury. Artysta zafascynowany był mitologią, między innymi asyryjską, babilońską, egipską oraz grecką. Szczególnym zainteresowaniem obdarzył relikty archaicznych cywilizacji: babilońskiej oraz sumeryjskiej, które oglądał w podziemiach paryskiego Luwru. W muzeum paleontologicznym oglądał kości wymarłych zwierząt, które zachwycały go bardziej od muzealnych eksponatów sztuki współczesnej. Uważał, że droga ku nowoczesności wiedzie przez przetwarzanie tradycji. Takie „archaizowanie” wizji artysty przydawało jej bardziej tajemniczego charakteru. A zatem to wrażenie tajemnicy, niezwykłości i onirycznej potworności cechują sztukę Lebensteina, co sprawia, że wizualnie okazuje się ona znacznie bliższa surrealizmowi, niż można by wnioskować, zwracając uwagę wyłącznie na wypowiedzi artysty i jego deklaracje.
Malarz i grafik. Studiował w warszawskiej ASP w pracowni Artura Nachta-Samborskiego. Debiutował na wystawie “Przeciw wojnie, przeciw faszyzmowi” w warszawskim Arsenale w 1955. W 1959 otrzymał Grand Prix na I Międzynarodowym Biennale Młodych w Paryżu za cykl obrazów figury osiowe. Od tego czasu mieszkał na stałe w Paryżu. W kolejnych latach tematy czerpał z literatury starożytnej, mitologii, Biblii. Stworzył cykl poświęcony wyobrażeniom prehistorycznych zwierząt. Związany był ze środowiskiem paryskiej “Kultury”, m. in. ilustrował wydawane tam opowiadania Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W 1976 otrzymał Nagrodę Fundacji im. A. Jurzykowskiego z Nowego Jorku, a w 1987 otrzymał niezależną Nagrodę im. Jana Cybisa. Jego prace znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Krakowie i Poznaniu oraz w Museum of Modern Art w Nowym Jorku i Nationale d’Art Moderne w Paryżu.

Description:
"Casino", 1974
acrylic, oil/canvas, 130 x 162 cm; signed and dated lower right: 'Lebenstein 1974', signed, dated and described on the reverse: "Lebenstein | 1974 "Casino" | 130 x 162 cm | peinture acrylique et huile"
on the reverse, an exhibition sticker of the Central Bureau of Art Exhibitions - Zacheta and a transport sticker of International Art Transport,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl, olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'Lebenstein 1974'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Bruksela; Dorotheum, 2010; kolekcja prywatna, Polska
Wystawiany
Jan Lebenstein. Malarstwo, Zachęta Centralne Biuro Wystaw Artystycznych, 22.04-22.05.1992