Powrót do DESA.PL
39 of Liczba obiektów: 90
39
Kazimierz Sichulski | Akt czytającej, 1913
Estymacja:
45,000 zł - 60,000 zł
Sprzedane
45,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. Prace na Papierze
Wymiary
85 x 68 cm
Opis
pastel/papier, 85 x 68 cm, sygnowany i datowany l.g.: 'Sich | 913',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Stylistyka prac Kazimierza Sichulskiego kształtowała się w pod wpływem wiedeńskiej secesji. Wyrazem tego jest widoczna szczególnie we wczesnych pracach artysty giętka i miękka linia, płaska plama barwna, nasycona, często ekspresyjna, przez kontrastowe zestawiania, kolorystyka oraz bogactwo roślinnych i kwiatowych ornamentów. Prezentowany w ofercie aukcyjnej obraz przedstawia bujne kobiece ciało w malarskim atelier. Wysoki status dzieła z modela w XIX stuleciu spowodował, że modelka zyskała rangę oficjalnego znaku artysty, a nagie kobiece ciało sygnalizowało jego profesjonalny status. Pochodzący z początku XX wieku obraz przedstawia modelkę, uchwyconą w dyskretnej scenie odpoczynku, czytającą gazetę. Pod koniec XIX i na początku XX stulecia, kobiecy akty podlegały najrozmaitszym przemianom. Czasami ciało wiązane ze sferą popędów i instynktów, podlegało brutalnej deformacji, czasami było polem formalnych eksperymentów, jak w sztuce kubistów. Pozbawiony takiej poetyki wizerunek na obrazie Sichulskiego zachowywał jednak pewien stopień „nowoczesności”, poprzez uwolnienie ciała od abstrakcyjnych i klasycznych norm i schematów, które do końca XIX wieku pozwalały mu funkcjonować w malarstwie. Modelka została osadzona w realnej rzeczywistości i w rzeczywistym społecznym kontekście. Jest to studiami żywej istoty, nie zaś sztuczny konstrukt modelki w akademickim studiu.
Studiował w latach 1900-08 w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowniach Józefa Mehoffera, Leona Wyczółkowskiego i Stanisława Wyspiańskiego. Równolegle uzupełniał edukację artystyczną w wiedeńskiej Kunsgewerbeschule u Antona von Kennera. W roku 1904 odbył podróż po Europie odwiedzając Monachium, Drezno, Rzym, Florencję i Paryż, gdzie zatrzymał się na dłużej i gdzie uczęszczał do Académie Colarossi. Wspólnie z Ferdynadem Pautschem i Władysławem Jarockim spędził zimę 1904-05 na Huculszczyźnie, którą odwiedzał później wielokrotnie. Od roku 1907 mieszkał we Lwowie. Należał do Towarzystwa Artystów Polskich Sztuka (od 1905) i do wiedeńskiego Hagenbundu (od 1907). W czasie I wojny światowej walczył w Legionach Polskich. Po wojnie został profesorem w Państwowej Szkole Sztuk Zdobniczych i Przemysłu Artystycznego we Lwowie (1920-1930), a następnie w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (1930-39). Malował sceny rodzajowe, często związane z życiem Hucułów, pejzaże, portrety oraz obrazy o tematyce historycznej i religijnej. Zajmował się ponadto wieloma dziedzinami sztuki użytkowej. Projektował witraże, mozaiki, kilimy, wystroje wnętrz. Uprawiał malarstwo ścienne, grafikę, także książkową, rysował karykatury. Swoje prace wystawiał regularnie, od 1903, w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie. Za granicą brał udział w wystawach w Paryżu, Budapeszcie, Pittsburgu, Helsinkach, Sztokholmie, Lipsku, Padwie, Moskwie, Rzymie i Berlinie.

Description:
Naked reading woman, 1913
pastel/paper, 85 x 68 cm; signed and dated upper left: 'Sich | 913',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
pastel/papier
Sygnatura
sygnowany i datowany l.g.: 'Sich | 913'
Proweniencja
DESA Unicum, Warszawa, czerwiec 2010; kolekcja prywatna, Polska