Powrót do DESA.PL
40 of Liczba obiektów: 90
40
Kazimierz Sichulski | "Portret damy", 1924
Estymacja:
50,000 zł - 70,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. Prace na Papierze
Wymiary
123,5 x 90 cm
Opis
pastel/papier naklejony na płótno, 123,5 x 90 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'Sichul | 1924', na krośnie malarskim papierowa nalepka wystawowa

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Kazimierz Sichulski był artystą wszechstronnym, zajmował się malarstwem, rysunkiem, tworzył ilustracje i karykatury, projektował witraże, kilimy, uprawiał także litografię. Jego twórczość została zdominowana przez tematykę huculską. Na przestrzeni całej malarskiej kariery sięgał również do motywów religijnych, tworząc głównie kartony do witraży i polichromii. Nawiązując do wiedeńskiej secesji, chętnie dokonywał profuzji roślinnych i kwiatowych ornamentów, w które często wpisane były ludzkie sylwetki. Znaczące miejsce w jego twórczości zajmowała technika pastelu. W dziełach pastelowych często upraszczał formę, ograniczając ją wyraźną linią, wprowadzał ornament, a kolor i fakturę stosował jako element kompozycji. Prace te wyróżniał upodobanie do intensywnych barw, sumaryczny modelunek, stosowanie dużych plam kolor, ukazywanie modeli w bliskim kadrze. W latach 20. XX wieku dekoracyjna sztuka Sichulskiego ewoluowała w kierunku geometryzacji art déco, czasami połączonej z prymityzowaniem na wzór sztuki ludowej. Malarstwo Sichulskiego nabrało wówczas charakteru historyzującego i eklektycznego. W ramach tradycjonalistycznej konwencji artysta parafrazował dawne style obrazowania. Kompozycje z tego czasu wyróżniają się rytmizacją form i syntetyzacją kształtu, które decydowały o dekoracyjności kompozycji. „Portret damy” przedstawia elegancką kobietę, odzianą w białą sukienkę, skrojoną wedle współczesnej mody, siedzącą na tle idyllicznego, poddanego geometryzacji pejzażu. Scena zdaje się korespondować z malarstwem i estetyką Nowego Klasycyzmu, opierającej się na wzorach antycznych i renesansowych, które łączone były z wzorami płynącymi z ówczesnych centrów kulturowych. Kompozycja nawiązuje się do nostalgicznych scen mitologicznych i renesansowych, codziennej rodzajowości, tworzonych przez m.in. Wacława Borowski, Eugeniusza Zaka i malarzy skupionych wokół ugrupowania „Rytm”.
Studiował w latach 1900-08 w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowniach Józefa Mehoffera, Leona Wyczółkowskiego i Stanisława Wyspiańskiego. Równolegle uzupełniał edukację artystyczną w wiedeńskiej Kunsgewerbeschule u Antona von Kennera. W roku 1904 odbył podróż po Europie odwiedzając Monachium, Drezno, Rzym, Florencję i Paryż, gdzie zatrzymał się na dłużej i gdzie uczęszczał do Académie Colarossi. Wspólnie z Ferdynadem Pautschem i Władysławem Jarockim spędził zimę 1904-05 na Huculszczyźnie, którą odwiedzał później wielokrotnie. Od roku 1907 mieszkał we Lwowie. Należał do Towarzystwa Artystów Polskich Sztuka (od 1905) i do wiedeńskiego Hagenbundu (od 1907). W czasie I wojny światowej walczył w Legionach Polskich. Po wojnie został profesorem w Państwowej Szkole Sztuk Zdobniczych i Przemysłu Artystycznego we Lwowie (1920-1930), a następnie w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (1930-39). Malował sceny rodzajowe, często związane z życiem Hucułów, pejzaże, portrety oraz obrazy o tematyce historycznej i religijnej. Zajmował się ponadto wieloma dziedzinami sztuki użytkowej. Projektował witraże, mozaiki, kilimy, wystroje wnętrz. Uprawiał malarstwo ścienne, grafikę, także książkową, rysował karykatury. Swoje prace wystawiał regularnie, od 1903, w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie. Za granicą brał udział w wystawach w Paryżu, Budapeszcie, Pittsburgu, Helsinkach, Sztokholmie, Lipsku, Padwie, Moskwie, Rzymie i Berlinie.

Description:
"Portrait of a lady", 1924
pastel/paper mounted on canvas, 123.5 x 90 cm; signed and dated lower right: 'Sichul | 1924', on the stretcher a paper, exhibition label,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
pastel/papier naklejony na płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'Sichul | 1924'