Powrót do DESA.PL
22 of Liczba obiektów: 56
22
Zbigniew Libera | Ebola - Hilton, 2002
Estymacja:
7,000 zł - 10,000 zł
Sprzedane
6,500 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Zbigniew Libera (1959)
Wymiary
45,5 x 59 cm
Opis
akwarela, ołówek/papier, 45,5 x 59 cm, sygnowany i datowany ołowkiem p.d.: 'Zbigniew Libera | 2002',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Zabawy małych i dużych chłopców, wśród których ‘wojna’ przerobiona zostaje na ‘piłkę nożną’, to przestrzeń typowa dla świata mężczyzn. Libera przypomina nam, z jednej strony, że fenomen nowoczesnego sportu wyrósł z zagadnienia przysposobienia wojskowego, treningu wojskowego młodzieży. Z drugiej, w kodach współczesnej kultury masowej niejednokrotnie określa się spotkania piłkarskie mianem wojny, a konkretne mecze nawet jako ‘świętą wojnę’”.
PRZEMYSŁAW STROŻEK

Piłka nożna jako temat pojawia się w twórczości Zbigniewa Libery w kontekście sztuki krytycznej lat 90. W 1997 roku Libera przemienia zestaw zabawkowych żołnierzyków w piłkarzy. Przemalowuje sylwetki wojskowych figurek nadając im wygląd postaci z piłkarskich drużyn, zamalowuje karabiny, dodaje rozpoznawalne atrybuty – klubowe kolory koszulek i spodenek. Bawi się również nazwami zespołów, przywołując określenia odnoszące się do historii walk podczas II Wojny Światowej. Libera świadomie dokonuje porównania działań wojennych do walki na sportowym boisku. Pisze o tym Przemysław Stożek: „W pracy Libery gesty przemalowanych żołnierzyków z okładek pozostawione zostały w niezmienionej postaci, zastygłe w wojennej pozie. Jeśli uważnie prześledzi się, jak poszczególni piłkarze celebrują moment zdobycia bramki, ich gesty mogą się okazać podobne do wojennych” (https://culture.pl/pl/artykul/pilka-nozna-w-polskiej-sztuce- po-1989-roku-od-zbigniewa-libery-do-marcina-dudka). Do fenomenu piłki nożnej odnosi się również prezentowany na aukcji rysunek. W tej pracy z 2002 roku Libera rozszerzył konotacje wojenne piłki nożnej. W porównaniu, którego używa Libera, skupia się na nierównej walce afrykańskiej społeczności z wirusami na początku lat 2000. Przedstawia małych chłopców z piłką, których los jest zależny od szczęścia w tej grze. Epidemie AIDS czy Ebola dziesiątkujące populację Afryki stały się nowoczesnymi narzędziami unicestwiającymi. Jak okazuje się po latach, w pewien sposób Libera okazał się artystą profetycznym. Współczesna nam pandemia przez niektórych jest postrzegana jako rodzaj wojny.
Należy do najciekawszych artystów pokolenia, które pojawiło się na krajowej scenie artystycznej w latach osiemdziesiątych (w okresie tym nie uczestniczył w oficjalnym obiegu artystycznym, działał m.in. alternatywnym kręgu łódzkiego strychu i „Kultury Zrzuty”, współpracował także z Zofią Kulik jako jej model), tworzy obiekty, instalacje, realizacje wideo, posługuje się fotografią, malarstwem, jest autorem działań multimedialnych. Przedstawione na początku lat dziewięćdziesiątych prace o charakterze kontemplacyjno-medytacyjnym – jak np. realizacja wideo „Perseweracja mistyczna” (pokazana m.in. na głośnej wystawie „Perseweracja mistyczna i róża” w 1992 w PGS w Sopocie) wywołały wokół jego twórczości spore zanteresowanie. Kolejne wystawy na których przedstawił takie realizacje jak „Urządzenia korekcyjne” (wystawa indywidualna w CSW w Warszawie), czy też model obozu koncentracyjnego zbudowany z klocków lego, przyniosły mu miano artysty kontrowersyjnego i międzynarodowy rozgłos. W 2004 w łódzkim Atlasie Sztuki, PGS Sopot, poznańskim Arsenale pokazał wystawę swoich prac wykorzystujących przekaz fotograficzny "Mistrzowie i pozytywy".

Description:
Ebola - Hilton, 2002
watercolour, pencil/paper, 45.5 x 59 cm; signed and dated lower right: 'Zbigniew Libera | 2002', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akwarela, ołówek/papier
Sygnatura
sygnowany i datowany ołowkiem p.d.: 'Zbigniew Libera | 2002'